ECONOMIE
Ciprian Păun, UBB: Evaziunea fiscală nu poate fi combătută prin amenințarea cu pușcăria
Avocatul Ciprian Păun, conferențiar la Facultatea de Științe Economice a UBB, face o radiografie a fiscalității în țara noastră, un subiect „fierbinte” în aceste zile.
Acesta spune că evaziunea fiscală nu poate fi combătută prin amenințarea cu pușcăria și susține că Guvernul României trebuie să relanseze creditarea comercială ieftină.
Ciprian Păun, UBB: Noi folosim fiscalitatea ca instrument al coerciției și nu ca stimulent fiscal
„Tematica fiscalității a devenit subiectul predilect al zilelor noastre. Din păcate, din nou, folosim fiscalitatea ca instrument al coerciției și nu ca stimulent fiscal. Cea mai mare problemă a companiilor românești în acest moment este lipsa lichidității – cash flow – și accesului facil la creditare ieftină. De aici pleacă toate problemele structurale.
Statul român a intrat pe piața absorției de lichiditate prin emiterea de titluri de stat cu dobânzi exagerat de mari, iar băncile au temporizat, spre oprit, creditarea către companii, fiind ultraprudente. Lipsa de lichiditate duce la neplata de taxe și la insolvență, pentru că nu există sursă ieftină de finanțare. Guvernul României trebuie să relanseze creditarea comercială ieftină (prin IMM INVEST sau alte mecanisme), de urgență.
Cota investițiilor străine directe în economie este la unul dintre cele mai scăzute niveluri din ultimii 15 ani. (Potrivit BNR, în 2024 am avut ISD de circa 5,7 miliarde de euro – din care 4 miliarde sunt venituri reinvestite –, adică 1,6% din PIB, cu 11,5% mai puțin decât în 2023.) Dacă Uniunea Europeană va bloca fondurile europene către noi, vom fi într-o dificultate majoră”, arată Ciprian Păun.
România are o structură fiscală greoaie
Acesta arată că acum sunt o serie de discuții referitoare la cotele de TVA, la impozitul pe venit și o serie de informații și propuneri care vin din partea partidelor și din partea Fondului Monetar Internațional.
„În realitate, avem o structură fiscală greoaie, în care de peste 20 de ani aruncăm, asemenea unui coș legislativ, o serie de propuneri fără studii de impact. În primul rând, GAP-ul de TVA nu are nimic a face cu evaziunea fiscală sau doar într-un procent foarte mic. GAP-ul de TVA este diferența între TVA declarat și cel încasat. Înregistrarea și neplata TVA nu este, în România, în cele mai multe situații, tipică evaziunii fiscale, astfel că retorica implicării serviciilor secrete pentru a combate GAP-ul de TVA este o imensă poveste.
Nu știu cine are interesul de a-l dezinforma pe președinte, dar el este pe o direcție greșită. Parchetele sunt asaltate cu dosare de evaziune pe plata CASS. Aici trebuie intervenit urgent cu o amnistie fiscală și redefinirea modului de plată a CAS și CASS, pentru că, de fapt, contribuțiile sociale nu sunt impozite sau taxe.
În timpul guvernării Dragnea – Dăncilă s-a ales această strategie de transfer a sumelor pentru a alimenta bugetele de pensii și ale Casei de Asigurări de Sănătate, dar aceasta a creat o mare problemă fiscală pe termen mediu și lung. Combaterea evaziunii fiscale nu se face prin amenințarea cu pușcăria, ci prin conformare voluntară, educație, impozite mai mici și norme juridice fiscale clare. Am mai dat acest exemplu – dacă era cetățean român, Messi ar fi făcut cel puțin 7 ani de închisoare cu executare pentru problemele avute în Spania cu fiscul. Acolo, el doar a achitat prejudiciul și a rezolvat problema cu o amendă. Ar trebui să ne punem probleme serioase când avem persoane urmărite penal care pleacă în alte state europene, pentru că acolo sistemul coercitiv penal este mult mai permisiv și are altă filosofie (a se vedea cazul Italiei, de exemplu)”, arată Ciprian Păun.
”Legea evaziunii fiscale este asemenea unui pantalon rupt și peticit”
O mare parte din dosarele penale, arată avocatul clujean, sunt generate de o interpretare eronată a normelor legale și nu de un comportament fiscal infracțional.
„Legea evaziunii fiscale este din 2005, dar noi povestim de combaterea modernă a fraudei. Legea este asemenea unui pantalon rupt și peticit. Dacă vrem să luptăm împotriva evaziunii fiscale, trebuie să avem o lege modernă, cu complete de judecată specializate – mixte – specialist în drept penal și specialist în contencios administrativ –, dosare care să se judece cu celeritate. În același timp, trebuie combătută marea evaziune fiscală, care generează riscuri sistemice.
Astfel, pentru a realiza o reformă profundă a deficitului, trebuie crescute veniturile și tăiate cheltuielile, elemente care nu se pot realiza dacă nu vom face:
- reformă constituțional-administrativă a teritoriului și a resursei umane din zona publică
- modificarea Codului muncii de urgență și a Legii nr. 31/1990 privind societățile
Apoi, trebuie să clarificăm dacă menținem sistemul de cotă unică (care practic nu mai există – cota de 16% inițială dispărând printre alte reglementări) sau introducem sistemul de impozitare progresiv”, a mai explicat acesta.
„Contribuabilul trebuie adus la momentul 0”
După aceea, consideră avocatul Ciprian Păun, trebuie adus cetățeanul-contribuabil la momentul 0.
„Asta prin intermediul unei declarații de patrimoniu pe care o încarcă în SPV. Astfel, fiecare pornim de la un element de referință – punctul 0. Înainte de acest element, se anunță o amnistie fiscală pe persoană fizică, pentru toți cei care aduc banii acasă, în sistemul bancar național, pe o perioadă de 3 luni, pe model Italia (modelul amnistiei Berlusconi). De acolo vom intra cu monitorizarea veniturilor nejustificate etc. la persoane fizice și cu impozitarea – sancțiune de 70%, cum este acum stipulată în Codul fiscal.
Apoi, trebuie introduse tipologii de impozite noi – de exemplu, impozitul pe succesiuni care depășesc 500.000 de euro în echivalent – un impozit fix de 5%. Apoi, definim tot ceea ce înseamnă industria IT – cost center, federație de SRL-uri sau PFA-uri, companii care produc soft, companii care fac doar leasing de personal – și, în funcție de discuțiile cu industria, stabilim o strategie clară de impozitare diferențiată pe acest domeniu pentru o perioadă de 10 ani, care nu se va mai altera. Se poate introduce impozitul pe specula imobiliară – astfel, dacă vinzi un imobil, altul decât cel în care domiciliezi, într-o perioadă mai mică de 5 ani, plătești o taxă specială de 8% din venitul obținut.
Referitor la propunerile actuale, sunt oarecum preocupat de strategia guvernamentală, care vede doar perspectiva creșterii taxelor. În situații critice, cum sunt acestea, reglementezi zonele de risc de TVA cu sistemul de taxare inversă și nu ridici cota de TVA. Rezolvarea deficitului nu se poate face pe mecanismul clasic – creștem fiscalitatea, scădem consumul, ridicăm inflația, nu ajustăm pensiile și salariile – și am generat un dezechilibru mai mic, pentru că nu este sustenabil acest sistem.
Rămâne să vedem care este răspunsul guvernamental la aceste provocări, dar cred că suntem într-o mare problemă sistemică, în primul rând de filosofie bugetară, din care nu reușim să evadăm!”, a mai arătat avocatul Ciprian Păun.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






