Connect with us

ECONOMIE

ATENȚIE. Modificarea Codului Fiscal: ȚIGĂRI mai scumpe. Crește TVA la sucuri, hoteluri și restaurante

Publicat


plic bani

Ministerul Finanţelor a publicat luni noaptea proiectul de modificare a Codului Fiscal, care prevede, printre altele, creşterea impozitului pe dividende de la 5% la 8%, scăderea pragului veniturilor până la care o companie este considerată microîntreprindere, creşterea la 9% a TVA pentru băuturile  nealcoolice care conţin adaos de zahăr sau alţi îndulcitori sau aromatizate şi majorarea accizelor pentru ţigarete.

Modificări pentru microîntreprinderi

În ceea ce priveşte impozitarea microîntreprinderilor, proiectul propune reducerea plafonului veniturilor obţinute în anul precedent, de la un milion de euro la 500.000 euro, dar şi instituirea condiţiei ca microîntreprinderea să aibă cel puţin un salariat. În prezent, cotele de impunere sunt diferenţiate la microîntreprinderi în funcţie de numărul de salariaţi, fiind aplicabilă o cotă de 1% în cazul în care microîntreprinderea are cel puţin un salariat şi o cotă de 3% dacă microîntreprinderea nu are salariaţi. În condiţiile în care, conform noului proiect, microîntreprinderile vor fi obligate să aibă cel puţin un salariat, se elimină cota de impozitare de 3%.

Citește și Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) se modifică pentru românii care fac bani din chirii, agricultură și alte surse

Proiectul elimină posibilitatea de opţiune pentru aplicarea impozitului pe profit în situaţia în care erau îndeplinite condiţiile legate de valoarea capitalului social şi a numărului de salariaţi.

Ce se întâmplă cu TVA-ul

La capitolul TVA, majorarea cotei pentru băuturile care conţin adaos de zahăr are în vedere, potrivit documentului citat, descurajarea consumului de astfel de produse, cu impact important asupra sănătăţii consumatorilor. De asemenea, începând cu data de 1 ianuarie 2023, cota de TVA creşte de la 5% la 9%, atât pentru livrarea de alimente, inclusiv băuturi (cu excepţia băuturilor alcoolice şi a celor nealcoolice care conţin adaos de zahăr sau alţi îndulcitori sau aromatizate), destinate consumului uman şi animal, cât şi pentru serviciile de restaurant şi de catering şi pentru activităţile de cazare hotelieră.

‘În acest sens, se are în vedere faptul că serviciile de restaurant şi de catering, pentru care în prezent se aplică o cotă redusă de TVA de 5%, reprezintă servicii care constau, în fapt, în furnizarea de produse alimentare şi/sau de băuturi, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, care intră sub incidenţa cotei reduse de TVA de 9%.

Adoptarea unei astfel de măsuri vizează tocmai facilitarea aplicării uniforme/corelate a cotei de TVA, şi anume aplicarea aceleiaşi cote indiferent de natura operaţiunii: prestare de servicii sau livrare de bunuri. Astfel, spre exemplu, un restaurant care vinde mâncare tratează operaţiunea distinct, aplicând două cote de TVA diferite (9% şi 5%), în funcţie de modalitatea de servire a mâncării, în locaţia restaurantului (prestare de servicii) sau în afara acesteia (livrare de bunuri). În mod similar, este şi cazul unităţilor de cazare de tipul demipensiune/pensiune completă/all inclusive care, pe lângă funcţia de cazare, asigură şi micul dejun/prânzul/cina etc’, explică Ministerul Finanţelor.

Accize mai mari la ţigări

Proiectul de Ordonanţă propune majorarea accizelor pentru ţigarete, începând cu 1 august 2022, de la 563,97 lei/1.000 ţigarete la 594,97 lei/1.000 ţigarete, precum şi adoptarea unui nou calendar de creştere graduală a nivelului accizei totale pentru ţigarete.

‘Ţinând cont că, începând cu 1 ianuarie 2023, nu va mai exista un calendar care să reglementeze cuantumul şi perioada de aplicare a nivelului accizelor pentru produsele supuse regimului accizelor armonizate, iar operatorii economici care desfăşoară activităţi cu produse accizabile nu vor putea determina acciza datorată şi implicit, nu vor putea plăti la bugetul de stat sumele reprezentând accizele, este necesar a se institui un nou calendar privind nivelul accizelor pentru perioada 1 ianuarie 2023 – 31 decembrie 2026’, se mai arată în nota de fundamentare.

Proiectul de act normativ propune, de asemenea, revizuirea reglementării privind acordarea facilităţilor fiscale în sectorul construcţii, precum şi în sectorul agricol şi în industria alimentară în sensul în care vor beneficia de facilităţile fiscale numai persoanele fizice care obţin venituri din salarii şi asimilate salariilor realizate în baza contractelor individuale de muncă încheiate cu angajatori care se încadrează în condiţiile prevăzute la art. 60 pct. 5 şi pct. 7 din Codul fiscal. În aceste sectoare, se propune scăderea plafonului până la care se acordă facilităţile fiscale, respectiv de la 30.000 lei lunar la 10.000 lei lunar, inclusiv.

Reducerea plafonului pentru contribuabilii cu anumite venituri

Ministerul Finanţelor propune reducerea de la 100.000 de euro la 25.000 de euro a plafonului în cazul contribuabililor pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit, potrivit proiectului de modificare a Codului Fiscal, publicat luni noaptea de Ministerul Finanţelor (MF).

‘Se propune modificarea plafonului până la care contribuabilii pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit, respectiv de la 100.000 euro la 25.000 euro. Modificarea are în vedere contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente, altele decât venituri din profesii liberale obţinute din prestarea de servicii cu caracter profesional, potrivit actelor normative speciale care reglementează organizarea şi exercitarea profesiei respective’, se menţionează în proiect.

În prezent, contribuabilii pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit şi care în anul fiscal anterior au înregistrat un venit brut anual mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 100.000 euro, începând cu anul fiscal următor au obligaţia determinării venitului net anual în sistem real.

Veniturilor din salarii şi asimilate salariilor

În cazul veniturilor din salarii şi asimilate salariilor se propune introducerea unui plafon lunar de venit neimpozabil şi care nu se cuprinde în bazele de calcul ale contribuţiilor sociale obligatorii, de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, în condiţiile stabilite prin lege, pentru următoarele: prestaţiile suplimentare primite de salariaţi în baza clauzei de mobilitate potrivit legii, în limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizaţia de delegare/detaşare, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităţilor şi instituţiilor publice; contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajaţii proprii astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern, în limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masă/persoană/zi, prevăzută la data acordării, în conformitate cu legislaţia în vigoare; cazarea şi contravaloarea chiriei pentru spaţiile de cazare/de locuit puse de către angajatori la dispoziţia angajaţilor proprii, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern, în limita unui plafon neimpozabil de 20 % din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată /lună/persoană, în anumite condiţii prevăzute de lege.

De asemenea, plafonul lunar de venit neimpozabil de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat se mai aplică pentru contravaloarea serviciilor turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajaţii proprii şi membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă, regulamentul intern, sau primite în baza unor legi speciale şi/sau finanţate din buget, în limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentând nivelul unui câştig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate precum şi pentru contribuţiile la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi cele reprezentând contribuţii la scheme de pensii facultative, calificate astfel în conformitate cu legislaţia privind pensiile facultative de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, administrate de către entităţi autorizate stabilite în state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, suportate de angajator pentru angajaţii proprii, în limita a 400 euro anual pentru fiecare persoană.

În această prevedere mai sunt incluse primele de asigurare voluntară de sănătate, precum şi serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajator pentru angajaţii proprii, astfel încât la nivelul anului să nu se depăşească echivalentul în lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoană; sumele acordate angajaţilor care desfăşoară activităţi în regim de telemuncă pentru susţinerea cheltuielilor cu utilităţile la locul în care angajaţii îşi desfăşoară activitatea, precum electricitate, încălzire, apă şi abonamentul de date, şi achiziţia mobilierului şi a echipamentelor de birou, în limitele stabilite de angajator prin contractul de muncă sau regulamentul intern, în limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzător numărului de zile din luna în care persoana fizică desfăşoară activitate în regim de telemuncă.

Pentru partea care depăşeşte plafonul neimpozabil lunar de 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, se datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii.

Totodată, se propune ca angajatorul care acordă aceste venituri/avantaje să stabilească ordinea de includere a acestora în plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.

Cotă redusă de TVA pentru lemnul de foc

Cota redusă de TVA pentru lemnul utilizat ca lemn de foc încetează să se aplice cel târziu la 1 ianuarie 2030, iar pentru pesticide chimice şi îngrăşăminte chimice, la 1 ianuarie 2032, potrivit proiectului de ordonanţă pentru modificarea Codului Fiscal, publicat luni seara.

‘La art. 105 alin. (4) din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2022/542, se prevede că pentru lemnul utilizat ca lemn de foc cota redusă de TVA încetează să se aplice cel târziu la 1 ianuarie 2030, iar pentru pesticide chimice şi îngrăşăminte chimice, cota redusă de TVA încetează să se aplice cel târziu la 1 ianuarie 2032. Astfel, se propune introducerea unei prevederi care să reglementeze faptul că pentru livrările de lemn de foc de la art. 291 alin. (3) lit. m) şi n) din Codul fiscal cota redusă de TVA de 5% se aplică până la data de 31 decembrie 2029 inclusiv’, se spune în Nota de fundamentare care însoţeşte proiectul de act normativ.

În ceea ce priveşte livrările de îngrăşăminte chimice şi pesticide chimice, care în prezent sunt prevăzute la art. 291 alin. (2) lit. h) din Codul fiscal, se propune modificarea acestor prevederi, în sensul excluderii respectivelor produse chimice din cadrul acestei reglementări, concomitent cu introducerea unor prevederi noi, distincte prin care aceste produse chimice de tipul celor utilizate în mod normal în producţia agricolă să beneficieze temporar, respectiv până la data de 31 decembrie 2031 inclusiv, de facilitatea cotei reduse de TVA de 9%.

De asemenea, în proiectul de ordonanţă se propune ca, începând cu data de 1 ianuarie 2023, să se restrângă sfera de aplicarea a cotei reduse de TVA de 5% pentru livrarea de locuinţe către persoane fizice, ca parte a politicii sociale, în sensul în care persoanele fizice să beneficieze de această facilitate o singură dată, respectiv să achiziţioneze, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă a cărei valoare nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 5%.

Totodată, se propune ca persoanele fizice care au încheiat acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţia de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%, anterior datei de 1 ianuarie 2023, să beneficieze de aplicarea cotei reduse de TVA în anul 2023 în condiţiile legale în vigoare la data încheierii acestor acte.

Deducerile personale

Proiectul de modificare a Codului fiscal, publicat luni noaptea de Ministerul Finanţelor, propune revizuirea sistemului de acordare a deducerilor personale în cazul contribuabililor care realizează venituri din salarii la locul unde se află funcţia de bază.

Astfel, se propune o deducere personală de bază, care se va acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de până la 2.000 de lei şi deduceri suplimentare pentru tineri şi copiii până la 18 ani.

Totodată, va fi acordată o deducere personală suplimentară de 15% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru persoanele fizice cu vârsta de până la 26 de ani, care realizează venituri din salarii al căror nivel este de până la nivelul de 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată aprobat prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna de realizare a venitului.

De asemenea, se va acorda sub formă de deducere suplimentară suma de 100 de lei lunar pentru fiecare copil cu vârsta de până la 18 de ani, dacă acesta este înscris într-o unitate de învăţământ, părintelui care realizează venituri din salarii, indiferent de nivelul acestora.

În prezent, persoanele fizice care realizează venituri din salarii la locul unde se află funcţia de bază au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub formă de deducere personală, acordată pentru fiecare lună a perioadei impozabile.

Deducerea personală se acordă pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de până la 1.950 lei inclusiv, şi variază între 510 lei pentru contribuabilii care nu au persoane în întreţinere şi 1.310 lei pentru cei care au patru sau mai multe persoane în întreţinere.

Pentru contribuabilii care realizează venituri brute lunare din salarii cuprinse între 1.951 lei şi 3.600 lei, inclusiv, deducerile personale sunt degresive. Pentru contribuabilii care realizează venituri brute lunare din salarii de peste 3.600 lei nu se acordă deducerea personală.

Sursa: Agerpres



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Emil Boc a semnat autorizația de construcție a Muzeului Personalităților Clujene: Va fi un loc în care ne prețuim valorile

Publicat

De

Primarul Emil Boc a semnat marți autorizația de construcție a unui nou muzeu, care este dedicat personalităților orașului.

Muzeul va fi amenajat pe strada Eroilor nr. 17.

Emil Boc a semnat autorizația de construcție a Muzeului Personalităților Clujene: Va fi un loc în care ne prețuim valorile

Practic, spune Emil Boc, este vorba de lucrări de amenajare specială a spațiului care va găzdui inclusiv obiecte ale personalităților orașului.

„Acest spațiu va fi o memorie vie a acestor personalități clujene. Acolo vor fi și prezentări în format digital ale acestora”, a spus Emil Boc.

Obiecte care au aparținut clujenilor varoloși

În muzeu va fi expusă, de exemplu, o biblie a fostului Mitropolit al Clujului, Bartolomeu Anania dar și, speră primarul, un taragot care a aparținut lui Dumitru Fărcaș sau un alt obiect din recuzita cu care „marele artist al neamului românesc ne-a încântat”.

„Va fi un loc în care ne vom prețui valorile, ne vom prețui clujenii, și unde ne vom putea gândi la viitor, ca fiecare să lăsăm o urmă în acest oraș înspre binele locuitorilor minunați din Cluj-Napoca”, a spus Emil Boc.

 

Citește mai departe

EDUCATIE

INTERVIU. Rector Daniel David: Nu e important ca UBB să fie cea mai mare universitate, ci să fie cea mai atractivă și accesibilă

Publicat

Rectorul Universității ”Babeș-Bolyai” (UBB) Cluj-Napoca, Daniel David, reales recent în fruntea universității pentru un mandat de 5 ani, vorbește într-un interviu pentru Cluj24 despre provocările perioadei următoare, despre cum se poziționează instituția pe care o conduce la nivel național și interrnațional.

În viziunea sa, nu eeste important ca UBB să fie cea mai mare universitate din România, ci să fie cea mai atractivă și accesibilă.

Universitate ”world – class”

Rep: D-le Daniel David, ați câștigat un nou mandat de rector al UBB Cluj-Napoca. Ce proiecte de dezvoltare a universității aveți în vedere?

DD: Nu pot avea decât proiectul susținut de comunitatea UBB cu mine rector, și anume “Programul UBB Q – Optimum (2024-2029) – O Universitate europeană de clasă mondială („world-class”)”.  (http://danieldavid.ro/).

Așadar, viziunea, simplu formulată, este că, odată ce a atins deja statutul de universitate “world-class”, UBB trebuie să se proiecteze acum ca universitate “world-class” europeană. Detaliile privind statutul actual și viziunea/strategia de viitor sunt prezentate în programul propus (https://danieldavid.ro/wp-content/uploads/2024/01/Program-UBB-Q-Optimum-2024-2029-RO.pdf.).

Explicit sau implicit UBB a fost mereu un model pentru alte universități din țară, mulți dorind să o ajungă sau să o întreacă.

Din 2016 (de când s-au făcut astfel de analize) UBB ocupă prima poziție în metarankingurile naționale, este pe poziția 15 în Europa de Est conform rankingului QS (prima în țară) și a fost acceptată în GUILD – organizația unora din cele mai importante universități “world-class” europene (https://www.the-guild.eu/) – ca universitatea reprezentativă din Europa de Sud-Est.

Noi nu ne-am uitat și nu ne uităm la cine este în spate sau alături de noi, ci ne-am urmărit viziunea, dar la modul realist și serios.

Așadar, în acest demers de dezvoltare nu avem complex de inferioritate și nici nu-l ducem caraghios în unul de superioritate (ridicolul fabulei lui La Fontaine grevează multe universități în țară, adesea mai mici/mijlocii, care au ambiția “broaștei” din fabulă, iar noi vrem să-l evităm în angajamentele noastre la nivel internațional).

Cea mai complexă universitate europeană

Rep: UBB continuă să fie cea mai mare și prima universitate din România. Ce trebuie făcut în continuare pentru a se menține pe acest onorant loc?

DD: Pentru mine nu este important ca UBB să fie cea mai mare, ci vreau să fie cea mai atractivă și accesibilă. Atractivă înseamnă că este una dintre cele mai bune din Europa de Est și relevantă în Europa (acum este pe poziția 260 în Europa, adică între primele 38% din 690 de universități incluse din 46 de țări europene), cu un profil multicultural unic în Europa.

Când fostul comisar european Marya Gabriel a vizitat UBB la sărbătorirea tradiției seculare a acesteia (începută în 1581) a punctat că probabil UBB este astăzi cea mai complexă universitate europeană multicultural vorbind, cu cele trei limbi academice oficiale (română/maghiară/germană) care onorează istoria universității și a Transilvaniei.

Accesibilă înseamnă că implementează eficient conceptul de “excelență incluzivă”: mai multe “creiere”, adică mai mult potențial valorificat pentru valorile noastre de “Tradiție” și “Excelență”.

Cercetare științifică avansată

Rep: Cât de mult contează prezența UBB în rankinguri internaționale? Credeți că poate urca în clasamente astfel încât să ajungă în top 500? Și cam în cât timp? Este acesta un deziderat viabil?

DD: Pentru noi rankingurile sunt mijloace de comparație necesare, mai ales cu cei din față noastră, pentru o autocunoaștere cât mai realistă, nu un scop de poziționare în sine.

Rankingurile nu epuizează nici complexitatea, nici valoarea unei universități. Până la semnarea CoARA (https://coara.eu/) le-am și promovat public mai frecvent, deoarece în lumea colectivistă românească unii se prefăceau infantil și/sau defensiv că nu văd/înțeleg poziția UBB în peisajul academic românesc.

Și atunci a trebuit arătată! Dar, în esență, noi avem angajamentul să facem o cercetare științifică avansată în care se dezvoltă apoi o educație de calitate și o relație inovativă cu societatea, într-un cadru multicultural unic și într-o logică a excelenței incluzive!

Dacă atingerea acestor obiective ne va poziția și bine în rankinguri este foarte bine, dacă nu, alegem atingerea obiectivelor.

Al doilea oraș al Clujului

Rep: UBB este unul dintre cei mai mari angajatori clujeni, cu mii de angajați. Cât de greu este să manageriezi o astfel de instituție? Ce simțiți din interior, dacă mai trebuie schimbat la mentalitatea unor cadre didactice?

DD: UBB este ca mărime, metaforic spus, al doilea oraș al județului Cluj și se află între primele 13% orașe ale României. Așadar, dincolo de succes, ca orice mare universitate a lumii, UBB a avut, are și va avea și probleme, atât academice, cât și administrative.

Important este să le ținem la un nivel minimal – prin prevenție și educație -, iar când apar să le tratăm cu celeritate, transparență și după setul de bune practici internaționale.

Centru de referință

Rep:: Care sunt atuurile UBB în competiția națională de atragere a studenților din țară și chiar din străinătate?

DD: Până la apariția universităților românești, UBB a fost prima/singura instituție universitară de învățământ superior de pe teritoriul actual al țării (ca Universitas Claudiopolitana, cu istoria începând în 1581), iar după apariția universităților românești la Iași (1860) și București (1864), a devenit (din 1919) și una dintre cele trei universități istorice românești ale țării.

Așadar, UBB este în cultura din România zilelor noastre un centru universitar istoric de referință, “școlile Clujului” atrăgând, prin calitatea lor, la modul natural studenți din toată țara (acum adăugându-se și contribuția importantă a celorlalte universități publice clujene).

În ceea ce privește studenții internaționali, noi nu avem șansa altor domenii care au în țară mulți studenți internaționali mai ales deoarece există locuri limitate în țările lor de origine (și/sau pentru că țintesc programatic studenți din unele zone românești din alte țări).

Nu facem judecăți de valoare. – deoarece aceștia primesc totuși în țară o educație bună la costuri accesibile -, dar trebuie pornit de la realitate.

Așadar, dacă avem studenți internaționali – în mandatul 2020-2024 UBB a atras cel mai mare număr de studenți internaționali din istoria sa -, aceștia vin pentru că chiar doresc să studieze la UBB, îmi place să cred pentru că avem o cercetare științifică avansată în care facem o educație de calitate și avem o relație inovativă cu societatea, într-un cadru multicultural de excelență incluzivă.

Lipsește angajamentul Guvernului pentru universități ”world-class”

Rep: Cum apreciați măsurile guvernamentale pentru sprijinirea învățământului superior? Ce lipsește și ce poate fi îmbunătățit? Și dacă credeți că există interes pentru dezvoltarea universităților de top, sau de încurajare a unor universități mai slab cotate?

DD: Guvernul tratează universitățile mai ales ca școli superioare de predare, necesare în formarea de resursă umană (mai ales înalt calificată).

Acest model de universitate este important într-o țară.

Lipsește, însă, angajamentul major al Guvernului și pentru universități “world-class” ca UBB, care au ca funcție principală generarea de cunoaștere avansată, iar doar în acest proces se formează resursa umană prin educației co-creată cu studenții (buni specialiști și buni cetățeni) și se dezvoltă relații inovative cu societatea.

Trebuie susținut și acest model – acum reprezentat plenar de UBB -, deoarece numai astfel dobândim avantaje competitive pentru țară.

