ADMINISTRAȚIE
Cadoul primarului Matei pentru turdeni: o rezonare a străzilor pentru creșterea impozitelor. Acuzațiile aduse de USRPLUS

Ultima ședință ordinară a Consiliului Local Turda din acest an va avea loc luni, 27 decembrie 2021, în care se va dezbate și vota proiectul de realocare a străzilor pe zone de impozitare, inițiat de primarul Cristian Matei.
Potrivit USRPLUS Turda, străzile orașului vor fi încadrate în 4 zone de impozitare, după un punctaj stabilit unilateral de primar și de aparatul său administrativ: zona A (minim 21 puncte), zona B (între 15 – 20 puncte), zona C (între 9 – 14 puncte) și zona D (între 0 – 8 puncte).
”Realocarea străzilor, așa cum este propusă de primarul Matei, va duce, împreună cu creșterea impozitelor deja aprobată de alianța PNL – UDMR și cu aplicarea ratei inflației, la o suplimentare cu 20% a impozitului pe care turdenii vor trebui să îl plătească în 2022. Criteriile stabilite de primar și de aparatul său realocării străzilor pe zone de impozitare sunt atât arbitrare (de exemplu: străzi vecine, una introdusă în zona de interes turistic, iar alta nu!), cât și incorecte cu realitatea (de exemplu: străzi care figurează cu trotuare pe ambele sensuri, deși nu le au, străzi care figurează ca fiind asfaltate, deși nu au văzut niciodată asfaltul etc.)”, arată USRPLUS.
Astfel, USRPLUS Turda a propus o serie de amendamente la acest proiect, în perioada în care el s-a aflat în dezbatere publică, amendamente care veneau în sprijinul cetățeanului și care modificau în sensul realității criteriile bunului plac stabilite de primarul Matei.
Toate aceste amendamente pentru turdeni au fost respinse de comisia condusă de viceprimarul Daniela Pîrlea.
Ce a propus USRPLUS pentru cetățeni și a respins comisia Pîrlea
Eliminarea criteriului de punctaj (1 p) pentru servicii de telefonie/internet/TV, deoarece mulți cetățeni au aceste facilități tehnice prin satelit, nefolosind domeniul public pentru accesarea lor. Mai mult decât atât, pentru aceste servicii se plătesc taxe către stat prin abonamentul individual, aplicarea acestui criteriu ar însemna o formă dublă de impozitare a cetățenilor.
Răspunsul comisiei Pîrlea: „criteriul nu face o diferență majoră”, deși punctul acordat te poate încadra oricând într-o zonă de impozitare superioară (de exemplu: 20 p înseamnă zona B, iar 21 p zona A).
Eliminarea criteriului de punctaj pentru străzile neasfaltate (1 p), deoarece în Uniunea Europeană existența străzilor neasfaltate este inacceptabilă și ar trebui, mai degrabă, depunctate decât punctate la impozitare.
Răspunsul comisiei Pîrlea: consideră că se cuvine o diferențiere a străzilor asfaltate (4 p) de cele neasfaltate (1 p). Păi, asta am spus și noi, doar că am propus 0 p pentru străzile neasfaltate prin eliminarea criteriului de impozitare.
Aplicarea criteriului pentru transport public (2 p) doar pentru locuințele individuale și colective situate la cel mult 500 m de ruta sau stația de transport public (așa cum arată acum proiectul, oricine poate fi impozitat pe baza acestui criteriu).
Răspunsul comisiei Pîrlea: consideră nefondată această propunere.
Introducerea unui criteriu suplimentar – „Lucrări de reabilitare/modernizare/construcție mai lungi de 3 luni”, cu valoare negativă (- 5 p) și reevaluare anuală, pentru străzile rămase mai mult de 3 luni pe an în stadiu de reabilitare, modernizare sau construcție, pentru a compensa disconfortul cetățenilor produs de aceste lucrări aproape interminabile și pentru a stimula administrația locală în a nu mai tolera abandonarea șantierelor din oraș.
Răspunsul comisiei Pîrlea: consideră de neacceptat criteriul, prevalându-se de proiectele tehnice, contractele și termenele de execuție, legitimând în acest fel abandonarea șantierelor publice cu lunile sau anii, ca și obligativitatea turdenilor de a tolera la infinit noroiul de la poartă și ritmul de melc în executarea lucrărilor, plătind însă la timp impozite tot mai mari.
Introducerea unui criteriu suplimentar – „Acces la parc public amenajat/loc de joacă” (1 p) pentru locuințele situate la cel mult 500 m de parcul public sau locul de joacă amenajat.
Răspunsul comisiei Pîrlea: consideră că acest criteriu este cuprins la „Zonele de agrement”, deși niciunde nu era definit ce înseamnă „zone de agrement”, cetățenii și consilierii locali din opoziție trebuind să ghicească asta…
Modificarea punctajului criteriului „Zone poluate”, de la – 1 p la – 3 p, pentru zonele intens poluate, având în vedere că poluarea reprezintă un factor major de diminuare a calității vieții și de reducere a speranței de viață
Răspunsul comisiei Pîrlea: consideră că – 1 p este suficient la punctaj, neglijând total poluarea ca risc major asupra vieții!
Modificarea punctajului criteriului „Zone cu trafic greu”, de la – 1 p la – 3 p, având în vedere poluarea, zgomotul, degradarea locuințelor și amenințarea asupra vieții pe străzile cu trafic greu și intens.
Răspunsul comisiei Pîrlea: consideră că – 1 p este suficient pentru străzile intens circulate de traficul greu (vezi Barițiu, Simion Bărnuțiu, Dragalina, Rațiu), deși poluarea cu noxe este intensă, zgomotul infernal, locuințele tremură din fundații, iar pereții se crapă, salvarea ajunge cu întârziere din pricina traficului, iar riscul de accident grav este major
”Dragi turdeni, am încercat să aducem în realitate această alocarea a străzilor pe criterii de impozitare. Din nefericire, în goana lor după cât mai mulți bani adunați de la turdeni, primarul Matei și administrația sa au uitat de transparență și onestitate, gândind și propunând criterii arbitrare, incorecte și ambigue în defavoarea cetățenilor”, au mai spus reprezentanții USRPLUS Turda.
Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Anunț de la Casa de Pensii Cluj: 48 de bilete de tratament au fost alocate pentru seria 2. Până când se pot ridica

48 de bilete de tratament balnear au fost repartizate județului pentru seria 2, anunță reprezentanții Casei de Pensii.
Biletele se ridică de la Casa de Pensii Cluj, de la ghișeul numărul 8.
48 de bilete de tratament au fost alocate la Cluj pentru seria 2
Potrivit reprezentanților Casei de Pensii Cluj, biletele de tratament pentru seria 2 se pot ridica deja, până luni, 17 martie. Biletele de tratament se eliberează personal titularului sau unei alte persoane desemnate de către titular prin procură autentificată la notarul public din care să rezulte că mandatarul este împuternicit să ridice biletul de tratament balnear.
Redistribuirea biletelor de tratament pentru seria 2, alocate și neridicate, se va face începând cu marți, 18 martie și se acordă în ordinea punctajelor obținute conform Criteriilor de acordare aprobate prin Ordinul Președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, în baza cererii depuse şi a biletului de trimitere cu regim special – în original şi în copie – eliberat de medicul de familie sau medicul specialist.

Cărțile de identitate cu cip, sau buletine cu cip, vor fi eliberate începând cu 20 martie pentru persoanele cu vârsta de peste 14 ani, anunță MAI.
Procesul va începe în judeţul Cluj, unde a fost implementat proiectul-pilot, scrie Alba24.
Când se trece la cărțile de IDENTITATE cu cip? Procesul de ELIBERARE va începe în Cluj
Datele inscripționate pe noile cărți de identitate electronice urmează să fie actualizate, potrivit unui proiect publicat în dezbatere de Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
Mai exact, adresa de domiciliu a titularului va fi eliminată de pe verso-ul documentului.
Copiii sub 14 ani vor putea primi și ei noile buletine cu cip, însă acest proces este programat să înceapă abia în iunie 2025, după extinderea emiterii la nivel național.
Începând din 20 martie 2025, MAI estimează ca va începe emiterea noilor cărți electronice de identitate cu suport electronic pentru persoanele cu vârste de peste 14 ani.
Începând cu 2 iunie 2025, vor fi emise cărți electronice de identitate și pentru minorii cu vârste între 0-14 ani.
Când se trece la buletinele cu cip
Potrivit art. 17 (52 ) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2005, începând cu data realizării condițiilor tehnice, adresa de domiciliu a titularului nu se va mai înscrie în formatul tipărit al cărții electronice de identitate, ci doar în format electronic, pe suportul de stocare (cip).
De asemenea, actul normativ superior stabilește la art. 17 datele care se înscriu pe cartea de identitate simplă și pe forma tipărită a cărții electronice de identitate.
Conform MAI, punerea în circulație la nivel național a noilor documente de identitate urmează a se realiza gradual, începând cu serviciile publice comunitare locale de evidență a persoanelor organizate la nivelul municipiilor reședință de județ și continuând cu celelalte municipii și cu serviciile organizate la nivelul orașelor și comunelor, potrivit specificațiilor.
Forma și conținutul cărții electronice de identitate
Cartea electronică de identitate conține în format tipărit informații înscrise cu privire la:
A. Față
a) denumirea statului emitent;
b) tipul documentului;
c) numele de familie;
d) prenumele;
e) sexul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin);
f) cetățenia;
g) data nașterii;
h) codul numeric personal (C.N.P.);
i) numărul documentului;
j) data expirării valabilității;
k) semnătura olografă a titularului;
l) imaginea facială a titularului.
B. Verso
a) data emiterii și autoritatea emitentă;
b) zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ);
c) zona cip.
Cartea electronică de identitate va conține toate elementele de securitate obligatorii prevăzute de Regulamentul (UE) 2019/1157.
Actele de identitate eliberate până la data intrării în vigoare a noilor reglementări sunt și rămân valabile până la data expirării lor.

De la 1 aprilie 2025, intră în vigoare o modificare legislativă foarte importantă pentru firmele mici: se majorează plafonul TVA.
Crește plafonul de la care o firmă devine plătitoare de TVA de la 300.000 lei, cât este în prezent, la 395.000 lei, scrie Alba24.
De la 1 aprilie 2025 se MAJOREAZĂ plafonul TVA. MODIFICARE importantă pentru firmele mici
Scutirea de la plata TVA presupune că firmele mici nu colectează TVA pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate, dar nici nu pot deduce TVA aferentă achizițiilor.
Modificările sunt prevăzute într-un proiect de ordonanță de urgență (OUG) pus vineri în dezbatere de Ministerul Finanțelor.
De asemenea, potrivit proiectului de OUG, firmele din România vor putea aplica regimul special de scutire pentru firme mici în alte state membre UE dacă îndeplinesc următoarele condiții:
a) cifra de afaceri anuală la nivelul Uniunii Europene a respectivei persoane impozabile nu depășește 100.000 euro în anul în care solicită acordarea scutirii și în anul calendaristic precedent;
b) valoarea livrărilor de bunuri și a prestărilor de servicii efectuate în statul membru în care persoana impozabilă intenționează să aplice scutirea nu depășește plafonul de scutire aplicabil persoanelor impozabile stabilite în acel stat membru.
„Regimul de taxare se aplică începând cu data depășirii plafonului”
Cifra de afaceri anuală la nivelul Uniunii Europene înseamnă valoarea totală anuală a livrărilor de bunuri și a prestărilor de servicii, exclusiv TVA, efectuate de o persoană impozabilă pe teritoriul Uniunii Europene în decursul unui an calendaristic.
Modificările urmează să fie introduse ca urmare a transpunerii unei directive europene. Directiva trebuia transpusă încă din 2024 , conform MFP.
Firmele care aplică regimul special de scutire și a căror cifră de afaceri depășește plafonul de scutire trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA cel târziu la data depășirii plafonului.
Regimul de taxare se aplică începând cu data depășirii plafonului.
Solicitarea de scoatere din evidenţa persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA se poate depune la organele fiscale competente între data de 1 şi 10 a fiecărei luni următoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabilă.
Anularea va fi valabilă de la data comunicării deciziei privind anularea înregistrării în scopuri de TVA.
Pentru firmele care au depășit, anterior datei de 1 martie 2025, plafonul de scutire de 300.000 de lei, se aplică prevederile referitoare la înregistrare în vigoare începând cu 1 aprilie 2025.
EVENIMENT
CCR analizează contestația depusă de Călin Georgescu, dar și cea privind candidatura lui Nicușor Dan la alegerile prezidențiale

Curtea Constituțională a României va analiza marți, de la ora 17.00, contestațiile privind candidaturile la alegerile prezidențiale.
O contestație a fost depusă de Călin Georgescu, a cărui candidatură a fost invcalidată de BEC, iar o alta privește candidatura lui Nicușor Dan.
CCR analizează contestațiile privind candidaturile la alegerile prezidențiale
Președintele AUR, George Simion, a anunțat luni că independentul Călin Georgescu va contesta la Curtea Constituțională respingerea candidaturii sale de către Biroul Electoral Central.
“La Curtea Constituțională ajunge contestația formulată de candidatul independent Călin Georgescu. Dumnealui are acest drept, BEC-ul nu are dreptul atunci când sunt îndeplinite toate chestiunile legate de acte, de semnături, legate de formă, BEC-ul nu are dreptul să respingă un candidat.
Și toate chestiunile legate de un dosar de candidatură au fost îndeplinite. Nu era atribuția BEC, e un organ, dacă vreți, constatator, nu putea să intre pe fond să facă o analiză de caracter dacă domnul Călin Georgescu este democrat sau nu. (…) Nu avem mari speranțe că va face dreptate Curtea Constituțională. Cunoaștem cu toții din cine e formată Curtea Constituțională și ce verdicte, respectiv eliminarea doamnei Șoșoacă și anularea alegerilor prezidențiale, a dat această Curte Constituțională. Dar domnul Georgescu va epuiza toate căile legale”, a declarat Simion, la Parlament.
Candidatura lui Călin Georgescu, invalidată de BEC
BEC a invalidat, duminică seară, candidatura lui Călin Georgescu la prezidențiale. Conform BEC, candidatura lui Călin Georgescu nu întrunește condițiile de legalitate, întrucât acesta, “prin nerespectarea regulilor procedurii electorale, a încălcat însăși obligația (…) de a apăra democrația”, care se întemeiază pe alegeri “corecte, integre și imparțiale”, printre altele.
Tot marți, va fi luată în discuție și contestația împotriva deciziei Biroului Electoral Central privind înregistrarea candidaturii primarului general al Capitalei, Nicușor Dan, pentru alegerile prezidențiale din luna mai, potrivit Agerpres