Connect with us

EVENIMENT

VIDEO. Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, 2 ore și 14 minute pe calea ferată. Cum arată șantierul finanțat prin PNRR

Publicat


Episcopia Bihor

Electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor, cel mai important proiect de dezvoltare a infrastructurii feroviare din regiunea de Nord – Vest, va asigura călătorilor condiții de transport la standarde europene, iar prin descongestionarea traficului feroviar, în special a celui de marfă, din zona de frontieră Curtici, se va oferi tuturor operatorilor de transport feroviar cea de a doua poartă feroviară modernă spre și dinspre Vest.

CFR Infrastructură a anunțat că valoarea totală a investiției este de 7,66 miliarde de lei, fără TVA, iar finalizarea celor 4 contracte este estimată pentru perioada 2026/2027 (36 luni de la aprobarea proiectului tehnic).

În urma finalizării proiectului, distanța dintre Cluj-Napoca și Episcopia Bihor va fi străbătută în 2 ore și 14 minute.

Viteza trenurilor, dublată

Vezi video: https://fb.watch/r2yKX8n1yK/

Viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor, de 65 km/h – 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului.

După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va crește la 120 km/h – 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj Napoca la Episcopia Bihor va fi de 2h și 14 min pentru un tren IR, iar un tren RE va parcurge distanța dintre Cluj Napoca și Oradea în cca 2h și 20 min!

Prima linie de cale ferată modernizată și electrificată, după 1990, cu bani europeni

Tronsonul feroviar Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră este prima linie de cale de pe rețeaua feroviară care va fi nu doar reabilitată pentru viteza maximă de circulație de 160 km/h, ci și electrificată, pe întregul traseu în lungime totală de 166,2 km, fiind totodată și prima linie de cale ferată, electrificată, după anul 1990, cu fonduri europene!

4 loturi

Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, înclusiv dublarea liniei pe o lungime de cca 14,8 km, este structurată pe următoarele 4 loturi delimitate geografic:
Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)
Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)
Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)
Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)
Pentru 3 din cele 4 loturi au fost emise autorizațiile de construire (loturile 1,2 și 3), iar pentru lotul 4 a fost depusă documentația pentru emiterea autorizației.

La ora actuală sunt deschise șantiere de lucrări pe loturile 1 și 2, de la Cluj Napoca la Poieni.

Dacă pe lotul 2 Aghireș – Poieni, modernizarea căii ferate se execută, cu închiderea totală a traficului feroviar, din ianuarie 2024, și cu transbordare auto asigurată de operatorii de transport feroviar de călători, pe lotul 1, din luna iunie, trenurile vor circula între Cluj Napoca și Aghireș doar pe firul II, pentru a asigura constructorului front de lucru pe firul I Cluj Napoca Est – Cluj Napoca – Baciu Triaj – Mera – Nădășel – Aghireș, inclusiv pe anumite linii din stațiile Cluj Napoca și Aghireș, respectiv Haltele Mera și Baciu Triaj.

Autorizații de construire emise/lucrări demarate pe LOTURILE 1, 2 și 3

Pentru toate cele 4 contracte, compania a emis în ianuarie 2023 ordinul de începere a primei faze, și anume: elaborarea proiectului tehnic, fază care implică obligativitatea constructorului de a obține toate avizele și acordurile din partea autorităților locale și centrale, documente în baza cărora, în perioada octombrie 2023 – februarie 2024, au fost emise autorizații de construire (Etapa I) pentru începerea execuției lucrărilor pe 3 din cele 4 loturi:
Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)
→ autorizatia de construire emisă în decembrie 2023 (exceptând STE Aghireș și pasajul superior Tăietura Turcului, pentru care este necesară demararea procedurii de expropriere a unor suprafețe suplimentare de teren)
→ proiect tehnic avizat în februarie 2024;
→ deschidere șantier de lucrări în martie 2024 – demontare linie de contact în st. CF Cluj Napoca (liniile 4,5,6 și 7) și între Baciu Triaj și Cluj Napoca pe 2 km, demontat șina între Mera – Baciu Triaj și liniile 1,2,3,15 și 17 din stația Aghireș
Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)
→ autorizație de construire emisă în octombrie 2023
→ proiect tehnic avizat în noiembrie 2023
→ deschidere șantier în ianuarie 2024 – lucrări de suprastructură în toate stațiile și în linie curentă, început construcția noilor peroane în Hm Brăișoru, P.O. Bologa și în stația Poieni, realizat fundațiile pentru poduri/podețe între Brăișoru și Poieni, realizat terasamente/platforma căii pe intervalul Huedin – Brăișoru – Poieni
Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)
→ autorizația de construire emisă în februarie 2024 pentru etapa I km 605+700 – km 620+430
Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)
→ documentație tehnică depusă pentru emiterea autorizației de cosntruire – februarie 2024

Reabilitare și electrificare pe 166,2 km/Dublare pe 14,8 km

Lucrările de reabilitare și electrificare a liniei de cale ferată de la Cluj la Frontieră se desfășoară în mare parte pe actualul traseu, însă pentru atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h pe o distanță cât mai mare sunt proiectate inclusiv lucrări de mărire a razelor curbelor, pe o lungime de cca 7,581 km, de deviere a cursului apei răului Crișul Repede, dar și de dublare a liniei CF pe o lungime de cca 14,8 km, între Telechiu și Oșorhei.

43 de stații, halte și puncte de oprire moderne

Toate cele 43 de stații, halte și punctele de oprire de pe traseu vor fi modernizate, clădirile de călători din stații și halte vor avea delimitate spațiile destinate serviciilor publice, de cele specifice activității de exploatare feroviară, iar călătorii vor dispune de spații interioare moderne – săli/zone de așteptare, case de bilete/automate de bilete, sistem modern de informare audio și vizual, grupuri sanitare pe categorii de gen, inclusiv pentru persoanele cu dizbilități, puncte comerciale etc -, iar la exterior, inclusiv în Punctele de Oprire, peroanele vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lățimii și înălțimii, vor avea bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, rampe de acces prevăzute borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea, vor fi trasate marcaje directoare, colorate și tactile, se vor amenaja treceri la nivel sau pasarele pietonale pentru pentru legătura între peroane, inclusiv zone de parcare auto și pentru biciclete.

152.422 m² de spații verzi amenajate și panouri fonoabsorbante pe 84.078 m

Suprafața totală a spațiilor verzi amenajate în zona celor 42 de stații, halte și puncte de oprire va fi de 152.422 m pătrați, iar suprafața destinată montării de panouri fonoabsorbante va fi de 84.078 metri, pe raza județelor Cluj, Sălăj și Bihor.
244 de poduri/podețe, 4 tuneluri și 74 de treceri la nivel automatizate

În cadrul celor 4 loturi de lucrări vor fi modernizate 244 de poduri și podețe, 4 tuneluri feroviare – Stana (fir I și II), Șuncuiuș și Peștera, 14 pasaje inferioare/superioare, iar toate cele 74 de treceri la nivel cu calea ferată vor avea bariere automate, inslusiv sistem video de monitorizare a traficului în zona pasajelor.

Primul lot pe care constructorul a început lucrările în ianuarie 2024

Lotul 2 Aghireș – Poieni, în lungime de 36,53 km de cale ferată dublă și neelectrificată, traversează județele Cluj și Sălaj și asigură legătura feroviară pe raza localităților amplasate pe Valea râurilor Nadaș și Crișul Repede, în zona de vest a Podișului Transilvaniei, pe traseul Aghireș – Stana – Jebuc – Huedin – Brăișoru – Bologa – Poieni, un traseu care din 2026 va avea toată infrastructura feroviară – linii, stații, halte, toată gama de instalații, lucrări de artă – reabilitată și electrificată, iar viteza maximă de circulație a trenurilor va crește de la 65 – 80 km /h, viteza actuală, la viteza maximă de 120 km/h (viteza maximă permisă de configurația traseului).
74 de lucrări de artă modernizate între Aghireș și Poieni
▻3 poduri
▻67 de podețe
▻2 tuneluri (STANA fir I – 298 m și STANA fir II – 320 m)
▻1 pasaj superior peste DE 60, la km 556+111
▻1 Ecoduct peste calea ferată, pe intervalul Brăișoru – Poieni, la km 560+994

Stații/halte modernizate și construcții noi pentru călători

Toate clădirile de călători din cele 4 stații și halte – Hm Stana, Stația Huedin, Hm Brăișoru, Stația Poieni – vor dispune de spații interioare moderne – săli/zone de așteptare, case de bilete/automate de bilete, grupuri sanitare, puncte comerciale etc -, iar la exterior, inclusiv în cele 3 PUNCTE DE OPRIRE – AGHIREȘ, JEBUC, BOLOGA – peroanele atât cele centrale, dar și cele intermediare, vor fi refăcute conform standardelor europene, din punct de vedere al lungimii, lățimii și înălțimii, vor fi amenajate treceri la nivel pentru legătura între peroane, rampe de acces

Interval stația Aghireș – Hm. Stana (10,46 km)

PO AGHIREȘ – construcție nouă
⦁ 2 peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
Hm STANA – construcție modernizată
⦁ reabilitarea și consolidarea clădirii, înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, iar trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ rampă de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete

Interval Hm Stana – stația Huedin (10,75 km)

PO Jebuc – construcție nouă
⦁ 2 peroane cu lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi

Stația Huedin – construcție modernizată

⦁ reabilitarea și consolidarea clădirii, înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, grup sanitar pentru persoanele cu dizabilități și grup sanitar Mama și Copilul
⦁ spațiile interioare destinate publicului călător vor fi finisate cu plăci ceramice antiderapante
⦁ casele de bilete vor avea geamuri cu folie antiefracție
⦁ trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ se vor monta indicatoare și marcaje de orientare și informare pentru călători, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ vor fi amenajate rampe de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peroane noi intermediare și peron central în lungime de 350 m, lățime de 7,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ peroanele intermediare vor fi protejate de copertine, pe a căror structură va fi montat echipament de iluminat, de direcționare și afișaj informativ
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi

Pasarelă pietonală (acoperită) cu trei deschideri

⦁ pentru accesul călătorilor de o parte și de alta a liniilor
⦁ scări de acces la fiecare peron
⦁ lift pentru persoanele cu dizabilități
Clădire de exploatare modernizată pentru personalul feroviar

Interval Stația Huedin – Hm Brăișoru (8,63 km)

HM Brăișoru – construcție modernizată
⦁ modernizarea clădirii prin înlocuirea finisajelor interioare și exterioare, grupuri sanitare în interiorul clădirii, iar trotuarul din jurul clădirii și treptele de acces vor fi refăcute
⦁ rampă de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ peronul din fața clădirii va avea o lungime de 150 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m
⦁ peroanele noi intermediare vor avaea o lungime totală de 350 m, lățimea de 3,15 m și o înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete

Interval HM Brăișoru – stația Poieni (6,69 km)

PO Bologa – modernizat
⦁ 2 peroane cu lungime de de 100 m, lățime de 3,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi

Stația Poieni- construcție nouă de călători

⦁ noua clădire a stației va avea delimitate spațiile destinate publicului călător – sală de așteptare, grupuri sanitare , case de bilete – de spațiile destinate personalului feroviar
⦁ vor fi amenajate rampe de acces în clădire și la peroane inclusiv pentru persoanele cu dizabilități
⦁ se vor monta indicatoare și marcaje de orientare și informare pentru călători, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități, atât în interiorul clădirii – zona caselor de biltele, automate de bilete, grupuri sanitare – , dar și în exterior – zona de acces în clădire și pe peroane
⦁ peroane noi intermediare și peron central în lungime de 350m, lățime de 7,05 m și înălțime de 0,55 m și zonă de refugiu cu copertină
⦁ peroanele intermediare vor fi protejate de copertine, pe a căror structură va fi montat echipament de iluminat, de direcționare și afișaj informativ
⦁ rampă de acces la fiecare peron, prevăzută borduri laterale și balustrade metalice de protecție pe toată lungimea
⦁ treceri la nivel din elemente prefabricate pentru accesul între cele două peroane
⦁ marcaje directoare, colorate și tactile pentru marcarea zonei periculoase de pe peroane, rampe și scări
⦁ bănci, stâlpi de iluminat, panouri de informare și publicitare, jardiniere și coșuri de gunoi
⦁ zone de parcare auto și pentru biciclete

Obiectivele contractului de electrificare și reabilitare

creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între 160 km/h pentru treurle de călători și 120 km/h pentru cele de marfă pe întregul tronson;
modernizarea stațiilor, haltelor de mișcare și a punctelor de oprire, inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
modernizarea clădirilor stațiilor/haltelor de călători,
facilitățile pentru persoanele cu dizabilități;
montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
modernizarea instalațiilor de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului;
asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații si haltele de miscare
instalații de centralizare electronică noi, în stații, și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
modernizarea echipamentului de telecomunicații;
modernizare poduri, podețe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor;
maximizarea capacității de tranzit.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Clujul scapă de tiruri. Traficul greu de pe Muncii și Calea Baciului, redirecționat în afara orașului odată cu deschiderea DEx10

Publicat

De

bdul muncii 4

Începând cu 15 iulie, traficul greu va fi scos din Cluj-Napoca, dar și din comunele Gilău și Baciu, odată cu deschiderea Drumului Expres 10 DN1-A3 pe la Tureni. Segmentul rutier va permite redirecționarea camioanelor de mare tonaj pe rute ocolitoare, eliberând astfel zone urbane extrem de aglomerate.

Bulevardul Muncii, Calea Baciului și nordul orașului, degrevate de traficul greu

Zona de nord a municipiului Cluj-Napoca — în special străzile Calea Baciului, Corneliu Coposu, Maramureșului, Oașului și Bulevardul Muncii — va scăpa de camioanele care tranzitau zilnic orașul.

Potrivit directorului DRDP Cluj, Eugen Cecan, niciun vehicul de peste 7,5 tone nu va mai avea acces pe Bulevardul Muncii, începând de la girația OMV, pe Centura Vâlcele–Apahida. Beneficii importante sunt așteptate și pentru comunele limitrofe Clujului.

DRDP Cluj a identificat și o rută alternativă pe drumul județean 109 de la Răscruci până la Hida, județul Sălaj, care va funcționa ca o centură de nord a orașului. Girația de la Românași va fi gata în toamnă, iar această rută va deveni principalul coridor pentru traficul greu din nord-vest.

„La Cluj-Napoca se face un proiect împreună cu primăria ca tot traficul greu care merge spre județul Sălaj are varianta să meargă pe la Răscruci pe DJ 109, Răscruci – Borșa – Vultureni – Așchileu – Hida – Românași. Ajung la girația de la Românași, care în toamnă va fi gata, de la autostradă, sau la DN 1F o iau spre Zalău. Dacă vor să meargă la Șimleu sau la Surduc, atunci în Vultureni, la girația cu Panticeu și Așchileu, o să o ia spre Panticeu – Surduc – Șimleu”, a declarat pentru Cluj24 directorul DRDP Cluj, Eugen Cecan.

Măsurile intră în vigoare din 15 iulie

Și pentru Gilău, vestea este la fel de importantă. Camioanele de peste 7,5 tone care veneau dinspre Huedin pe DJ 108C vor fi redirecționate spre autostradă, folosind DN1J.

„Scoatem tot traficul greu din Gilău, șoferii vor fi direcționați să meargă pe autostradă până la nodul Nădășel, apoi pe DN1J și ies la Căpuș. La fel și invers”, a precizat Cecan.

Măsurile vor intra în vigoare din 15 iulie, imediat după darea în folosință a noului drum expres Tureni – DN1.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Foc aprins pentru igienizare, extins la un fânar, în Cămărașu. Au ars circa 200 de baloți

Publicat

Un incendiu puternic a distrus complet o anexă gospodărească, în localitatea Năoiu din comuna Cămărașu, județul Cluj. Focul aprins pentru igienizare s-a extins rapid la un fânar, în care se aflau peste 200 de baloți de fân.

Pompierii din cadrul Detașamentului Dej au finalizat o intervenție pentru stingerea unui incendiu care a distrus o anexă gospodărească în localitatea Năoiu, comuna Cămărașu.

Imediat s-a deplasat la intervenție echipajul de la Punctul de Lucru Mociu, iar forțele au fost suplimentate cu o autospecială de la Punctul de Lucru Jucu, respectiv una din cadrul ISU Mureș.

„Incendiul s-a manifestat la un fânar, pe o suprafață de aproximativ 70 de metri pătrați. În interior s-a aflat o cantitate mare de fân, aproximativ 200 de baloți, ceea ce a îngreunat intervenția pompierilor. De asemenea, exista riscul ca incendiul să se extindă la alte două anexe gospodărești, însă forțele de intervenție l-au lichidat în limitele găsite.

Cel mai probabil, incendiul a izbucnit din cauza unui foc făcut pentru igienizare și scăpat de sub control”, a transmis ISU Cluj.

Citește mai departe

EDUCATIE

Proiectul iRide, dezvoltat de doi elevi clujeni, medalie de argint la categoria Inginerie la Olimpiada Internațională Greenwich

Publicat

Proiectul iRide, dezvoltat de doi elevi de la Transylvania College din Cluj-Napoca, a fost distins cu Medalia de Argint la categoria Inginerie în cadrul Olimpiadei Internaţionale Greenwich (IGO), desfășurată la Londra, în perioada 25–28 iunie 2025.

Mara Cioban și Domokos Gombos, coordonați de profesoara Dorina Gîrbovan, au obținut o nouă recunoaștere internațională cu prototipul inovator iRide, menit să faciliteze mobilitatea persoanelor cu deficiențe de vedere.

„Sunt mândră să anunț că proiectul nostru, iRide, a fost distins cu Medalia de Argint la categoria Inginerie în cadrul Olimpiadei Internaționale Greenwich. Felicitări elevilor mei, Mara Cioban și Domokos Gombos, pentru performanța lor excepțională și dedicarea de care au dat dovadă. Această realizare marchează a treia recunoaștere internațională a proiectului nostru în cadrul unor competiții studențești de prestigiu”, a anunțat profesoara Dorina Gîrbovan de la Transylvania College.

O soluție revoluționară pentru persoanele cu deficiențe de vedere

Proiectul iRIDE propune un vehicul electric autonom, inteligent, destinat persoanelor nevăzătoare, pentru a le oferi mobilitate independentă în spațiile complexe ale aeroporturilor. Dotat cu senzori, inteligență artificială, comandă vocală și tastatură Braille, iRIDE este capabil să detecteze obstacolele în timp real, să urmeze rute personalizate și să ofere o experiență sigură și confortabilă utilizatorilor.

mara cioban domokos gombos iride

Mai multe detalii despre proiect, aici:

EXCLUSIV. Proiect inovator a doi liceeni clujeni, prezentat în SUA. Ajută nevăzătorii să se descurce singuri în aeroporturi

Citește mai departe

EVENIMENT

Vama Cluj, printre cele mai corupte din România. Ar fi implicată într-o schemă de evaziune fiscală cu motorină rusească

Publicat

Vama Cluj apare într-o scrisoare transmisă de avertizori de integritate ca fiind unul dintre cele patru puncte vamale cu „grad maxim de corupție” din țară, alături de Constanța, Prahova și Bihor.

Acuzații grave de corupție și evaziune fiscală planează asupra mai multor puncte vamale din România, inclusiv asupra Vămii Cluj, alături de cele din Constanța, Prahova și Bihor ca având „grad maxim de evaziune”, potrivit unei scrisori deschise semnate de un grup de avertizori de integritate, publicată de Info Sud-Est și G4Media.

Scrisoarea vine în contextul unei serii mai largi de dezvăluiri a celor două publicații care vizează rețelele de influență din interiorul Autorității Vamale Române, în special din Portul și Vama Constanța. În urma acestor investigații, ministrul de Finanțe Alexandru Nazare a trimis corpul de control la Constanța, unde verificările continuă de aproape două săptămâni, potrivit jurnaliștilor G4Media.

Schemă de evaziune fiscală de peste 5 miliarde de lei anual

Semnatarii documentului, care se autointitulează „Grupul vameșilor care s-au săturat”, susțin că Vama Constanța, Vama Prahova, Vama Cluj și Vama Bihor „sunt cele patru puncte cu gradul maxim de corupție, prin care se destabilizează bugetul României și care generează evaziune de peste 5 miliarde de lei anual, vama devenind epicentrul corupției, traficului de influență și paravanul rețelelor infracționale transfrontaliere”.

Printre cele mai grave acuzații se numără favorizarea unor companii-fantomă, accesul acestora la informații secretizate și diminuarea intenționată a controalelor vamale. De asemenea, avertizorii susțin că firme cu acționariat românesc și străin, în special italian, dar și din Turcia, Elveția, Emiratele Arabe Unite și Marea Britanie, folosesc depozite mari pentru a redirecționa combustibili spre jucători de tip fantomă din județele Prahova, Cluj sau Bihor, mai spun avertizorii.

Motorină rusească, „albită” prin transbordări

Unele dintre aceste companii ar fi importat motorină de origine rusească, aflată sub embargou, pe care au „albit-o” prin transbordări în porturi intermediare din Turcia sau Egipt. Combustibilul ar fi fost apoi introdus în antrepozitele din Constanța cu documente falsificate, amestecat cu motorină de origine acceptată în UE și vândut fără plata TVA.

„Mai grav, unele companii, folosind aceeași rețetă ca în cazul containerelor cu marfă iraniană, au introdus în antrepozitul vamal al terminalului nave cu motorină de proveniență rusească – supusă embargoului – «albită» prin transbordări în apele internaționale sau în porturi intermediare, precum Turcia și Egipt. Cu complicitatea vămii Constanța, documentele de origine, de import și de transport, falsificate, au fost acceptate, iar combustibilul a fost amestecat cu motorină cu origine acceptată pe piețele UE și pe piața ucraineană, pentru a trece verificările de origine și de calitate”, se arată în scrisoare.

Complicitate a Autorității Vamale

O parte din motorina „albită” ajunge în Prahova, Cluj și Bihor, unde este redistribuită prin depozite ilegale controlate de rețele de evaziune locală. Fenomenul este întreținut, potrivit scrisorii, de o complicitate între grupările evazioniste și conducerea unor direcții județene ale Autorității Vamale.

Carburantul este introdus în circuitul comercial fără plata TVA, cauzând pierderi bugetare de peste 5 miliarde de lei anual, iar acest lucru se realizează cu un „suport” constant al autorităților vamale din Constanța, Prahova, Cluj și Bihor.

Combustibil ilegal din Ucraina

În scrisoare se vorbește și despre „sute de cisterne, declarate goale, cu destinația Ucraina”, despre care avertizorii spun că se întorc lunar în România „pline cu motorină achiziționată din Ucraina, «reușind» cu sprijinul mafiei din vamă să evite orice control și plata oricărei taxe”.

Acestea descarcă combustibilul în depozite ilegale din Bihor, Cluj sau Prahova din care se aprovizionează piața neagră de carburanți, mai semnalează aceștia. Avertizorii trag un semnal de alarmă asupra pasivității conducerii Autorității Vamale Române, acuzată că „refuză să intervină” și că în anumite județe ar exista deja adevărate „familii” formate din vameși și rețele de evazioniști care acționează în tandem.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate