ACTUALITATE
ATENȚIE la înșelăciuni! Pățania unei clujence. Cum procedați când sunteți victima unei tentative de FRAUDĂ. Ce spune POLIȚIA
Inteligența artificială, atât de promovată în ultima vreme, este precum cardinalul Richelieu, adică face și bine și rău. Sau, altfel spus, binele făcut îl face rău, iar răul făcut îl face bine. O dată cu dezvoltarea AI, s-au multiplicat exponențial și posibilitățile de fraudă cibernetică. Una dintre cele mai la modă metode este „spoofing-ul”.
În ultima perioadă au crescut tot mai mult tentativele de fraudă și atacurile de tip phishing – de la conturi false pe rețele de socializare, la e-mailuri, SMS-uri, apeluri sau chiar fake news care încurajează aceste inițiative.
Ce este „spoofing-ul”?
Această metodă implică un apel de pe un număr aparținând unei bănci prin care un așa-zis angajat al bănci vă anunță că vi s-a aprobat un credit și are nevoie de la dvs. de unele date pentru confirmarea identității. De aici încolo e simplu.
Caz concret al unei clujence: aceasta a primit, miercuri, un apel prin care era anunțată că creditul solicitat de ea cu o zi înainte, atenție, cu doar o zi înainte, la ora 14.28, la o sucursală a ING din București, a fost aprobat. Pentru ca bani să i se vireze în cont, ea trebuia să comunice anumite date personale pentru confirmarea identității.
„Persoana care m-a sunat avea un puternic accent moldovenesc de dincolo de Prut. Mi s-a părut suspectă insistența lui. I-am spus că nu am solicitat niciun credit de la ING, cu atât mai mult cu cât nu sunt clientă a băncii.
„Pe fundal se auzea zgomot de call center”
Atunci, interlocutorul a insistat să-i comunic anumite date personale pentru a verifica cine s-a substitut persoanei mele. Mi-am ieșit din sărite și chiar am urlat la el, pentru că efectiv nu mă lăsa să vorbesc. Și-a dat inclusiv un nume și-mi cerea să mă calmez și să nu-l mai ameninț cu Poliția că el este angajat al ING și n-are ce să-i facă.
Pe fundal se auzea zgomot de call center, deci punerea în scenă era bine regizată. I-am închis și am verificat numărul de pe care am fost sunată. Surpriză! Era un număr al băncii ING. Am sunat și, după lupte seculare cu robotul, am reușit să intru în legătură cu un consultant „uman”.
I-am explicat pățania, m-a întrebat dacă cel care m-a sunat avea accent moldovenesc, de unde am dedus că mai primiseră reclamații, ceea ce mi s-a și confirmat. Mi-a cerut CNP-ul, moment în care m-am aricit, însă mi-a explicat că e doar ca să verifice dacă într-adevăr a fost solicitat un credit pe numele meu. A revenit cu un telefon și mi-a confirmat că nu există așa ceva.
Între cele două telefoane, am sunat și la Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC) unde le-am prezentat cazul. Mi s-a spus că, într-adevăr, s-au înmulțit acest tip de fraude și în cazul în care am oferit anumite date personale din buletin ar fi bine să mă duc la evidența populației și să îl schimb”, ne-a spus clujeanca.
Ce spune BT
Banca Transilvania, și ea folosită de infractori pentru acest gen de fraude, a trimis următorul mail:
„În ceea ce privește campaniile de phishing sau scam, obiectivul răufăcătorilor este să aibă acces la banii din conturi. Pentru a face asta, ei încearcă să obțină credențialele tale (nume de utilizator/ID de logare și parolă) de la Internet și Mobile Banking, precum BT24 sau NeoBT.
Metoda cel mai des întâlnită în fraude este instalarea unor programe de Remote Access (acces de la distanță), de exemplu aplicația Any Desk.
Poți să cazi ușor într-o capcană online dacă dai click pe aceste reclame sau link-uri din e-mail-uri false.
Dacă ai dat click, este bine să știi că următorul pas este, în multe situații, primirea unui apel prin care ți se va prezenta opțiunea de instalare a programului Any Desk pe telefonul mobil. Asta le oferă acces la toate datele din telefonul tău.
După ce au obținut accesul la date, ei pot iniția plăți și transferuri.
De multe ori, aceștia revin după o lună impersonând banca sau autoritățile locale și încearcă o nouă fraudă.
Este doar una dintre metode, însă o altă metodă este apelul tradițional, numit și spoofing.
Răufăcătorii sună de pe numerele de call center BT (sau ale subsidiarelor BT) și anunță, de exemplu, aprobarea unui credit pentru care au nevoie de datele tale personale – printre care și datele cardului pentru a face viramentul. Obiectivul de a obține datele personale este îndeplinit și aici.
Recomandările noastre:
– Dacă îți este promis un câștig rapid printr-o investiție sau acceptarea unei moșteniri, cu siguranță este o fraudă.
– Trebuie să fii atent la link-uri. Link-urile false nu au URL scurt și nici uzual.
– Nu oferi nimănui datele cardului, credențiale (nume de utilizator, ID de logare, PIN, parole) sau orice dată cu caracter personal care îți aparține ție sau persoanelor apropiate.
Poți sesiza orice acțiune suspectă către colegii noștri la 0264 308 028 sau *8028”, scrie în mailul BT.
Ce spune Poliția
Am contactat și Poliția pentru a obține un punct de vedere legat de acest tip de înșelăciune.
„Vă rugăm să fiți extrem de vigilenți și să nu vă lăsați păcăliți de apeluri sau mesaje frauduloase!
Modul de operare „spoofing”!
Noua metodă utilizată de infractori implică transmiterea unor mesaje, prin e-mail sau SMS, aparent trimise de către instituții bancare de încredere cu privire la o plată suspectă făcută de persoana vătămată.
Într-un astfel de context, mai multe persoane, inclusiv din Cluj-Napoca, au fost contactate de diverse persoane care s-ar fi prezentat drept angajați ai departamentului antifraudă, din cadrul unor instituții bancare din România.
„Instituțiile bancare nu vă vor solicita niciodată informații personale sau coduri de securitate prin telefon sau mesaje SMS”
Apelurile sunt, de obicei, efectuate de pe numere de telefon similare cu cele ale unităților bancare.
Apelantul pretinde că există o plată suspectă și solicită informații personale, datele de pe card și codul de securitate pentru a anula acea tranzacție.
Este important să rețineți că instituțiile bancare nu vă vor solicita niciodată informații personale sau coduri de securitate prin telefon sau mesaje SMS!
De asemenea, trebuie să verificați întotdeauna autenticitatea apelurilor sau mesajelor primite, în special atunci când sunt implicate sume mari de bani sau date sensibile.
Fiți prudenți și nu divulgați niciodată informații personale sau coduri de securitate către persoane necunoscute sau nesolicitate.
Dacă aveți orice îndoială cu privire la legitimitatea unui apel sau mesaj, contactați direct instituția bancară în cauză folosind numerele de contact oficiale.
Siguranța dumneavoastră financiară este prioritară!
Nu cădeți pradă răufăcătorilor și rămâneți vigilenți în fața tentativelor de fraudă!
Mai multe detalii găsiți aici sau aici”, a comunicat IPJ Cluj.
Ce spune DNSC
Iată, în continuare, răspunsul primit de clujeancă de la DNSC:
„Acest mod de operare, denumit „Vishing”, este un atac prin care se urmărește obținerea unor date personale sau bancare ale dumneavoastră, care să fie ulterior utilizate în alte atacuri, motiv pentru care vă rugăm să nu dați curs unor asemenea solicitări. Având în vedere că autorii dețin numărul dumneavoastră de telefon, este posibil ca în viitor să vă apeleze sub un alt pretext dar cu același scop de a obține date bancare sau personale.
Totodată, dacă atacatorul cunoștea numele dumneavoastră, vă rugăm să analizați ce date despre dumneavoastră sunt disponibile în mediul online (de exemplu: platforme de socializare, cont Linkedin, etc). și să încercați să le eliminați.
De asemenea, vă aducem la cunoștință că autorii au posibilitatea de a folosi tehnologii de spoofing a numerelor de telefon, apelul către dumneavoastră putând fi inițiat, în mod aparent, inclusiv de la numărul de apel al băncii.
AICI.”
Pentru o mai bună însușire a regulilor de bază privind securitatea cibernetică, Directoratul vă recomandă următoarele: 1. Citiți cu atenție link-urile ce urmează a fi accesate precum și conținutul mesajelor. Acestea pot conține erori în exprimare sau greșeli gramaticale. 2. Nu accesați link-urile conținute în mesaje/email-uri provenite de la persoane/domenii ce nu vă sunt cunoscute. 3. Înainte de a introduce informații personale pe un website/aplicație, asigurați-vă că vă aflați pe un domeniu/aplicație legitim. 4. În cazul în care ați introdus deja date personale pe astfel de domenii/aplicații, recomandăm schimbarea de urgență a parolelor. 5. Fiți precaut în privința solicitărilor legate de furnizarea informațiilor personale și financiare. Instituțiile și companiile nu vor solicita astfel de informații. 6. Contactați imediat banca, dacă știți că ați răspuns unor astfel de solicitări și ați furnizat detalii bancare în aceste condiții. 7. Fiți sceptic cu privire la ofertele ce sună prea bine pentru a fi adevărate. Pentru mai multe recomandări puteți accesa următorul ghid cu privire la aceste tipuri de atac,De ce mai trebuie să țineți cont?
Dacă numărul de pe care sunteți sunat apare pe site-ul unei bănci, atunci este clar că poate fi vorba de o tentativă de înșelăciune, asta pentru că acele numere trecute pe site sunt doar pentru primire apeluri. În momentul în care un operator al băncii sună pe cineva, apare un cu totul alt număr, fapt verificat de Cluj24.
Dacă nu reușiți să luați legătura prin telefon cu un operator al băncii, din cauza încăpățânării robotului, cel mai bine este să vă deplasați la o sucursală și să discutați problema față în față, pentru a verifica dacă nu v-a fost cumva substituită identitatea.
De asemnea, Poliția mai recomandă să depuneți plângeri dacă aveți o cât de mică bănuială că ați fost victima unei înșelăciuni.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunță că în perioada 10.12.2024 – 19.12.2024 se vor desfășura două transporturi cu depășiri pe traseul Constanța (Agigea) – Florești, pentru componentele necesare lucrărilor de la metroul din Cluj. Asta după ce cele două ”cârtițe” din China au ajuns, marți, în Portul Constanța Sud-Agigea.
Traseul este următorul: Agigea RORO PTF – DN39A – DN39 – Agigea – A4 – DN2A – Giurgeni – Slobozia – DN21 – Drajna – A2 – DN Centura București – A1 – Pitești – DN65B – DN65 – Albota – Drumul Expres Craiova – Pitești – DN65 – Craiova – DN65F – DN6 – Filiași – DN66 – Târgu Jiu – Centura Târgu Jiu – Simeria – A1 – A10 – A3 – DN1 – Florești (CJ).
”Lățimea maximă a vehiculelor este de 6,35 m, masa totală 188,08 tone, lungime 32,50 m, înălțime 4,50 m, viteza de deplasare urmând a fi adaptată condițiilor de trafic.
Menționăm că în conformitate cu OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice viteza maximă de deplasare a vehiculelor cu depășiri este de 70 km/oră.
Etapele de desfășurare ale transporturilor sunt stabilite de poliția rutieră, care asigură însoțirea vehiculelor cu depășiri. Transporturile nu se vor desfășura în perioadele și pe sectoarele de drum pe care sunt semnalate fenomene meteorologice periculoase, prin codurile galben, portocaliu sau roșu”, precizează CNAIR.
ACTUALITATE
VIDEO Emil Boc: Park and ride-ul de la Aeroportul Cluj va fi dat în folosință în ianuarie 2025. Tarifele de parcare
Începe procedura de recepție a park and ride-ul de la Aeroportul din Cluj, a anunțat marți primarul Emil Boc.
Acesta va fi dat în folosință, efectiv, la începutul anului viitor.
Emil Boc: Park and ride-ul de la Aeroportul Cluj va fi dat în folosință în ianuarie 2025. Tarifele de parcare
”Am intrat în procedura de recepție a park and ride-ul de la aeroport, iar în ianuarie 2025 va fi dat în folosință efectiv. Sunt 889 de locuri de parcare, în total, inclusiv pentru autocare”, a declarat primarul Emil Boc la Ziua Live.
Astfel, toți cei care vin dinspre Apahida pot să-și lase mașinile la aeroport, fiind locuri speciale inclusiv pentru mașini electrice.
”Pentru 10 minute, parcarea este gratuită, după care pentru 6 ore este 2 lei, iar pentru 12 ore tariful de parcare este de 5 lei. Un tarif absolut modic, pentru a-i încuraja pe oameni să-și lase mașina acolo, după care să folosească mijloacele de transport în comun și astfel să descongestionăm și traficul din oraș”, a mai spus Emil Boc.
Taximetrul va ajunge în 3 minute
Emil Boc a mai precizat că sunt și 8 peroane pentru autocare, care vor merge în direcția Bistrița-Năspud, Suceava sau Baia Mare.
De asemenea, au fost amenajate 24 de locuri de parcare gratuite pentru taximetre. ”Vor fi în aeroport automate prin care poți să comanzi taximetrul la prețul și la firma pe care o dorești și în 3 minute vor veni la tine. E un model civilizat, în rând cu lume”, a mai spus Emil Boc.
EVENIMENT
A început descărcarea celor două ”cârtițe” pentru metroul Clujului în Portul Constanța. Se pregătesc de deplasarea spre Florești
Vaporul Tian Qi, care a transportat cele două ”cârtițe” din China pentru metroul clujean, au intrat, marți dimineață în Portul Constanța Sud-Agigea, după ce nava a stat câteva zile în larg din cauza vremii nefavorabile.
Astfel, a început operațiunea de descărcare a celor două Tunnel Boring Machine (TBM), care cântăresc peste 250 de tone fiecare, după care vor fi urcate pe trailere uriașe pentru a porni pe cale terestră spre Cluj în cadrul unui transport agabaritic care ar dura peste 3 săptămâni.
Potrivit reprezentaților primăriei clujene, în funcție de condițiile de drum, ”cârtițele” ar putea ajunge la destinație, în cea de-a doua stație a metroului din Florești, stația Teilor, la sfârșitul anului sau în primele zile ale anului viitor.
TBM-urile vor fi, apoi, instalate, la fața locului, operațiune care va dura aproximativ 3 luni după care vor începe săparea celor două tuneluri subterane ale metroului.
EVENIMENT
VIDEO. Percheziții la Cluj, București și în alte județe. Vizat, un grup infracțional care a vândut un teren al statului
47 de mandate de percheziție au fost puse în aplicare marți, 10 decembrie, de procurorii DIICOT.
Sunt percheziții la București, dar și în județele Cluj, Satu Mare, Olt, Călărași, Brașov, Ilfov și Maramureș, într-un dosar penal privind săvârșirea infracțiunilor de constituirea unui grup infracțional organizat, fals intelectual, fals în înscrisuri sub semnătură privată, fals material în înscrisuri oficiale, fals în declarații, uz de fals, falsificarea de titluri de credit sau instrumente de plată, acces ilegal la un sistem informatic, fals informatic, punerea în circulație de instrumente de plată fără numerar falsificate, înșelăciune, spălarea banilor și efectuare de operațiuni financiare în mod fraudulos.
Percheziții la Cluj, București și în alte județe. Vizat, un grup infracțional care a vândut un teren din proprietatea statului
Din probatoriul administrat în cauză a reieșit faptul că, în toamna anului 2021, un număr de 4 suspecți au constituit un grup infracțional organizat, la care pe parcurs au aderat ori au acordat sprijin alți 28 de membri.
”Membrii acestei structuri, bazată pe relații de amiciție, afinitate și subordonare, au acționat în mod coordonat până în cursul lunii decembrie 2024, în scopul obținerii sumelor de bani rezultate din vânzarea frauduloasă a terenurilor aparținând mai multor societăți comerciale cu acționariat preponderent străin și care nu au desfășurat activitate comercială în ultimi ani.
Foloasele patrimoniale vizate de făptuitori au constat în imobile evaluate la aproximativ 13,7 milioane de euro, suma rezultată din vânzarea fără drept a unui teren aflat în proprietatea statului român, evaluat la 469.300 de euro, precum si sumele de 60.000 de euro și peste 1,8 milioane de dolari americani existente în conturile altor societăți”, arată procurorii.
Au falsificat documente
Punerea în executare a planului infracțional de către membrii grupării de criminalitate organizată, a presupus, falsificarea unor înscrisuri și folosirea lor în fața mai multor instituții publice ori persoane care exercită servicii de interes public, cum ar fi funcționari ONRC, notari, executori, funcționari ANCPI, ceea ce a condus la emiterea de înscrisuri oficiale false de care făptuitorii au uzat ulterior dobândind în mod fraudulos calități în cadrul respectivelor societăți.
De asemenea, prin folosirea înscrisurilor falsificate și declinându-și calități mincinoase, membri grupului infracțional au indus în eroare reprezentanții unor societăți comerciale, cu drept de dispoziție și control asupra activelor patrimoniale și persoane vătămate interesate în achiziționarea unor suprafețe de teren situate în zone strategice pe raza municipiului București și a județului Ilfov, scopul fiind obținerea, în mod injust, a unor beneficii patrimoniale semnificative.
Peste 40 de persoane duse la audieri în București
Potrivit procurorilor, peste 40 de persoane vor fi conduse pentru audieri la sediul DIICOT – Structura Centrală.
Cercetările au fost efectuate cu sprijinul polițiștilor din cadrul Poliției Sectorului 3 București-Serviciul de Investigare a Criminalității Economice și Poliției Sectorului 1 București- Serviciul de Investigare a Criminalității Economice.
Acțiunea se desfășoară cu sprijinul polițiștilor din cadrul Brigăzilor de Combatere a Criminalității Organizate Cluj, Brașov și Bacău, Serviciilor de Combatere a Criminalității Organizate Satu Mare, Sălaj și Olt și jandarmilor din cadrul Brigăzii Speciale de Intervenție a Jandarmeriei, Grupărilor Mobile de Jandarmi Cluj și Brașov, Inspectoratelor Județene de Jandarmi Satu Mare, Bacău și Olt.