UBB, peste 5 ani

Rep: Unde vedeți UBB peste 5 ani, la final de mandat?

DD: UBB va avea ca esență academică o cercetare științifică avansată, în care se va dezvolta dinamic și flexibil o educației de calitate co-creată cu studenții și o relație inovativă cu societatea, într-un cadru multicultural unic și într-o logică a excelenței incluzive.

Mottoul nostru academic este “Traditio Nostra Unacum Europae Virtutibus Splendet”.

Așadar, mai simplu spus, văd UBB ca o universitate europeană “world-class”, adică o universitate în care istoria noastră seculară strălucește în context european!

 

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Conducere nouă la Asociația Județeană de Rugby Cluj. Un polițist, vicepreședinte

Publicat

De

Adunarea Generală de alegeri a Asociaţiei Judeţene de Rugby (AJR) Cluj s-a desfăşurat, marți, la sediul CS Universitatea din Cluj-Napoca. La eveniment a participat și peședintele Federației Române de Rugby, Alin Petrache.

În noua organigramă după alegeri, legenda rugbyului clujean Petrică Motrescu este noul președinte onorific al AJR Cluj. Fosta aripă de treisferturi, Motrescu este unul dintre cei mai prolifici marcatori de eseuri din istoria echipei naționale de rugby a României.

Conform statisticilor a adunat aproximativ 54 de meciuri, oficiale și amicale, în tricoul cu frunza de stejar în piept și a înscris exact 40 de încercări.

La Universitatea Cluj a fost și jucător și antrenor. Nu a apucat nici să joace foarte mult, nici să antreneze pentru o perioadă îndelungată, dar rămâne tehnicianul care a dus echipa universitară pe locul 2 la sfârșitul sezonului 2000/2001, aceasta fiind cea mai mare performanță a echipei din Parcul Sportiv „Iuliu Hațieganu”.

Președinte, Mihai Munteanu

Profesorul universitar Mihai Muntean a fost nominalizat și votat în unanimitate pentru funcția de președinte executiv al forului rugbystic clujean.

Mihai Munteanu este profesor universitar în cadrul Facultății de Inginerie Electrică, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și în trecut a ocupat succesiv funcțiile de vicepreședinte (2010-2016) și președinte (2016-2017) al secției de rugby, în cadrul clubului Universitatea Cluj.

Vicepreședinte al AJR Cluj a fost ales Adrian Marian, fost director al Școlii de Agenți de Poliție „Septimiu Albini”, iar Eugen Lupu va ocupa poziția de secretar general.

De asemenea Dan Drăghiciu a fost desemnat trezorier, iar fostul rugbyst Simion Mărginean își va continua activitatea în calitate de membru.

Fostul șef al AJR Cluj, Lorin Cantor, nu a candidat.

Citește mai departe

EVENIMENT

Alertă cu BOMBĂ la Royal School din Cluj-Napoca. Sute de persoane evacuate

Publicat

Poliția municipiului Cluj-Napoca a fost sesizată, marți dimineață, de către administratorul școlii private Royal School in Transylvania, situată pe strada Henri Barbusse, cu privire la faptul că ar fi primit un e-mail prin care s-a transmis un mesaj de alertă, referitor la anumite dispozitive care ar putea pune în pericol siguranța persoanelor.

”În acest context, la fața locului au fost trimiși de urgență specialiști din cadrul Serviciului Pentru Acțiuni Speciale – Compartimentul Pirotehnic pentru verificarea aspectelor sesizate și luarea măsurilor necesare.

Până la sosirea echipajelor, conducerea unității școlare a dispus evacuarea a aproximativ 70 de persoane.

Alarma era falsă

Totodată, ca măsură de siguranță, polițiștii au dispus evacuarea a altor 200 de persoane, aflate într-o clădire de birouri din imediata apropiere.

În cadrul verificărilor efectuate nu au fost identificate elemente sau dispozitive care ar putea pune în pericol siguranța persoanelor.

Activitatea a fost reluată în ambele locații”, a anunțat IPJ Cluj.

Reprezentanții școlii au declarat pentru Cluj24 că acțiunea de verificare a școlii a durat circa o oră, 5 persoane din cadrul administrației fiind evacuate.

”Strada a fost blocată. fiind dislocați zeci de pompieri, polițiști și jandarmi în zonă”, au spus sursele citate.

În școală nu erau elevi, deoarece este vacanță.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax