Connect with us

ACTUALITATE

AMERICAN INDEPENDENT FILM FESTIVAL (AIFF), la Cluj. Toate încasările merg spre REFUGIAȚI

Publicat


jeremy yap j39x2xx 8cq unsplash

AMERICAN INDEPENDENT FILM FESTIVAL (AIFF) se va desfășura pe 16 și 17 aprilie la Cinema Victoria din Cluj-Napoca, iar toate încasările ce revin festivalului în urma vânzării biletelor vor fi donate către familiile de ucraineni refugiați din calea războiului.

aiff warm up final 26 (2)

„Cinematograful înseamnă emoţie colectivă. Pentru câteva zeci de minute, în întunericul sălii de cinema, filmul uneşte. Şi, chiar dacă după proiecţie stârneşte reacţii diferite şi dezbateri aprinse, pasiunea comună rămâne. Acesta e miracolul molipsitor al cinefiliei care-ţi oferă anticorpi la maladii moderne de tot felul, la durere, război sau nedreptate.

În vremuri dramatice, festivalurile de film devin cu atât mai importante cu cât oferă acea necesară oază de umanitate şi de luciditate în tumultul general. În mijlocul barbariei, ne conservă umanitatea. E ceea ce-şi propune şi la această ediţie American Independent Film Festival, singurul eveniment cinematografic românesc care dă voce peliculelor originale şi vitale făcute în afara sistemului hollywoodian.

„Toate veniturile ce revin organizatorilor (…) vor fi direcționate către Asociația Expert Forum”

Anul acesta AMERICAN INDEPENDENT FILM FESTIVAL își va întâlni spectatorii și la Cluj, într-un warm up prezentat de FORTECH, ce va avea loc pe 16 și 17 aprilie la Cinema Victoria, iar toate încasările ce revin festivalului în urma vânzării biletelor vor fi donate către familiile de ucraineni care fie continuă să trăiască în așezările curpinse de război, fie s-au refugiat în România.

Astfel, toate veniturile ce revin organizatorilor din vânzarea biletelor pentru AMERICAN INDEPENDENT FILM FESTIVAL warm up Cluj vor fi direcționate către Asociația Expert Forum. Organizaţia non-profit condusă de Sorin Ioniță este implicată în sprijinirea locuitorilor din zonele Odesa şi Cernăuți încă din 26 februarie.

A coordonat peste 20 de transporturi cu ajutoare adunate prin contribuții benevole. Expert Forum este un think tank independent din București care promoveaza transparența, buna guvernare și buna folosire a banului public.

Programul de la Cluj va fi deschis de MY SALINGER YEAR în care spectatorii o vor reîntâlni pe Sigourney Weaver într-un rol „atipic și fermecător” (The Guardian) alături de Margaret Qualley ce joacă o tânără ce aspiră să devină scriitoare își găsește o slujbă la agenția literară ce îl reprezintă pe J.D. Salinger.

01 my salinger year

Însărcinată de șefa sa excentrică să prelucreze corespondența lui Salinger, Joanna decide să personalizeze răspunsul sec oferit de agenție fanilor scriitorului. Rezultatele sunt pline de umor și emoționante, iar Joanna, în timp ce folosește vocea marelui autor, începe să o descopere pe a ei.

Refuzul de-a juca după regulile establisment-ului cultural l-a transformat pe recluzivul scriitor J.D Salinger, autorul lui The Catcher in the Rye, în mit literar şi în cel mai influent autor din istoria cinematografiei americane, deşi (sau tocmai pentru că) a respins mereu rugăminţile Hollywood-ului de a-i ecraniza operele. Iar legenda continuă să crească: numai în ultimii ani s-au făcut un documentar (Salinger) și două ficțiuni: Rebel in the Rye (2017) și My Salinger Year (2020). Pe cel din urmă – prezentat în deschiderea Festivalului de la Berlin în 2020 – îl puteți viziona sâmbătă, 16 aprilie, de la ora 15.00, la Cinema Victoria.

Acum nouă ani Benh Zeitlin debuta cu Beasts of the Southern Wild, film ce a devenit povestea cinematografică a anului aducându-i Marele Premiu al Juriului la Sundance, Camera d’Or, pentru cel mai bun debut la Cannes și două nominalizări la Oscar. Un succes cu atât mai surprinzător, cu cât a fost făcut cu un buget minimal și cu actori neprofesioniști, în cea mai mare parte copii.

Ceea ce-a urmat, a fost și mai neconvențional. În loc să capitalizeze pe loc de pe urma valului de admirație, Zeitlin a încetinit ritmul: s-a pus pe muncă, dar nu s-a oprit decât după șapte ani. WENDY, cel de-al doilea film al său, este o reinterpretare liberă a basmului Peter Pan, cu o distribuție plină de copii care-și fac debutul în actorie.

01 wendy

Pierduți pe o insulă misterioasă, Wendy și frații ei descoperă o lume nouă, sălbatică, fără adulți și suspendată în timp. „Filmat la poalele unui vulcan activ din Caraibe, filmul combină din nou ritmuri obsedante și copleșitoare ca să transpună perspectiva despre viață a unui copil. O viziune atât de consistentă cu cea din Beasts, încât pare făcută imediat după.

Așadar, de ce a durat atât? Răspunsul are mult de-a face cu abordarea meticuloasă și plină de răbdare a lui Zeitlin, dar și cu dorința de-a experimenta fără a risipi bugete mari”, ne explică un articol din Indiewire.Proiecția va avea loc sâmbătă,de la 17.30.

„Cinema-ul devine sinonim cu marele spectacol”

Într-un interviu din 2019, Wes Anderson spunea despre noul său film, THE FRENCH DISPATCH că „nu e deloc ușor de explicat”. Are dreptate, nu e, și orice încercare de a-l explica l-ar deconstrui într-un fel încât să pară și mai de neînțeles. „Alcătuit dintr-o matrice amețitoare de fire ce trag după ele mici parți de povești, filmul nu-ți lasă niciun timp de respiro, înaintează cu rapiditate, abia lăsându-ți loc pentru mici reflecții” exclama Rogert Ebert.

01 the french dispatch

E adevărat că și distribuția amețitoare contribuie la uluirea totală a publicului, pe toate marele ecrane ale lumii, spectatorii fiind fermecați de stilul inconfundabil al lui Anderson într-un „vârtej ce te ține țintuit în scaunul de cinema chiar și după genericul de final” – scria Le Monde.Filmul va fi prezentat de profesor universitar DORU POP, critic de film. Este proiecția care încheie seara de sâmbătă, de la ora 20.00, la Cinema Victoria.

De prea multe ori, cinema-ul devine sinonim cu marele spectacol, cu blockbusterele lucioase şi zgomotoase, cu maşinile de făcut bani pentru marele public. Se uită des că filmul de public nu e doar maximalist şi bombastic, ci şi intimist şi profund, atunci când vorbeşte despre teme cu care rezonăm cu toţii.

Ce altceva este E.T. EXTRATERESTRUL, capodoperă care împlineşte anul acesta 40 de ani, decât o mică mare poveste despre un băieţel și prietenul său ciudat dintr-o altă lume? Însă fără mitica creatură extraterestră scornită de Steven Spielberg, lumea ar fi fost puţin mai tristă şi mai cinică. În mijlocul unei realităţi atât de zbuciumate, American Independent Film Festival vă invită la o pauză de inocenţă: vom redescoperi împreună cât de importantă e prietenia şi acceptarea diferenţelor.

01 e.t. extraterestrul

E.T, care a încapsulat magia cinematografică pentru generaţii întregi, merită văzut şi revăzut, pentru că de fiecare dată e ca şi cum l-am privi pentru prima oară: brusc, suntem din nou mici, în faţa ecranului, încercând, cu maturitate, să ne reţinem lacrimile, până când zărim una şi în ochii părinţilor.

De-a lungul timpului, pelicula şi-a păstrat intact acel sentiment pur de mirare, dar şi puterea imaginației și sinceritatea răvăşitoare. O fabulă fantastică despre durerea creşterii şi a deciziei de a renunţa la ce iubeşti, filmul lui Spielberg este la fel de marcant astăzi, ca şi acum patru decenii, pentru că vorbeşte despre ceea ce pierdem cu toţii: candoarea copilăriei.

În vara lui 1982 au fost lansate multe filme devenite clasice, însă E.T. a reuşit să se înalţe deasupra tuturor, iar în 1994 a fost adăugat în Registrul Naţional al Filmelor din cadrul Bibliotecii Congresului American. La patru decenii de la premieră, omagiem acest fenomen cinematografic global pe vizualul AIFF cu o reinterpretare a unuia dintre cadrele iconice din film. Duminică, de la ora 17.30, vă propunem o (re) întâlnire cu E.T.

Tot la Cinema Victoria va fi proiectat și una dintre cele mai neconvenţionale producţii “indie” ale anului: RED ROCKET, în regia lui Sean Baker (care a figurat în competiţia de la Cannes, din 2021). Ancorat de interpretarea magnetică a lui Simon Rex, Red Rocket ne livrează o perspectivă vibrantă, de la firul ierbii, asupra vieţii americane moderne.

01 red rocket

„Biletele pentru proiecțiile de la Cinema Victoria sunt deja disponibile online”

Acest îndrăzneţ nou film al lui Sean Baker (The Florida Project, Tangerine), un răsfăţat al cinematografiei independente americane, are în miezul său incandescent un performance magnetic, de-a dreptul electrizant. Red Rocket schiţează un portret întunecat, dar amuzant și compătimitor, al unui hustler american unic și al oraşului natal care abia îl tolerează.

“Pe lângă faptul că este lasciv, hilar și aproape insuportabil de tensionat, filmul e o încurajare extraordinară pentru oricine e prea falit ca să meargă la facultatea de film”, scrie London Evening Standard. “Mikey e ca versiunea umană a unui accident de maşină: nu-l doreşti nimănui, dar nu-ţi poţi lua ochii de la el”, crede Sunday Times.Filmul încheie festivalul, duminică, de la ora 20.00.

Programul evenimentului îl găsiți AICI și AICI, iar biletele pentru proiecțiile de la Cinema Victoria sunt deja disponibile online pe website-ul cinematografului, dar și la casa de bilete”, se arată în comunicatul organizatorilor.

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate