EVENIMENT
VIDEO. Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, 2 ore și 14 minute pe calea ferată. Cum arată șantierul finanțat prin PNRR
Electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor, cel mai important proiect de dezvoltare a infrastructurii feroviare din regiunea de Nord – Vest, va asigura călătorilor condiții de transport la standarde europene, iar prin descongestionarea traficului feroviar, în special a celui de marfă, din zona de frontieră Curtici, se va oferi tuturor operatorilor de transport feroviar cea de a doua poartă feroviară modernă spre și dinspre Vest.
CFR Infrastructură a anunțat că valoarea totală a investiției este de 7,66 miliarde de lei, fără TVA, iar finalizarea celor 4 contracte este estimată pentru perioada 2026/2027 (36 luni de la aprobarea proiectului tehnic).
În urma finalizării proiectului, distanța dintre Cluj-Napoca și Episcopia Bihor va fi străbătută în 2 ore și 14 minute.
Viteza trenurilor, dublată
Vezi video: https://fb.watch/r2yKX8n1yK/
Viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor, de 65 km/h – 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului.
După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va crește la 120 km/h – 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj Napoca la Episcopia Bihor va fi de 2h și 14 min pentru un tren IR, iar un tren RE va parcurge distanța dintre Cluj Napoca și Oradea în cca 2h și 20 min!
Prima linie de cale ferată modernizată și electrificată, după 1990, cu bani europeni
Tronsonul feroviar Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră este prima linie de cale de pe rețeaua feroviară care va fi nu doar reabilitată pentru viteza maximă de circulație de 160 km/h, ci și electrificată, pe întregul traseu în lungime totală de 166,2 km, fiind totodată și prima linie de cale ferată, electrificată, după anul 1990, cu fonduri europene!
4 loturi
Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, înclusiv dublarea liniei pe o lungime de cca 14,8 km, este structurată pe următoarele 4 loturi delimitate geografic:
Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)
Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)
Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)
Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)
Pentru 3 din cele 4 loturi au fost emise autorizațiile de construire (loturile 1,2 și 3), iar pentru lotul 4 a fost depusă documentația pentru emiterea autorizației.
La ora actuală sunt deschise șantiere de lucrări pe loturile 1 și 2, de la Cluj Napoca la Poieni.
Dacă pe lotul 2 Aghireș – Poieni, modernizarea căii ferate se execută, cu închiderea totală a traficului feroviar, din ianuarie 2024, și cu transbordare auto asigurată de operatorii de transport feroviar de călători, pe lotul 1, din luna iunie, trenurile vor circula între Cluj Napoca și Aghireș doar pe firul II, pentru a asigura constructorului front de lucru pe firul I Cluj Napoca Est – Cluj Napoca – Baciu Triaj – Mera – Nădășel – Aghireș, inclusiv pe anumite linii din stațiile Cluj Napoca și Aghireș, respectiv Haltele Mera și Baciu Triaj.
Autorizații de construire emise/lucrări demarate pe LOTURILE 1, 2 și 3
Pentru toate cele 4 contracte, compania a emis în ianuarie 2023 ordinul de începere a primei faze, și anume: elaborarea proiectului tehnic, fază care implică obligativitatea constructorului de a obține toate avizele și acordurile din partea autorităților locale și centrale, documente în baza cărora, în perioada octombrie 2023 – februarie 2024, au fost emise autorizații de construire (Etapa I) pentru începerea execuției lucrărilor pe 3 din cele 4 loturi:
Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)
→ autorizatia de construire emisă în decembrie 2023 (exceptând STE Aghireș și pasajul superior Tăietura Turcului, pentru care este necesară demararea procedurii de expropriere a unor suprafețe suplimentare de teren)
→ proiect tehnic avizat în februarie 2024;
→ deschidere șantier de lucrări în martie 2024 – demontare linie de contact în st. CF Cluj Napoca (liniile 4,5,6 și 7) și între Baciu Triaj și Cluj Napoca pe 2 km, demontat șina între Mera – Baciu Triaj și liniile 1,2,3,15 și 17 din stația Aghireș
Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)
→ autorizație de construire emisă în octombrie 2023
→ proiect tehnic avizat în noiembrie 2023
→ deschidere șantier în ianuarie 2024 – lucrări de suprastructură în toate stațiile și în linie curentă, început construcția noilor peroane în Hm Brăișoru, P.O. Bologa și în stația Poieni, realizat fundațiile pentru poduri/podețe între Brăișoru și Poieni, realizat terasamente/platforma căii pe intervalul Huedin – Brăișoru – Poieni
Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)
→ autorizația de construire emisă în februarie 2024 pentru etapa I km 605+700 – km 620+430
Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)
→ documentație tehnică depusă pentru emiterea autorizației de cosntruire – februarie 2024
Reabilitare și electrificare pe 166,2 km/Dublare pe 14,8 km
Lucrările de reabilitare și electrificare a liniei de cale ferată de la Cluj la Frontieră se desfășoară în mare parte pe actualul traseu, însă pentru atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h pe o distanță cât mai mare sunt proiectate inclusiv lucrări de mărire a razelor curbelor, pe o lungime de cca 7,581 km, de deviere a cursului apei răului Crișul Repede, dar și de dublare a liniei CF pe o lungime de cca 14,8 km, între Telechiu și Oșorhei.
43 de stații, halte și puncte de oprire moderne
Toate cele 43 de stații, halte și punctele de oprire de pe traseu vor fi modernizate, clădirile de călători din stații și halte vor avea delimitate spațiile destinate serviciilor publice, de cele specifice activității de exploatare feroviară, iar călătorii vor dispune de spații interioare moderne – săli/zone de așteptare, case de bilete/automate de bilete, sistem modern de informare audio și vizual, grupuri sanitare pe categorii de gen, inclusiv pentru persoanele cu dizbilități, puncte comerciale etc -, iar la exterior, inclusiv în Punctele de Oprire, peroanele vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lățimii și înălțimii, vor avea bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, rampe de acces prevăzute borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea, vor fi trasate marcaje directoare, colorate și tactile, se vor amenaja treceri la nivel sau pasarele pietonale pentru pentru legătura între peroane, inclusiv zone de parcare auto și pentru biciclete.
152.422 m² de spații verzi amenajate și panouri fonoabsorbante pe 84.078 m
Suprafața totală a spațiilor verzi amenajate în zona celor 42 de stații, halte și puncte de oprire va fi de 152.422 m pătrați, iar suprafața destinată montării de panouri fonoabsorbante va fi de 84.078 metri, pe raza județelor Cluj, Sălăj și Bihor.
244 de poduri/podețe, 4 tuneluri și 74 de treceri la nivel automatizate
În cadrul celor 4 loturi de lucrări vor fi modernizate 244 de poduri și podețe, 4 tuneluri feroviare – Stana (fir I și II), Șuncuiuș și Peștera, 14 pasaje inferioare/superioare, iar toate cele 74 de treceri la nivel cu calea ferată vor avea bariere automate, inslusiv sistem video de monitorizare a traficului în zona pasajelor.
Primul lot pe care constructorul a început lucrările în ianuarie 2024
Lotul 2 Aghireș – Poieni, în lungime de 36,53 km de cale ferată dublă și neelectrificată, traversează județele Cluj și Sălaj și asigură legătura feroviară pe raza localităților amplasate pe Valea râurilor Nadaș și Crișul Repede, în zona de vest a Podișului Transilvaniei, pe traseul Aghireș – Stana – Jebuc – Huedin – Brăișoru – Bologa – Poieni, un traseu care din 2026 va avea toată infrastructura feroviară – linii, stații, halte, toată gama de instalații, lucrări de artă – reabilitată și electrificată, iar viteza maximă de circulație a trenurilor va crește de la 65 – 80 km /h, viteza actuală, la viteza maximă de 120 km/h (viteza maximă permisă de configurația traseului).
74 de lucrări de artă modernizate între Aghireș și Poieni
▻3 poduri
▻67 de podețe
▻2 tuneluri (STANA fir I – 298 m și STANA fir II – 320 m)
▻1 pasaj superior peste DE 60, la km 556+111
▻1 Ecoduct peste calea ferată, pe intervalul Brăișoru – Poieni, la km 560+994
Stații/halte modernizate și construcții noi pentru călători
Toate clădirile de călători din cele 4 stații și halte – Hm Stana, Stația Huedin, Hm Brăișoru, Stația Poieni – vor dispune de spații interioare moderne – săli/zone de așteptare, case de bilete/automate de bilete, grupuri sanitare, puncte comerciale etc -, iar la exterior, inclusiv în cele 3 PUNCTE DE OPRIRE – AGHIREȘ, JEBUC, BOLOGA – peroanele atât cele centrale, dar și cele intermediare, vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lățimii și înălțimii, vor fi amenajate treceri la nivel pentru legătura între peroane, rampe de acces
Interval stația Aghireș – Hm. Stana (10,46 km)
PO AGHIREȘ – construcție nouă
⦁ 2 peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
Hm STANA – construcție modernizată
⦁ reabilitarea și consolidarea clădirii, înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, iar trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ rampă de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete
Interval Hm Stana – stația Huedin (10,75 km)
PO Jebuc – construcție nouă
⦁ 2 peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
Stația Huedin – construcție modernizată
⦁ reabilitarea și consolidarea clădirii, înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, grup sanitar pentru persoanele cu dizabilități și grup sanitar Mama și Copilul
⦁ spațiile interioare destinate publicului călător vor fi finisate cu plăci ceramice antiderapante
⦁ casele de bilete vor avea geamuri cu folie antiefracție
⦁ trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ se vor monta indicatoare și marcaje de orientare și informare pentru călători, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ vor fi amenajate rampe de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peroane noi intermediare și peron central în lungime de 350 m, lățime de 7,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ peroanele intermediare vor fi protejate de copertine, pe a căror structură va fi montat echipament de iluminat, de direcționare și afișaj informativ
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
Pasarelă pietonală (acoperită) cu trei deschideri
⦁ pentru accesul călătorilor de o parte și de alta a liniilor
⦁ scări de acces la fiecare peron
⦁ lift pentru persoanele cu dizabilități
Clădire de exploatare modernizată pentru personalul feroviar
Interval Stația Huedin – Hm Brăișoru (8,63 km)
HM Brăișoru – construcție modernizată
⦁ modernizarea clădirii prin înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, iar trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ rampă de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peronul din fața clădirii va avea o lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m
⦁ peroanele noi intermediare vor avaea o lungime totală de 350 m, lățimea de 3,15 m și o înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete
Interval HM Brăișoru – stația Poieni (6,69 km)
PO Bologa – modernizat
⦁ 2 peroane cu lungime de de 100 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
Stația Poieni- construcție nouă de călători
⦁ noua clădire a stației va avea delimitate spațiile destinate publicului călător – sală de așteptare, grupuri sanitare , case de bilete – de spațiile destinate personalului feroviar
⦁ vor fi amenajate rampe de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ se vor monta indicatoare și marcaje de orientare și informare pentru călători, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități, atât în interiorul clădirii – zona caselor de biltele, automate de bilete, grupuri sanitare – , dar și în exterior – zona de acces în clădire și pe peroane
⦁ peroane noi intermediare și peron central în lungime de 350m, lățime de 7,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ peroanele intermediare vor fi protejate de copertine, pe a căror structură va fi montat echipament de iluminat, de direcționare și afișaj informativ
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete
Obiectivele contractului de electrificare și reabilitare
creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între 160 km/h pentru treurle de călători și 120 km/h pentru cele de marfă pe întregul tronson;
modernizarea stațiilor, haltelor de mișcare și a punctelor de oprire, inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
modernizarea clădirilor stațiilor/haltelor de călători,
facilitățile pentru persoanele cu dizabilități;
montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
modernizarea instalațiilor de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului;
asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații si haltele de miscare
instalații de centralizare electronică noi, în stații, și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
modernizarea echipamentului de telecomunicații;
modernizare poduri, podețe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor;
maximizarea capacității de tranzit.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Program de siguranță rutieră pentru liceeni. E.ON România, partener în proiectul „Be Cool. Keep it Safe!” inițiat Bogdan Marișca
Proiectul educațional de siguranță rutieră „Be Cool. Keep it safe!”, o inițiativă lansată de Napoca Rally Academy în anul 2011, ajunge anul acesta în județul Mureș, cu sprijinul companiei E.ON România. Scopul principal al programului este educarea tinerilor șoferi din județul Mureș în privința conducerii responsabile. Sunt vizați elevii din clasele a XI-a și a XII-a, care vor primi îndrumare pentru a nu avea un comportament teribilist în trafic și a crește gradul de conștientizare a riscurilor asociate condusului iresponsabil.
La sfârșitul anului 2023, în județul Mureș au fost înregistrate peste 200 de accidente rutiere cu implicarea tinerilor cu vârste între 18 și 22 de ani, mai mult de jumătate fiind provocate de aceștia. În urma acestor evenimente au decedat două persoane și alte 36 au fost grav rănite. Principalele cauze identificate sunt viteza excesivă, neacordarea priorității vehiculelor și pietonilor, neutilizarea centurii de siguranță, precum și consumul de alcool și substanțe interzise.
În decursul următoarelor luni, circa 8.000 de elevi, din cele 33 de licee din județul Mureș, vor avea ocazia să înțeleagă efectele negative ale comportamentului periculos la volan, discutând despre riscurile consumului de alcool și droguri în trafic. Tinerii participanți vor putea testa ochelari speciali care simulează intoxicația cu alcool sau droguri și vor experimenta simulatorul ce demonstrează impactul frontal în absența centurii de siguranță.
Educația, o prioritate
„Educația a fost mereu o prioritate pentru noi și încercăm să ne implicăm în cât mai multe proiecte special create pentru copii și tineri. Faptul că numărul accidentelor rutiere cauzate de tineri crește de la an la an ne doare pe toți și trebuie să înțelegem că este o necesitate să avem cât mai multe inițiative comune, îndreptate spre ei.
De aceea, mă bucur să putem susține acest proiect educațional și sunt convins că vom vedea în curând și rezultate, pentru că tinerii sunt foarte receptivi și orice apropiere de ei prin astfel de acțiuni îi va ajuta să înțeleagă și mai bine riscurile la care se expun în trafic, atunci când regulile rutiere nu sunt respectate”, a declarat Andrei Ștefănescu, director general adjunct al E.ON Energie România.
„Încercăm să le oferim tinerilor niște informații care să îi pună pe gânduri și să îi ajute în viitor în traficul rutier. Nu vom putea elimina riscul total, dar vom putea să îl reducem foarte mult. Tinerii trebuie să înțeleagă care sunt sursele principale de risc în trafic, teribilismul, trebuie să înțeleagă ce impact au substanțele interzise sau lipsa centurii de siguranță”, a declarat Bogdan Marișca de la Napoca Rally Academy, cel mai longeviv pilot din Campionatul Național de Raliuri al României.
Activități interactive
Programul va fi implementat cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean, al Inspectoratului General al Poliției Române, al Agenției Naționale Antidrog și al SMURD. Campania a debutat în 19 noiembrie, la Colegiul Național Alexandru „Papiu Ilarian” din Târgu Mureș și se va desfășura pe tot parcursul anului școlar. Vor fi organizate activități interactive, cu simulări și demonstrații practice, menite să sublinieze importanța respectării regulilor de circulație și să informeze tinerii despre riscurile neglijării acestora.
Prin proiectul „Be Cool. Keep it Safe!”, E.ON România își propune să promoveze un comportament preventiv în trafic, aducând în prim-plan impactul negativ pe care viteza excesivă, consumul de alcool și droguri, precum și lipsa respectării regulilor de circulație îl pot avea asupra siguranței rutiere.
Despre E.ON România
Grupul german E.ON este unul dintre liderii pieței de energie, având în România o prezență consolidată de-a lungul a 19 ani. Companiile-fanion ale grupului sunt Delgaz Grid și E.ON Energie România, acestea desfășurând activități de distribuție de energie electrică și gaze naturale pentru 3,6 milioane de clienți, respectiv de furnizare a energiei și a soluțiilor energetice pentru circa 3,5 milioane de clienți.
De la intrarea pe piața din România, E.ON a investit peste 2,3 miliarde de euro, în principal în modernizarea rețelelor. Totodată, valoarea contribuțiilor virate la bugetul de stat și bugetele locale se ridică la 3,4 miliarde de euro.
EVENIMENT
Marcel Ciolacu vrea o politică industrială INTELIGENTĂ. 125 de Start-Up-uri ar putea fi CREATE pe an, la Cluj (PE)
Marcel Ciolacu, candidatul PSD la Președinția României, propune stimuli pentru economia creativă, dezvoltarea capitalului uman și investiții în cercetare și dezvoltare, pentru creșterea competitivității.
”Vreau o politică industrial inteligentă și ofensivă pentru stimularea creării de campioni regionali. O politică industrială compatibilă cu strategia de creștere a competitivității industriei europene”, spune candidatul PSD la funcția supremă în stat.
Marcel Ciolacu vrea o politică industrial INTELIGENTĂ. 125 de Start-Up-uri ar putea fi CREATE pe an, la Cluj
Astfel, Marcel Ciolacu propune măsuri de sprijin pentru companiile românești din domeniile de înaltă tehnologie și inovare, dar și, țintit, ajutor pentru femeile care vor să dezvolte o afacere în IT sau pentru foști sportivi care vor să devină antreprenori.
125 de Start-Up-uri pe an, deschise cu ajutorul programului Tech Nation în fiecare județ
”Am fundamentat Programe privind crearea de Start-Up-uri inovative – Tech Nation, dar și pentru consolidarea companiilor de înaltă tehnologie – High Tech Innovation”, arată candidatul social democrat la prezidențiale, care propune scheme de ajutor de stat, garanții și facilități pentru firme.
Pentru Programul Tech Nation candidatul PSD propune un sprijin în valoare de 1 miliard de euro pe o perioadă de 4 ani.
Va fi un sprijin în granturi de 50.000 de euro per beneficiar, pentru crearea nu mai puțin de 5.250 de Start-Up-uri anual, ceea ce în seamnă dezvoltarea a 21.000 de Start-Up-uri în 4 ani și crearea a 42.000 de locuri de muncă stabile.
Practic, se vor putea crea 125 de Start-Up-uri anual, în fiecare județ al țării, inclusiv la Cluj.
Women in Tech și Restart Sport, programe de granturi pentru femei și foști sportivi de performanță
Candidatul PSD la Președinție propune și o schemă de ajutor pentru finanțarea firmelor din domeniul IT sau adiacent, cu acționari majoritari femei.
Programul Women in Tech va beneficia de 200 de milioane de euro, cu o componentă de granturi de 50.000 de euro per beneficiar. Astfel, arată Marcel Ciolacu, vor putea fi create 4.000 de Start-Up-uri pentru realizarea de investiții în capacități noi de producție.
Candidatul social-democrat la alegerile prezidențiale vrea să încurajeze și foștii sportivi de performanță. Aceștia pot deveni antreprenori cu ajutorul unui program de 20 de milioane de euro.
Și Restart Sport va avea o componentă de granturi de 50.000 de euro per beneficiar, pentru crearea a 400 de Start-Up-uri și pentru realizarea de investiții în domeniul sportului.
Schema de ajutor de stat va asigura finanțarea a cel mult 90% din cheltuielile investiționale eligibile.
CMF 31240010
ECONOMIE
Analiză UBB a antreprenoriatului din România. Daniel David: Politicienii au intenții bune, dar trebuie evitate extremele
Situația antreprenoriatului din România a fost analizată de o echipă de cercetători de la FSEGA din cadrul UBB. Rezultatele arată că peste 63% dintre români consideră că există condiții favorabile pentru a începe o afacere în zona în care locuiesc
O echipă de cercetători de la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a lansat miercuri, 20 noiembrie, Raportul de țară 2022/2023 privind antreprenoriatul din România, în cadrul proiectului internațional Global Entrepreneurship Monitor (GEM).
„Eu nu văd UBB ca o universitate antreprenorială”
Prezent la lansarea raportului, rectorul Daniel David a atras atenția asupra rolului echilibrat pe care trebuie să îl joace universitățile în promovarea antreprenoriatului.
„Am văzut că politicienii noștri sunt tot mai interesați de antreprenoriat, și pe undeva mă sperie lucrul acesta, pentru că au intenții bune, dar nu trebuie trecut dintr-o extremă în alta, de la nu suntem interesați de antreprenoriat, la toate universitățile trebuie să fie antreprenoriale, ceea ce este o mare prostie. Harvard nu este o universitate antreprenorială, Yale nu este o universitate antreprenorială, sunt universități world class care fac cercetare și care au și o componentă antreprenorială, dar a avea o componentă antreprenorială, nu înseamnă că ești o universitate antreprenorială. (…) Eu nu văd UBB ca o universitate antreprenorială, deși valorizăm antreprenoriatul”, a declarat, în cadrul lansării, rectorul Daniel David.
„Unii trebuie să fie și foarte buni angajați”
Daniel David a mai subliniat că, deși este important ca spiritul antreprenorial să fie promovat în rândul absolvenților, nu trebuie pierdut din vedere că o parte dintre aceștia vor excela ca angajați.
„Nu vreau să fiu dur când vorbim în acest context despre antreprenoriat, e foarte bine să ai spirit antreprenorial și să ne pregătim absolvenții cu acest mindset antreprenorial, dar să nu uităm că unii trebuie să fie și foarte buni angajați. Nu toți vor avea demersuri antreprenoriale, nu toți vor începe firme și companii noi, unii vor fi foarte buni angajați. În același timp, o universitate de cercetare avansată uneori produce cunoaștere care nu are imediate aplicații practice. Prin acest proces, formezi oameni, formezi cercetători și s-ar putea ca unii dintre aceștia, peste doi, trei, zece ani să producă aplicații practice care schimbă paradigma pe piață”, a mai completat rectorul UBB Cluj.
Teama de eșec rămâne o barieră în antreprenoriat
Raportul relevă că 63,75% dintre români consideră că există condiții favorabile pentru începerea unei afaceri în zona lor, iar 62,68% se simt pregătiți să își lanseze propria afacere. Totuși, teama de eșec (58,05%) și accesul dificil la finanțare rămân bariere majore.
Majoritatea antreprenorilor sunt bărbați (68,4%), au vârste între 35-44 ani, studii superioare (56,4%) și venituri peste medie. Domeniile cele mai populare sunt serviciile de consum și industria prelucrătoare.
În ceea ce privește transformarea digitală, pandemia a stimulat adoptarea tehnologiilor digitale, 19,88% dintre antreprenorii aflați la început de drum din România raportând utilizarea tehnologiilor digitale ca parte a strategiilor lor de afaceri. Această tendință evidențiază o oportunitate pentru România de a valorifica transformarea digitală pentru a spori productivitatea și a extinde aria de acoperire globală.
România are potențial antreprenorial competitiv
Studiile superioare sunt un factor-cheie în reușita antreprenorială, iar îmbunătățirea educației antreprenoriale în școli și universități poate stimula un mediu de afaceri mai dinamic.
„Comparativ cu țările din Europa de Est, în România, potențialul antreprenorial este competitiv, percepția unor oportunități bune pentru noi companii fiind ridicată. Astfel, 63,75% dintre români văd condiții favorabile pentru demararea de afaceri în următoarele șase luni, iar 62,68% dintre români declară că au abilitățile și cunoștințele necesare pentru lansarea unei afaceri. În ciuda acestor puncte forte, există și bariere, una dintre acestea fiind teama de eșec, care afectează 58,05% din populația adultă, o cifră relativ ridicată în comparație cu alte țări din Europa de Est. România ocupă locul al cincilea la nivel mondial în ceea ce privește acest indicator, ceea ce demonstrează că factorii culturali și economici creează un mediu în care costurile eșecului sunt percepute ca fiind prohibitiv de ridicate”, arată raportul GEM România.
UBB, parte dintr-un proiect care include 51 de țări
Proiectul GEM, coordonat de două instituții de referință în domeniul antreprenoriatului – London Business School (Marea Britanie) și Babson College (SUA) – implică cercetători din 51 de țări, iar UBB reprezintă România în această rețea globală. Scopul studiului este de a evalua și compara nivelul activității antreprenoriale la nivel internațional, oferind un instrument de bază pentru politici publice și dezvoltare economică.
Global Entrepreneurship Monitor este un consorțiu internațional care studiază antreprenoriatul la nivel global din 1999, oferind date empirice pentru analiza și compararea activității antreprenoriale între țări și identificarea politicilor publice eficiente.
Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul UBB este cea mai mare facultate din România, recunoscută pentru excelența academică și implicarea în proiecte de cercetare avansată, fiind membră cu drepturi depline a European Foundation for Management Development (EFMD).
EVENIMENT
FOTO. Bărbat de 32 de ani, CERCETAT de polițiștii clujeni pentru ȘANTAJ și infracțiuni informatice
Un bărbat de 32 de ani este cercetat de polițiștii clujeni pentru șantaj și infracțiuni informatice. Se dădea drept angajat al unui service de telefonie mobilă. Acesta se afla sub control judiciar într-o altă cauză.
„La data de 19 noiembrie a.c., polițiștii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Cluj-Napoca, împreună cu procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Cluj, au documentat activitatea infracțională a unei persoane, de 32 de ani, aflată sub măsura controlului judiciar într-o altă cauză, cercetată pentru săvârșirea infracțiunilor de șantaj, acces ilegal la sistem informatic și alterarea integrității datelor informatice.
FOTO. Bărbat de 32 de ani, CERCETAT de polițiștii clujeni pentru ȘANTAJ și infracțiuni informatice
În urma probatoriului administrat, a reieșit faptul că, în perioada octombrie – noiembrie 2024, persoana în cauză ar fi contactat telefonic (individual) 3 persoane vătămate, pe care le-ar fi indus în eroarea, prezentându-se drept angajat al unui service de telefonie mobilă.
Ulterior, le-ar fi determinat să-i transmită datele de acces ale conturilor online asociate adreselor de e-mail, sub amenințarea că, în caz contrar, ar urma să pună, la dispoziția altor persoane, telefoane mobile ce s-ar fi aflat în posesia sa (care nu existau în realitate), conținând datele personale ale victimelor, precum și materiale foto și video care le-ar fi înfățișat în ipostaze indecente.
În 2023, persoana cercetată a fost trimisă în judecată tot pentru șantaj
Persoanele vătămate au dat curs cererilor persoanei cercetate, care după ar fi obținut datele conturilor online le-ar fi accesat și ar fi schimbat credențialele (username, parolă), astfel ar fi preluat controlul asupra lor, corelativ cu restricționarea accesului victimelor la aceste conturi.
Precizăm că în anul 2023, persoana cercetată a fost trimisă în judecată de către Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca pentru săvârșirea unor infracțiuni de șantaj vizând același mod de operare, iar materialul de urmărire penală având ca obiect infracțiunile informatice a fost disjuns și transmis prin declinare de competență la D.I.I.C.O.T. – Serviciul Teritorial Cluj, cercetările efectuându-se în prezenta cauză.
Pentru infracțiunile de șantaj instanța de fond i-a aplicat acesteia o pedeapsă de 2 ani și 8 luni de închisoare cu privare de libertate.
Astăzi, a fost sesizat judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Cluj cu propunere de arestare preventivă a persoanei cercetate, pentru 30 de zile.
Acțiunea a beneficiat de sprijinul polițiștilor Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Brașov și jandarmilor din cadrul Grupării Mobile de Jandarmi Brașov.
Precizăm că pe întreg parcursul procesului penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum și de prezumția de nevinovăție”, a comunicat IPJ Cluj.