Connect with us

ACTUALITATE

ATENȚIE la înșelăciuni! Pățania unei clujence. Cum procedați când sunteți victima unei tentative de FRAUDĂ. Ce spune POLIȚIA

Publicat


Femeie dispăruta la Cluj

Inteligența artificială, atât de promovată în ultima vreme, este precum cardinalul Richelieu, adică face și bine și rău. Sau, altfel spus, binele făcut îl face rău, iar răul făcut îl face bine. O dată cu dezvoltarea AI, s-au multiplicat exponențial și posibilitățile de fraudă cibernetică. Una dintre cele mai la modă metode este „spoofing-ul”.

În ultima perioadă au crescut tot mai mult tentativele de fraudă și atacurile de tip phishing – de la conturi false pe rețele de socializare, la e-mailuri, SMS-uri, apeluri sau chiar fake news care încurajează aceste inițiative.

Ce este „spoofing-ul”?

Această metodă implică un apel de pe un număr aparținând unei bănci prin care un așa-zis angajat al bănci vă anunță că vi s-a aprobat un credit și are nevoie de la dvs. de unele date pentru confirmarea identității. De aici încolo e simplu.

Caz concret al unei clujence: aceasta a primit, miercuri, un apel prin care era anunțată că creditul solicitat de ea cu o zi înainte,  atenție, cu doar o zi înainte, la ora 14.28, la o sucursală a ING din București, a fost aprobat. Pentru ca bani să i se vireze în cont, ea trebuia să comunice anumite date personale pentru confirmarea identității.

„Persoana care m-a sunat avea un puternic accent moldovenesc de dincolo de Prut. Mi s-a părut suspectă insistența lui. I-am spus că nu am solicitat niciun credit de la ING, cu atât mai mult cu cât nu sunt clientă a băncii.

„Pe fundal se auzea zgomot de call center”

Atunci, interlocutorul a insistat să-i comunic anumite date personale pentru a verifica cine s-a substitut persoanei mele. Mi-am ieșit din sărite și chiar am urlat la el, pentru că efectiv nu mă lăsa să vorbesc. Și-a dat inclusiv un nume și-mi cerea să mă calmez și să nu-l mai ameninț cu Poliția că el este angajat al ING și n-are ce să-i facă.

Pe fundal se auzea zgomot de call center, deci punerea în scenă era bine regizată. I-am închis și am verificat numărul de pe care am fost sunată. Surpriză! Era un număr al băncii ING. Am sunat și, după lupte seculare cu robotul, am reușit să intru în legătură cu un consultant „uman”.

I-am explicat pățania, m-a întrebat dacă cel care m-a sunat avea accent moldovenesc, de unde am dedus că mai primiseră reclamații, ceea ce mi s-a și confirmat. Mi-a cerut CNP-ul, moment în care m-am aricit, însă mi-a explicat că e doar ca să verifice dacă într-adevăr a fost solicitat un credit pe numele meu. A revenit cu un telefon și mi-a confirmat că nu există așa ceva.

Între cele două telefoane, am sunat și la Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC) unde le-am prezentat cazul. Mi s-a spus că, într-adevăr, s-au înmulțit acest tip de fraude și în cazul în care am oferit anumite date personale din buletin ar fi bine să mă duc la evidența populației și să îl schimb”, ne-a spus clujeanca.

Ce spune BT

Banca Transilvania, și ea folosită de infractori pentru acest gen de fraude, a trimis următorul mail:

„În ceea ce privește campaniile de phishing sau scam, obiectivul răufăcătorilor este să aibă acces la banii din conturi. Pentru a face asta, ei încearcă să obțină credențialele tale (nume de utilizator/ID de logare și parolă) de la Internet și Mobile Banking, precum BT24 sau NeoBT.

Metoda cel mai des întâlnită în fraude este instalarea unor programe de Remote Access (acces de la distanță), de exemplu aplicația Any Desk.

Poți să cazi ușor într-o capcană online dacă dai click pe aceste reclame sau link-uri din e-mail-uri false.

Dacă ai dat click, este bine să știi că următorul pas este, în multe situații, primirea unui apel prin care ți se va prezenta opțiunea de instalare a programului Any Desk pe telefonul mobil. Asta le oferă acces la toate datele din telefonul tău.

După ce au obținut accesul la date, ei pot iniția plăți și transferuri.

De multe ori, aceștia revin după o lună impersonând banca sau autoritățile locale și încearcă o nouă fraudă.

Este doar una dintre metode, însă o altă metodă este apelul tradițional, numit și spoofing.

Răufăcătorii sună de pe numerele de call center BT (sau ale subsidiarelor BT) și anunță, de exemplu, aprobarea unui credit pentru care au nevoie de datele tale personale – printre care și datele cardului pentru a face viramentul. Obiectivul de a obține datele personale este îndeplinit și aici.

Recomandările noastre:

– Dacă îți este promis un câștig rapid printr-o investiție sau acceptarea unei moșteniri, cu siguranță este o fraudă.

– Trebuie să fii atent la link-uri. Link-urile false nu au URL scurt și nici uzual.

– Nu oferi nimănui datele cardului, credențiale (nume de utilizator, ID de logare, PIN, parole) sau orice dată cu caracter personal care îți aparține ție sau persoanelor apropiate.

Poți sesiza orice acțiune suspectă către colegii noștri la 0264 308 028 sau *8028”, scrie în mailul BT.

Ce spune Poliția

Am contactat și Poliția pentru a obține un punct de vedere legat de acest tip de înșelăciune.

„Vă rugăm să fiți extrem de vigilenți și să nu vă lăsați păcăliți de apeluri sau mesaje frauduloase!
Modul de operare „spoofing”!

Noua metodă utilizată de infractori implică transmiterea unor mesaje, prin e-mail sau SMS, aparent trimise de către instituții bancare de încredere cu privire la o plată suspectă făcută de persoana vătămată.

Într-un astfel de context, mai multe persoane, inclusiv din Cluj-Napoca, au fost contactate de diverse persoane care s-ar fi prezentat drept angajați ai departamentului antifraudă, din cadrul unor instituții bancare din România.

„Instituțiile bancare nu vă vor solicita niciodată informații personale sau coduri de securitate prin telefon sau mesaje SMS”

Apelurile sunt, de obicei, efectuate de pe numere de telefon similare cu cele ale unităților bancare.
Apelantul pretinde că există o plată suspectă și solicită informații personale, datele de pe card și codul de securitate pentru a anula acea tranzacție.

Este important să rețineți că instituțiile bancare nu vă vor solicita niciodată informații personale sau coduri de securitate prin telefon sau mesaje SMS!

De asemenea, trebuie să verificați întotdeauna autenticitatea apelurilor sau mesajelor primite, în special atunci când sunt implicate sume mari de bani sau date sensibile.

Fiți prudenți și nu divulgați niciodată informații personale sau coduri de securitate către persoane necunoscute sau nesolicitate.

Dacă aveți orice îndoială cu privire la legitimitatea unui apel sau mesaj, contactați direct instituția bancară în cauză folosind numerele de contact oficiale.

Siguranța dumneavoastră financiară este prioritară!

Nu cădeți pradă răufăcătorilor și rămâneți vigilenți în fața tentativelor de fraudă!

Mai multe detalii găsiți aici sau aici”, a comunicat IPJ Cluj.

Ce spune DNSC

Iată, în continuare, răspunsul primit de clujeancă de la DNSC:

„Acest mod de operare, denumit „Vishing”, este un atac prin care se urmărește obținerea unor date personale sau bancare ale dumneavoastră, care să fie ulterior utilizate în alte atacuri, motiv pentru care vă rugăm să nu dați curs unor asemenea solicitări. Având în vedere că autorii dețin numărul dumneavoastră de telefon, este posibil ca în viitor să vă apeleze sub un alt pretext dar cu același scop de a obține date bancare sau personale.

Totodată, dacă atacatorul cunoștea numele dumneavoastră, vă rugăm să analizați ce date despre dumneavoastră sunt disponibile în mediul online (de exemplu: platforme de socializare, cont Linkedin, etc). și să încercați să le eliminați.

De asemenea, vă aducem la cunoștință că autorii au posibilitatea de a folosi tehnologii de spoofing a numerelor de telefon, apelul către dumneavoastră putând fi inițiat, în mod aparent, inclusiv de la numărul de apel al băncii.

Pentru o mai bună însușire a regulilor de bază privind securitatea cibernetică, Directoratul vă recomandă următoarele:1. Citiți cu atenție link-urile ce urmează a fi accesate precum și conținutul mesajelor. Acestea pot conține erori în exprimare sau greșeli gramaticale.2. Nu accesați link-urile conținute în mesaje/email-uri provenite de la persoane/domenii ce nu vă sunt cunoscute.3. Înainte de a introduce informații personale pe un website/aplicație, asigurați-vă că vă aflați pe un domeniu/aplicație legitim.4. În cazul în care ați introdus deja date personale pe astfel de domenii/aplicații, recomandăm schimbarea de urgență a parolelor.5. Fiți precaut în privința solicitărilor legate de furnizarea informațiilor personale și financiare. Instituțiile și companiile nu vor solicita astfel de informații.6. Contactați imediat banca, dacă știți că ați răspuns unor astfel de solicitări și ați furnizat detalii bancare în aceste condiții.7. Fiți sceptic cu privire la ofertele ce sună prea bine pentru a fi adevărate.Pentru mai multe recomandări puteți accesa următorul ghid cu privire la aceste tipuri de atac, AICI.”

De ce mai trebuie să țineți cont?

Dacă numărul de pe care sunteți sunat apare pe site-ul unei bănci, atunci este clar că poate fi vorba de o tentativă de înșelăciune, asta pentru că acele numere trecute pe site sunt doar pentru primire apeluri. În momentul în care un operator al băncii sună pe cineva, apare un cu totul alt număr, fapt verificat de Cluj24.

Dacă nu reușiți să luați legătura prin telefon cu un operator al băncii, din cauza încăpățânării robotului, cel mai bine este să vă deplasați la o sucursală și să discutați problema față în față, pentru a verifica dacă nu v-a fost cumva substituită identitatea.

De asemnea, Poliția mai recomandă să depuneți plângeri dacă aveți o cât de mică bănuială că ați fost victima unei înșelăciuni.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia. Cum se “citea” vremea în satele clujene în “prima zi de iarnă”

Publicat

De

Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia

Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia, marcată anual în calendar pe 21 noiembrie, este prima mare sărbătoare după Lăsatul Secului Crăciunului.

Sărbătoarea, care este celebrată în Postul Crăciunului, este considerată și prima zi de iarnă.

Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia

În tradițiile populare românești, ajunul acestei sărbători este perceput ca un „timp sacru”, când, la fel ca la alte mari sărbători de peste an, se credea că se deschid cerurile, iar cei buni îl pot vedea pe Dumnezeu, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.

Se crede că în pragul Vovideniei se aude toaca din cer.

Prima zi de iarnă. Practici care arătau cum va fi vremea în anul următor

În multe zone ale țării, sărbătoarea este considerată „prima zi de iarnă”.

Astfel, în această zi existau diferite practici care puteau să arate cum va fi vremea în anul următor.

“Dacă sărbătoarea cade într-o zi cu soare, luminoasă, vara va fi secetoasă, iar daca va fi brumă și promoroacă, anul care vine va fi bun pentru recolte și pentru sănătate”, arată specialiștii clujeni.

Dacă ninge la Vovidenie, va fi iarnă grea.

Tradiții și obiceiuri în satele clujene

Specialiștii clujeni de la CJCPCT arată că, în această zi se dădea de pomană apă și lumânări, pentru a fi luminată calea morților în Cealaltă Lume, crezându-se că “lumina de veci” nu se va stinge niciodată.

Totodată, în satele românești exista un obicei în această zi de a duce la biserică și a sfinți un fuior de cânepă cu care, în timpul anului, erau șterși la ochi cei bolnavi.

Icoana „Intrarea Fecioarei în Biserică” păzește casa de tot răul

De asemenea, nu era casă de creștin în care să nu fie prezentă icoana „Intrarea Fecioarei în Biserică”, pictată pe lemn sau sticlă.

“Se credea că această icoană păzește casa de tot răul, ajută la prosperitatea familiei și a neamului”, arată etnologul Maria Bocșe în volumul „Obiceiuri tradiționale românești din Transilvania – Sărbători, credințe, rituri, mituri”, apărut cu sprijinul Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj.

FOTO: „Intrarea Maicii Domnului în Biserică”- icoană pe sticlă, autor călugărul iconar Ilarion Mureșan de la Mănăstirea clujeană Nicula

 

Citește mai departe

ECONOMIE

La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania

Publicat

constructii

Evenimentul va avea loc în data de 28 noiembrie și va marca o etapă importantă în creșterea reprezentativității asociației în zona de centru și nord.

Patronatul Societăților din Construcții – Filiala Transilvania este o subdiviziune care se ocupă de specificul pieței și al regiunii Transilvania, care include județele din centrul și nordul țării și reprezintă interesele angajatorilor din domeniul construcțiilor din zona Transilvaniei, unii dintre cei mai importanți actori din industria construcțiilor la nivel regional.

”Împreună pentru protejarea valorilor breslei”

PSC a luat ființă din necesitatea de asociere a companiilor care activează în domeniul construcțiilor și din dorința de a colabora mai bine pentru a asigura un mediu de afaceri sănătos. Patronatul se dorește a fi reprezentativ în domeniu, atât în interiorul României cât și în afara granițelor țării, fiind promotor activ pentru protejarea valorilor acestui domeniu.

alexandra stoica

La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania

Motto-ul PSC este “Împreună pentru protejarea valorilor breslei” și reprezintă direcția în care ne dorim să mergem în continuare, a declarat președintele Alexandra Stoica. De asemenea, exprimă spiritul organizației și felul în care interacționăm cu membrii, autoritățile, media sau alte organizații”, a mai adăugat Stoica.

Patronatul Societăților din Construcții – PSC este membru fondator al Federației Patronatelor Societăților din Construcții – FPSC, singura federație reprezentativă la nivel de Sector de activitate, în domeniul Construcțiilor civile și industriale.

Citește mai departe

EVENIMENT

Accident pe strada Aurel Vlaicu. Femeie lovită de o mașină

Publicat

De

Accident pe strada Aurel Vlaicu

Un accident de circulație a avut loc, în jurul orel 21.00, pe strada Aurel Vlaicu din Cluj-Napoca.

O femeie care a vrut să treacă strada pe culoarea roșie a semaforului a fost lovită de o mașină.

Accident pe strada Aurel Vlaicu. Femeie lovită de o mașină

Din primele verificări ale polițiștilor a reieșit că o femeie, de 64 de ani, din Cluj-Napoca, s-ar fi angajat în traversarea părții carosabile pe culoarea roșie a semaforului destinat pietonilor.

În aceste condiții, aceasta ar fi fost accidentată de un autoturism care se punea în mișcare de pe loc, condus de un bărbat, de 32 de ani, din Cluj-Napoca.

Testările cu aparatul etilotest au indicat rezultate negative.

Cercetările continuă pentru stabilirea tuturor circumstanțelor producerii accidentului.

Foto: Arhivă

Citește mai departe

EVENIMENT

Descoperire importantă în lupta împotriva TUBERCULOZEI. Câte cazuri au fost depistate în Cluj de la începutul anului

Publicat

tuberculoza

Tuberculoza a devenit în 2024 cea mai răspândită boală infecțioasă din lume, depășind COVID-19. Cercetătorii Universității din Otago au făcut o descoperire importantă în lupta împotriva tuberculozei. Aceștia au identificat vulnerabilitatea ascunsă a bacteriei care provoacă această boală.

Oamenii de știință au dezvoltat o nouă tehnologie care le-a permis să găsească „călcâiul lui Ahile” al bacteriei Mycobacterium tuberculosis, chiar și în cazul tulpinilor care au devenit rezistente la tratamentele obișnuite. Mai mult, ei au reușit să identifice medicamente care pot ataca exact acest punct slab.

Descoperire importantă în lupta împotriva TUBERCULOZEI. Câte cazuri au fost depistate în Cluj de la începutul anului

„Este o descoperire crucială în contextul în care infecțiile rezistente la medicamente reprezintă o amenințare majoră pentru sănătatea publică”, explică dr. Matthew McNeil, coordonatorul studiului.

„În prezent, opțiunile de tratament sunt foarte limitate pentru pacienții infectați cu astfel de bacterii rezistente”.

Cercetătorii sunt optimiști că noua metodă ar putea fi folosită nu doar pentru tuberculoză, ci și pentru alte boli infecțioase care au devenit rezistente la antibiotice.

„Dacă gândim diferit când vine vorba de dezvoltarea noilor medicamente, putem găsi soluții viabile pentru a opri această problemă”, subliniază dr. McNeil.

Studiul a fost publicat în revista Nature Communications.

Care e situația la Cluj

„Până în trimestrul 3 din 2024 inclusiv, numărul cazurilor noi și recidive de tuberculoză înregistrate în jud. Cluj a fost de 109, comparativ cu anul 2023 când numărul cazurilor a fost 170, această cifră cuprinzând și trimestrul 4 din 2023”, a precizat pentru Cluj24 Direcția de Sănătate Publică a județului Cluj.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax