Connect with us

ECONOMIE

Analiză UBB Cluj: Bugetul pe 2025 are două riscuri majore, instabilitatea politică internă și presiuni economice externe

Publicat


UBB

Bugetul României pentru acest an, adoptat recent de Parlamentul României, a fost construit astfel încât să susțină repoziționarea statului pe o traiectorie către restabilirea echilibrului bugetar, după deficitele majore înregistrate în ultimii ani,  apreciază analiștii Romanian Economic Monitor (RoEM) de la UBB Cluj-Napoca.

RoEM este un proiect de cercetare al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității ”Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca. Acest obiectiv național poate fi atins însă doar printr-o guvernare economică responsabilă care să ia în calcul depășirea a două obstacole importante: instabilitatea politică internă și presiunile economice semnificative, atât din partea Europei, cât și a Statelor Unite, în contextul global actual.

Inflație moderată

„În bugetul pentru acest an, au fost luate în calcul cifre de referință realiste care pot fi puse însă în pericol de evenimente neprevăzute în economia globală și locală.

Mai exact, bugetul se bazează pe o creștere economică de 2,5% – mai mare decât cea de anul trecut – și o inflație anuală de 4,4%, mai moderată față de anul precedent. Astfel, guvernul a proiectat o creștere a veniturilor de 2,3% din PIB, respectiv o majorare a cheltuielilor cu doar 0,7% din PIB, rezultând un deficit bugetar de 7% la finalul anului 2025. Acest deficit bugetar țintit ar reprezenta a scădere semnificativă de la deficitul de peste 8,6% al anului 2024, semnalând în același timp angajamentul guvernului de a readuce bugetul statului pe o traiectorie sustenabilă pe termen lung”, explică Levente Szász, prorector al UBB Cluj-Napoca, coordonatorul echipei RoEM.

În 2023, la fel ca și în anii precedenți, atât veniturile, cât și cheltuielile bugetare ale României (ca procentaj din PIB) s-au situat mult sub media Uniunii Europene, însă situația s-a schimbat complet în 2024.

Deficit bugetar uriaș

Dacă în 2023, cheltuielile bugetare ale României au fost cu 8,7% sub media UE, iar veniturile bugetare cu 11,8% sub media europeană, anul trecut, acest decalaj s-a accentuat și mai mult din cauza creșterii cheltuielilor guvernamentale din România, pe când veniturile au avut doar o creștere marginală.

În consecință, România a încheiat 2024 cu un deficit bugetar de aproximativ 8,6% din PIB, semnificativ mai mare decât în anul precedent, când a fost de 6,6%. Analiștii RoEM ai UBB precizează însă că datele privind veniturile și cheltuielile luate în calcul pentru 2023 au fost conform metodologiei Eurostat, în timp ce pentru datele din 2024 și 2025 au folosit metodologia Ministerului Finanțelor, între cele două putând exista diferențe minore.

Creștere a veniturilor

Pentru reducerea decalajului față de statele membre ale UE, precum și pentru a începe drumul anevoios către restabilirea echilibrului bugetar, prin atingerea țintei de deficit bugetar de 7% din PIB la finalul anului 2025, guvernul României prognozează o creștere semnificativă a veniturilor (de la 32,6% la 34,9% din PIB) și doar o creștere marginală a cheltuielilor statului (de la 41,2% la 41,9%).

„Veniturile bugetare ar urma să crească în principal pe fondul unei mai bune absorbții a fondurilor europene prin PNRR, respectiv al creșterii veniturilor fiscale, în principal, din taxe și impozite, fără însă a majora brusc cotele acestora. Pe de altă parte, principala pârghie planificată pentru a ține sub control creșterea cheltuielilor bugetare ca procentaj din PIB o reprezintă reducerea cheltuielilor statului pentru bunuri și servicii, respectiv investiții din resurse proprii. Salariile și pensiile sunt însă promise a fi menținute la nivelul anului 2024.

Probabil cea mai importantă schimbare se referă la investițiile realizate cu ajutorul fondurilor UE care ar urma să crească semnificativ. Această creștere nu numai că ar putea compensa scăderea investițiilor realizate din resurse proprii ale guvernului, dar per total ar dinamiza în mod semnificativ investițiile realizate, mult peste nivelul anului trecut, oferind astfel un sprijin substanțial creșterii economice a țării”, explică Levente Szász.

Impozite pe consum

Analiștii RoEM evidențiază că un aspect important și poate puțin conștientizat este faptul că veniturile statului român, respectiv nivelul taxelor și impozitelor colectate ca procentaj din PIB, s-au situat în ultimele două decenii cu mult sub media UE.

Datele analizate de echipa RoEM a UBB arată că impozitele implicite pe consum (ponderea impozitelor și taxelor de consum, inclusiv TVA, din consumul total al unei economii naționale) au fost constant printre cele mai scăzute dintre statele membre ale UE.

De asemenea, impozitele implicite pe veniturile salariale (ponderea impozitelor salariale reținute din totalul salariilor brute la nivelul economiei naționale) au fost permanent cu aproximativ 5 puncte procentuale sub media UE, acest decalaj fiind însă semnificativ redus la începutul acestui an, odată cu eliminarea facilităților fiscale ale angajaților din IT și din alte sectoare incluse în „ordonanța trenuleț”. Impozitele companiilor cu cele mai mari venituri s-au aflat, de asemenea, în ultimele două decenii, cu peste 5 puncte procentuale sub media UE.

Este loc de îmbunătățire

Toate aceste date arată că există mult spațiu de îmbunătățire la partea de creștere, respectiv eficientizare a colectării veniturilor bugetare în România, spun cercetătorii RoEM. Pentru comparație, veniturile bugetare medii în țările UE au avut o pondere de aproximativ 45% din PIB, în ultimii 20 de ani, pe când același indicator în cazul României a oscilat în intervalul de 30-35%.

Începând din 2016, doar Irlanda și Malta au avut venituri bugetare mai scăzute decât România, fiind vorba însă de două contexte economice particulare.

„Problema veniturilor scăzute ale statului nu este cauzată doar de impozitele relativ mai scăzute față de țările UE, ci și de nivelul scăzut al eficienței colectării acestor taxe și impozite. Îmbunătățirea ratei de colectare ar putea reprezenta o metodă eficientă pentru a reduce deficitul bugetar, așa cum am arătat și într-un studiu din 2023.

Dar pentru reducerea semnificativă a echilibrului bugetar și pentru restabilirea echilibrului economico-financiar al țării, trebuie luate măsuri suplimentare de corecție și în anii următori, care vor ținti cel mai probabil atât creșterea veniturilor bugetare, cât și ținerea sub control a cheltuielilor.

Mai mult, oferirea unor servicii publice de calitate pe termen lung (ceea care ar însemna implicit o creștere a cheltuielilor bugetare) este imposibilă fără o creștere a veniturilor bugetare, adică o reducere a decalajului veniturilor bugetare din PIB față de media UE”, explică Béla-Gergely Rácz, prodecan UBB FSEGA, membru al echipei RoEM.

Riscuri majore

Analiștii RoEM avertizează că există însă cel puțin două riscuri majore care pot reprezenta obstacole serioase în acest proces de consolidare bugetară.

„Primul risc, cel intern, apare în cazul în care nu există un guvern stabil și o voință politică fermă pentru reducerea deficitului. În această situație, există un pericol real ca deficitul bugetar să depășească semnificativ nivelul țintit de 7% sau chiar pe cel din 2024, care ar putea submina și mai mult credibilitatea României în fața investitorilor și a agențiilor de rating, declanșând astfel o criză financiară care ar putea conduce chiar la o criză economică generală și la recesiune.

Iar al doilea risc, cel extern, persistă chiar și în condițiile unei guvernări eficiente, deoarece economia poate fi afectată de șocuri externe semnificative. Pe de o parte, slăbiciunea economiei europene reprezintă o provocare – în decembrie, de exemplu, Germania a înregistrat din nou date negative privind producția industrială. Pe de altă parte, taxele vamale anunțate de președintele Trump, precum și cele așteptate a fi anunțate în viitor, ar putea afecta în special economiile mici și deschise, precum cea a României”, spune Béla-Gergely Rácz.

Astfel, concluzionează analiștii de la UBB, în condițiile în care economia care încearcă să reducă cel mai mare deficit bugetar al UE se confruntă nu doar cu o instabilitate politică internă, ci și cu presiuni economice externe semnificative prin prisma riscurilor economice și geopolitice globale, este absolut esențială o guvernare economică responsabilă, fiind poate ultima ocazie reală a României de a restabili echilibrul economic și financiar.

 

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

În ce situații se face RADIEREA din oficiu a unei mașini

Publicat

masina rar kilometraj pixabay

Prin radierea din oficiu a unui autoturism, autoritățile competente scot un vehicul din evidențele oficiale fără a fi necesară o solicitare directă din partea proprietarului.

Conform legislației în vigoare în 2025, această procedură poate fi inițiată în următoarele situații:​

În ce situații se face RADIEREA din oficiu a unei mașini

Vehicul scos definitiv din uz:

Atunci când autoritățile competente sau operatorii economici autorizați emit un certificat de distrugere care atestă că vehiculul a fost dezmembrat și scos definitiv din circulație, radierea se efectuează din oficiu, pe baza notificării primite de la aceste entități. ​

Înmatriculare permanentă în alt stat:

Dacă un vehicul a fost scos definitiv din România și înmatriculat permanent într-o altă țară, autoritățile române pot radia vehiculul din oficiu, în baza notificării primite de la autoritățile competente care confirmă noua înmatriculare. ​

Suspendarea prelungită a înmatriculării:

Vehiculele istorice pentru care există mențiunea corespunzătoare în rubrica „Observații” a certificatului de înmatriculare vor fi radiate, din oficiu, de către autorități dacă suspendarea înmatriculării este mai veche de 10 ani, potrivit OUG 84/2024, scrie Alba24.

Înmatriculare suspendată:

Se radiază automat vehiculele a căror înmatriculare a fost suspendată timp de nouă luni pentru că noul proprietar nu a solicitat transcrierea transmiterii dreptului de proprietate și cele a căror înmatriculare a fost suspendată, în celelalte cazuri prevăzute de lege, timp de trei ani.

ITP expirat de 3 ani sau mai mult:

Autoturismele aflate în această situație sunt radiate automat. O notificare se emite în termen de 10 zile, cu care trebuie să mergi la primărie pentru a scoate vehiculul din evidență și pentru a înceta plata impozitului.

În termen de 30 de zile de la data radierii vehiculului din oficiu, autoritatea competentă va informa titularul certificatului de înmatriculare, respectiv proprietarul înscris în ultima notificare a organului fiscal în legătură cu această operațiune.

Este important de menționat că, în cazul în care un vehicul este radiat din oficiu, proprietarul are obligația de a preda plăcuțele de înmatriculare și certificatul de înmatriculare autorităților competente.

Alte situații în care se face radierea din oficiu

Se radiază din oficiu vehiculul abandonat ori fără stăpân, în condiţiile prevăzute de lege, precum şi vehiculul care a aparţinut unei persoane juridice desfiinţate şi pentru care nu s-a achitat impozitul asupra mijloacelor mecanice de transport pe o perioadă mai mare de 3 ani”, stabilește Art. 47 (5) din legea circulației.

De asemenea, un vehicul indisponibilizat prin instituirea unui sechestru asigurător se poate radia în baza ordonanţei procurorului sau a deciziei instanţei de judecată.

Când se radiază autoturismul

Proprietarii de vehicule înmatriculate sau înregistrate sunt obligaţi să solicite radierea din evidenţă a acestora, în termen de 30 de zile, în următoarele cazuri:

a) la trecerea vehiculului în proprietatea altei persoane;

b) la schimbarea domiciliului sau sediului în raza de competenţă a altei unităţi administrativ-teritoriale decât aceea unde vehiculul este înmatriculat sau înregistrat;

c) la scoaterea definitivă din România a autovehiculului sau remorcii;

d) când vehiculul a devenit impropriu din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumul public şi dacă fac dovada că acesta este dezmembrat de un agent economic autorizat potrivit legii.

(2) În cazul furtului, radierea din circulaţie se efectuează după 90 de zile de la data înregistrării plângerii, la solicitarea proprietarului.

(3) Vehiculul indisponibilizat prin instituirea unui sechestru asigurător se radiază în baza ordonanţei motivate a procurorului sau a încheierii instanţei de judecată.

(4) Proprietarul vehiculului poate solicita radierea acestuia dacă nu mai doreşte să-l păstreze în circulaţie, cu condiţia depozitării lui în alte spaţii decât cele aparţinând domeniului public.

(5) Se radiază din oficiu vehiculul abandonat ori fără stăpân, în condiţiile prevăzute de lege, precum şi vehiculul care a aparţinut unei persoane juridice desfiinţate şi pentru care nu s-a achitat impozitul asupra mijloacelor mecanice de transport pe o perioadă mai mare de 3 ani.

(6) Radierea se comunică în termen de 30 de zile, de către autoritatea care a efectuat-o, administraţiei financiare competente, potrivit legii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Duminică se trece la ORA de vară. Ce modificări sunt la transportul feroviar

Publicat

tren

Începând de duminică, 30 martie 2025, în activitatea de transport feroviar se va trece la ora oficială de vară, ora 3.00 devenind ora 4.00, anunță CFR Călători.

Trecerea la ora de vară nu modifică mersul trenurilor în vigoare, circulaţia se va efectua conform orarului prevăzut în mersul trenurilor.

Transportul feroviar de călători trece, duminică, la ORA de vară

Trenurile operate de CFR Călători vor circula după ora actuală (de iarnă) până în noaptea de 29/30 martie la ora 3.00, care va deveni ora 4.00. După ora 4.00, trenurile vor pleca la orele din mersul de tren în vigoare, respectând ora oficială de vară.

Trenurile operate de CFR Călători aflate în circulație după ora 3.00, care devine ora 4.00, își vor continua mersul până la stația de destinație, iar în cazul în care orele de plecare ale acestor trenuri se suprapun cu orele normale de plecare în intervalul orar 4.00 – 5.00, trenurile vor pleca în ordinea rangului.

Având în vedere că şi în ţările vecine trecerea la ora de vară se face în aceeaşi zi de duminică, 30 martie 2025, între staţiile de frontieră cu țările vecine, trenurile vor circula după graficele din mersul de tren în vigoare.

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Elevii clujeni experimentează viața de student la UBB. Se cazează în Campusul Studențesc Hașdeu și iau masa la cantină

Publicat

De

student

Proiectul Junior Summer University (JSU) este pregătit să găzduiască și în acest an elevii de clasa a XI-a, care își doresc să experimenteze viața de student din Cluj-Napoca, la Universitatea ”Babeș-Bolyai” (UBB). Ajungând la ediția XVIII, JSU a devenit cea mai mare universitate de vară pentru elevi din sud-estul Europei, ghidând anual sute de tineri în alegerea informată asupra viitorului lor academic.

Persoanele din spatele proiectului sunt voluntarii din cadrul Organizației Studenților din Universitatea Babeș-Bolyai (OSUBB), cea mai mare organizație la nivel de universitate din Cluj-Napoca. Junior Summer University este unul dintre cele mai mari proiecte ale organizației și are scopul de a promova educația de calitate și de a integra tinerii în mediul universitar clujean.

Gustul studenției

În acest an, proiectul se va desfășura în perioada 16-30 iulie 2025, iar participanții vor avea ocazia să trăiască două săptămâni de studenție autentică. De la cazarea în Campusul Studențesc Hașdeu, mesele la cantină și ocazia de a lua parte la cursurile interactive ale facultății la care au fost repartizați, elevii vor simți studenția încă din băncile liceului.

Dincolo de cursuri, JSU înseamnă și distracție, prietenii pe viață și momente care transformă o vară obișnuită într-una memorabilă. Ediția de anul acesta se desfășoară sub conceptul „Are we a moment or a lifetime?”, provocând participanții să descopere impactul pe care doar 14 zile îl pot avea asupra viitorului lor.

Unde se pot face înscrierile

”Elevii interesați se pot înscrie între 20 martie și 6 aprilie, accesând formularul disponibil pe site-ul oficial al proiectului, unde vor găsi toate informațiile necesare și răspunsurile la curiozitățile despre proiect.

Pentru a facilita accesul, taxa de participare de 820 lei poate fi achitată integral sau în două tranșe”, arată inițiatorii proiectului.

 

Citește mai departe

ECONOMIE

Curs diferit la o casă de schimb valutar din Cluj. Euro, mai scump dacă e schimbat cu cardul decât cash. OPC, se aude?

Publicat

De

Euro

Un clujean reclamă cursul valutar în euro practicat de o casă de schimb valutar din mall-ul Vivo, care percepe mai mulți lei pentru un euro dacă schimbul se face cu cardul.

”Am fost la Prima Echange in Vivo sa-mi schimb banii de chirie si neavând cash, am vazut ca au POS, asa ca m-am bucurat ca pot plati cu cardul. Numai ca, surpriză neplăcută.

Doamna de la ghiseu mi-a spus ca daca vreau sa platesc cu cardul, e un alt curs, mai mare. Daca plateam cash, cursul era de 5,01 lei pentru un euro, iar daca plateam cu cardul, cursul era de 5,12 lei pentru un euro.

La o suma de cateva sute de euro, era o diferenta pe care o simti. Nu cred ca e legal si nici corect sa fie curs diferit in functie de cum alegi sa platesti.

În plus, cursul afisat era cel de 5,01 lei, nu avea voie sa imi ceara un curs mai mare, altul in afara de cel afisat.

Ar fi bine ca cei de la Protecția Consumatorilor Cluj sa faca o vizita prin aceste case de schimb, pentru ca unele functioneaza dupa propriile reguli”, a relatat clujeanul pentru Cluj24.

Ca să nu plătească în plus, acesta a scos lei de la bancomat și a schimbat euro cu cash.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate