ACTUALITATE
Alin Vaida (Jazz in the Park): „Nu rezolvă nimic dacă spui în mai sau iunie «da, puteți face evenimentul»”
Schemele de ajutor de stat financiar pentru domeniul cultural, care implică și organizatorii de evenimente, au fost într-o lungă dezbatere de-a lungul unui an de pandemie. Acestea erau menite să relanseze sectorul artistic. Însă situația este într-o instabilitate continuă, cauzată de lipsa de dialog a autorităților, dialog inițiat de organizatori; respectiv lipsa de predictibilitate. Între timp a fost organizată o întâlnire a organizatorilor de evenimente, reprezentanții ai ONG-urilor și a domeniului HoReCa. A fost trimisă și o scrisoare către președintele țării unde aceștia își exprimau nevoile urgențe pentru salvarea sectorului.
Eterna dezbatere a schemelor de ajutor de stat
Schemele de ajutor de stat financiar pentru sectorul cultural au fost anunțate în noiembrie 2020. Scopul lor era susținerea și lansarea acestui domeniu. Au fost însă contestate de filiala independentă a acestui domeniu, un criteriu pentru a putea primi acest sprijin era de a fi înscris în Registrul Sectorului Cultura (CULT). După dezbateri problema s-a împărțit către două ministere, cel al culturii și al finanțelor. Apoi în ianuarie 2021 au fost readuse în discuție schemele de stat, dar fără finalitate și apoi iar în martie sub o formă actualizată, dar nu definită.
Jazz in the Park – cum a reușit să rămână prezent și în 2020?
Alin Vaida este unul dintre organizatorii festivalului Jazz in the Park. Anul trecut alături de colegii săi a adaptat un Jazz in the Park pandemic. Am dezbătut cu el probleme pe care le-a întâmpinat în 2020 în organizarea festivalului, cum ar arăta accesul la evenimente în 2021 și cum rămâne cu schemele de stat promise de Guvern.
Lipsa de predictibilitate nu este o noutate
Ediția din 2020 a festivalului arăta altfel pe hârtii, dar din cauza lipsei de predictibilitate prezente și atunci toate planurile au fost regândite, ba chiar unele anulate, după un an de lucru.
,,Este foarte complicat de pus problema, nu este alb sau negru, este o situație gri de fapt. De exemplu, în 2020 când a venit pandemia noi eram pe un trend ascendent și probabil anticipam un an cum nu am mai avut niciodată. În sensul că eram proaspăt câștigători de Best Small Festival. Interesul festivalului era foarte mare, discuțiile cu sponsorii mergeau foarte bine, am avut un line up cum nu ne-a mai ieșit.
Totul s-a întrerupt foarte brusc. Aceea era o ediție pe care noi o escalam la un 600-700 mii de euro bugetul pe național – care a dispărut. Nu am mai putut să o facem, este ciudat să spun ce bani am pus de la noi, că nu am mai putut pune de la noi că nu am mai avut voie să facem implicit evenimentele. Dar a fost o lovitură foarte mare în dezvoltarea organizației pe care o avem – Fapte”, spune Alin Vaida.
Chiar dacă situația este dificilă nu vor renunța
L-am întrebat pe Alin Vaida cum arată situația financiară și de mobilizare din interiorul organizației. După o activitate de 10 ani în acest domeniu, doar din cauza unui context nefavorabil, confirmă că nu vor renunța.
„Costurile organizației sunt undeva în jur de 180 de mii de euro pe an, costurile administrative care implică salarii, sediul, etc. Suntem o organizație care trăiește din proiectele pe care le face. Suntem într-un modul de avarie, cu salarii reduse, unii oameni, care și-au găsit și alte locuri de muncă și acum colaborează cu noi de fapt.
Vrem să rămânem în această zonă, este o identitate a noastră, facem asta de aproape 10 ani și acum să ștergem totul cu buretele și să ne apucăm de altceva nu este ceva ce ne stă în fire. Pe lângă asta noi niciodată nu am crezut în proiecte doar de dragul de a face bani, proiectele trebuie să aibă o însemnătate, să aibă un impact, trebuie să rezolve o problemă, să contribuie la ceva. Doar să intrăm într-un ritm comercial este destul de greu de gândit”, povestește acesta.
Jazz in the Park a reușit să vină cu ceva nou chiar și în pandemie, publicul are nevoie de acest tip de interacțiune
A fost nevoie ca o parte din colegii acestuia să își ia și alte joburi pentru a se putea întreține. Cu toate că situația a fost dificilă, multe evenimente s-au anulat în 2020, dar Jazz in the Park s-a ramificat în Parcul Etnografic. A fost atât de bine primit de public, încât continuă și anul acesta. Într-o perioadă unde nu am mai comunicat între noi așa de des, a merge la evenimente care ne adună este esențial.
„Au fost persoane care nu neapărat s-au reprofilat, dar spre norocul lor unii și-au găsit joburi part-time sau colaborări tot în sectorul cultural. Spre exemplu, sunt trei colegi care au început să colaboreze cu centrul cultural clujean pe niște proiecte de unde mai au niște încasări.
Noi a trebuit să reducem salariile, dar nu a fost atât de dramatică chestia asta, pentru că un context ca ăsta îți reduce și cheltuielile pe care le ai lunar pentru că ți se schimbă stilul de viață. A trebuit să renunțăm la sediu și să ne găsim alte spații de lucru.
Pe lângă asta ne-am adaptat proiectele, anul trecut am făcut o ediție mult mai restrânsă a festivalului în Parcul Etnografic. Colaborarea de acolo a ieșit atât de bine încât ne-am decis să permanentizăm acel eveniment, motiv pentru care îl facem și în acest an”, confirmă Alin Vaida.
Două festivaluri, același nume – experiențe diferite
Jazz în the park – În tot Orașul împlinește a opta ediție a Jazz in the Park, iar Jazz in the Park – În Parcul Etnografic este un festival cu focusul pe zona experimentală a muzicii jazz. Chiar dacă poartă numele aceluiași eveniment, conceptul fiecăruia este diferit prin experiența pe care o promisă. Chiar și cu măști și norme de protecție respectate, industria culturală poate continua. Este un pas pe care, dacă îl acceptăm, ne apropiem de normalitate.
„Nu mi se pare atât de dramatică această participare cu masca la evenimente, până la urmă este ceva cu care trebuie să ne obișnuim”
Publicul se poate adapta și după un an în care interacțiunile s-au minimizat, la schimbul vremurilor normale, înțeleg că aceasta este o măsură pe care o putem accepta să ne revenim cât mai repede.
„Jazz in the Park este mai mult decât un nume de festival, este un brand sub egida căreia noi ne dorim să facem tot mai multe acțiuni care poate ies din sfera evenimentelor sau festivalurilor. Sincer să fiu, nu mi se pare atât de dramatic această participare cu masca la evenimente, până la urmă este ceva cu care trebuie să ne obișnuim ca să fim cinstiți și cu cât încercăm să normalizăm aceste lucruri cu atât o să trecem mai ușor peste ele.
Dacă în fiecare zi ne trezim când ieșim din casă și facem o dramă în a pune acea mască, o să ne fie foarte greu să trecem peste și să ne vedem de viață. Practic noi asta am făcut în Parcul Etnografic, am respectat regulile fără să facem o dramă din asta și oamenii au luat-o ca atare și nu am avut absolut niciun incident. Publicul a înțeles, s-a adaptat și totul a fost în regulă”, amintește Alin Vaida.
Cultura a fost lăsată pe ultimele rânduri
Alin Vaida subliniază faptul că pe ultimul loc a fost lăsat sectorul cultural, nebeneficiind de nici o formă de finanțare într-un an de criză. Este un sector care trăiește din proiectele demarate susținute de public, în mare parte. Guvernul a lăsat pe ultimul plan aceste grupuri de oameni, semn pentru care cultura pentru guvernanți se clasează pe ultimele pagini.
Pe de cealaltă parte, un aspect important de luat în calcul, dacă vrem ca acest sector să existe și peste câțiva ani, este audiența – odată ce evenimentele sunt anulate cum susții o comunitate unită?
„O parte mare din sectorul cultural nu a avut nici o formă de sprijin de un an de zile deja. Sectorul cultural este un sector, să zicem în dezvoltare în România, nu este un sector bogat, nu este un sector cu multe resurse, deci nu vorbim acuma de niște organizații care au rezerve să treacă peste situația asta.
Vorbim de un sector plin de oameni ambițioși care își doresc să creeze o infrastructură pentru asta. Adică până la venirea pandemiei nu exista o cartare reală a sectorului cultural. Autoritățile nu știau cât de mare este de fapt, câți angajați are, câți bani generează pentru stat.
Pe lângă asta mă enervează că în ultima perioadă atât de mult se vorbește despre impactul financiar a sectorului cultural, dar sectorul cultural nu are doar un impact financiar.
Vorbim de efectele pe care sectorul cultural le poate avea în ceea ce privește dezvoltarea de audiență, integrare de comunități, intervenții în spațiul public, sunt niște lucruri pe care foarte greu le cuantifici în bani, dar ele contribuie la viață unei comunități la viață oamenilor, la direcția pe care ei o au pe viitor. Atunci tu cum pui o valoare reală pe chestia asta?”, subliniază Alin Vaida.
„Nu rezolvă nimic dacă spui în mai sau iunie «da, puteți face evenimentul»”
Organizatorii planifică evenimente și iau în considerare posibilitățile în funcție de cum au stat lucrurile anul trecut sau de cum s-au adaptat alte țări, dar toate acestea cu pași nesiguri. Nu există nici o comunicare sigură, clară și definită.
După întâlnirea noastră cu Alin Vaida, a avut loc o dezbatere a organizatorilor, apoi Florin Cîțu, premierul României a afirmat pe 25 martie că s-au creat niște grupuri de lucru, dar o decizie pronunțată pe tema organizării marilor festivaluri nu poate da.
„Cred că sectorul cultural ar merita un pic mai multă atenție, dar în continuare nu suntem siguri dacă vom primi un fel de ajutor de stat, sunt o eternă dezbatere aceste scheme de ajutor de stat. Cred că deja vorbim de a treia sau a patra varianta și pe lângă asta nu există nici o schemă, nici un plan complet de redeschidere, iar în acest domeniu toată lumea are nevoie de predictibilitate.
Nu rezolvă nimic dacă spui în mai sau iunie «da, puteți face evenimentul». Nimeni nu o să fie pregătit. Noi cumva muncim în orb, sperând că o să fie bine. Și ca să ne facem acest plan am apelat la foarte multe aspecte logice. Ne raportăm la restricțiile de anul trecut, așa gândim acest prim Jazz in the Park. Cred că autoritățile ar putea trata cu un pic mai multă logică și un pic mai mult respect acest sector”, susține Alin Vaida.
Despre lipsa de asumare a autorităților
Singura justificare a acestor decizii luate într-un ritm lent este frica de asumare, consideră Alin Vaida. De asemenea, el punctează că această perioadă vulnerabilă nu ar trebui folosită pentru a câștiga capital politic.
„Sincer cred că este vorba de o frică de asumare, este greu să iei o decizie în perioada asta. Pentru că dacă cumva se întâmplă ceva – orice lucru în orice decizie în momentul de față se poate transforma fără nici o problemă într-un scandal politic, într-o acuză făcută de un partid către celălalt.
Mi se pare incredibil de frustrant, și asta nu doar în domeniul cultural, este incredibil de frustrant că partidele sau oamenii politici, în continuare, chiar și în pandemie se folosesc de ce se întâmplă acuma pentru a își face jocuri politice sau pentru a câștiga imagine, este ireal.
În același timp ne jucăm cu ambițiile profesionale ale oamenilor, cu planurile lor de viață, nu este deloc o glumă, nu este ceva ce poate fi transformat într-un joc politic, dar eu sincer cred că pe undeva legat de acest sector cultural este o frică de asumare”, spune Alin Vaida.
Cultura este sufletul unei comunități
După ce am vorbit cu Alin Vaida, Asociația Romana a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale (AROC), au scris o scrisoare adresată președintelui și au organizat o dezbatere publică în care și-au prezentat cerințele și soluțiile aferente cu care vin aceștia.
Cele solicitate, atât în scrisoare, cât și dezbatere au fost: o schemă de ajutor de stat, adoptată în regim de urgență, echitabilă pentru întregul sector cultural care să ofere o despăgubire; un plan național de relansare a domeniului culturii în care este vizat în special predictibilitatea.
„S-au inițiat conversații și discuții cu guvernul și cu mai multe ministere pe foarte multe paliere și prin mai multe organizații. Noi cu Jazz in the Park suntem membrii în AROC – care reprezintă organizatorii de evenimente și concerte în general în România. Mai există foarte multe grupuri de lucru care sunt cumva axate pe sectorul ONG în ceea ce înseamnă intervenția culturală.
Mai este Centrul Cultural Clujean care este un agregator de foarte multe organizații la nivel local, dar și ele cu o forță pentru că sunt foarte multe. Toată lumea cere același lucru și ritmul în care se evoluează nu este unul bun. Ministerul Culturii ne susține și își dorește redeschiderea, dar încă ceva concret nu se întâmplă pe schema de ajutor de stat ne tot jucăm și se tot schimbă și este greu de prevăzut”, spune Alin Vaida.
Cum arată situația evenimentelor în celelalte țări
Una dintre temele aduse în discuție a fost și preluarea unor concluzii în privința organizării de evenimente la care au ajuns și celelalte țări. State precum Germania sau Spania au făcut experimente prin care să dovedească că riscul de răspândire a virusului, în condițiile în care măsurile sunt respectate, nu este așa de mare.
„Nu cred că în acest moment, în afară de țările care au reușit să se protejeze incredibil de bine – Noua Zeelandă și Australia unde, datorită unor măsuri incredibil de severe luate la început, ei au reușit să controleze prezența virusului pe teritoriul lor ceea ce nu este rău în contextul actual.
Dar la nivel european, cred că țări precum Germania, Franța, Marea Britanie, Spania, Elveția stau un pic mai avansat pentru că au depus un pic de efort în a face o cercetare cu privire la acest sector. În Germania, Spania s-au făcut efectiv studii cu voluntari să vadă cum se transmite virusul în diferite ipostaze – ba în concerte indoor fără mască sau cu mască, distanțare, apropiere.
S-au făcut astfel de experimente și au concluzionat că nu evenimentele sunt cele ce răspândesc virusul sau se pot face, cu anumite restricții, niște evenimente și cultura poate avansa”.
Festivalurile nu se vor mai desfășura ca înainte nici peste granițe
„Nu prea există un orizont că o să se întâmple festivaluri cu participare foarte mare nicăieri în Europa, însă există deja niște măsuri și orizonturi de capacități cu care poți lucra cât de cât. Nimeni nu este absurd, toată lumea înțelege că trebuie să existe niște restricții, dar măcar numerele acestea poți construi ceva, poți să faci niște predicții, să vezi în ce situații o să te afli, măcar să te pregătești să lucrezi în ritmul în care lucrai și înainte”, adaugă Alin Vaida
Vor putea participa la festivaluri cei imunizați sau vaccinați
Unul dintre criteriile aduse în spațiul public, pentru a avea acces la festivaluri, de Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu a fost prezentarea unei dovezi a vaccinării, a unui test negativ făcut cu cel mult 48 de ore înainte sau prezentarea unui document medical care să dovedească trecerea prin boala a participantului, respectiv s-a imunizat, doar aceia să fie testați rapid înainte de evenimentul respectiv.
„Ideea asta de pașaport de vaccinare deja se vorbește intens la nivel european, probabil la nivel mondial și clar asta poate fi o soluție pe viitor, dar în același timp nu poți să te vaccinezi chiar dacă îți dorești, nu este corect să impui o astfel de restricție, după aceea: testele.
Noi am propus soluția asta încă de anul trecut din toamnă către guvern; să gândim evenimentele la o capacitate mai mare cu condiția să facem teste rapide pentru participanți la intrare. Asta este o soluție pe care nu toată lumea o va putea face pentru că impune niște costuri, dar cel puțin organizatorii mai mari în general ar putea să gestioneze un astfel de cost sau o astfel de infrastructură.
Nu este chiar așa de simplu, am făcut și noi niște calcule cu ce înseamnă timpii de așteptare, cum ar trebuie să arate o astfel de zonă prin care tu trebuie să treci publicul și să îi testezi înainte să îi primești în eveniment. Ce se întâmplă dacă cineva iese pozitiv? Cum îl izolezi? Nu este chiar ușor.”
Cine suportă cheltuielile de testare?
O altă problemă ce ar trebui luată în considerare este costul unui test PCR, în situația în care nu a reușit toată lumea să se vaccineze.
„Dar poate fi o soluție pentru evenimente până într-o anumită capacitate, dar cu condiția să fie teste rapide, pentru că dacă trebuie să trecem prin acest proces cu testele PCR – un test PCR în acest moment este 350 lei în mediul privat și cine suportă acest cost? Organizatorul? Doamne ferește că și așa nu avem bani. Îl suportă plătitorul de bilet? Nici asta nu e corect pentru că există și alte domenii în care oamenii au suferit din punct de vedere financiar.
Nu mi se pare că asta este cel mai bun moment în care să punem o presiune și mai mare pe oameni, din contră, ar trebui să fie un pic mai ușor. Atunci zic că da, mi se pare o gândire pozitivă, dar în lipsa unui plan sau a unor măsuri concrete cu privire la metodele acestea de implementat, rămânem doar la o gândire pozitivă”, spune organizatorul festivalului.
Jazz in the Park s-a desfășurat și în pandemie în anul 2020, ne putem păstra speranța spre siguranță că va continua și anul acesta după cele anunțate de organizatori. Mai mule detalii despre programele pregătite, artiștii invitați și perioada pot fi aflate de pe site-ul oficial Jazz in the Park.
Dana Coțovanu
Foto: Facebook
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Un accident cu un autobuz al Companiei de Transport Public Cluj-Napoca a avut loc vineri seară, în comuna Chinteni. Din fericire, nu au fost persoane rănite.
Un autobuz CTP a ajuns în afara părții carosabile, vineri seară, pe un rum din localitatea Chinteni. Pompierii clujeni au intervenit cu două autospeciale de descarcerare și cu un echipaj SMURD de terapie intensivă.
Nu au fost înregistrate victime
Din fericire, nu au fost victime. Șoferul autobuzului este evaluat de medicii SMURD.
„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca intervin în aceste momente la un accident rutier petrecut pe raza comunei Chinteni. În accident a fost implicat un autobuz al Companiei de Transport Public, care a ieșit în afara părții carosabile. Din fericire, pasagerii nu au necesitat îngrijiri medicale. Un singur bărbat, și anume conducătorul autobuzului, este evaluat de către echipajul SMURD de terapie intensivă mobilă. La o primă evaluare, nici acesta nu a suferit răni. La fața locului au fost trimise și două autospeciale cu modul de descarcerare”, a transmis ISU Cluj.
EVENIMENT
Cum va fi vremea până la Crăciun? Temperaturi scăzute în toată țara, în următoarele săptămâni
Prognoza meteo pe următoarele săptămâni arată că temperaturile rămân mai scăzute decât cele normale la începutul iernii, în toată țara. Cum va fi vremea până de Crăciun?
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis prognoza meteo pentru următoarele patru săptămâni, valabilă în intervalul 25 noiembrie – 23 decembrie. Potrivit estimărilor făcute de meteorologi, temperaturile vor fi mai scăzute în primele săptămâni, urmând ca mai apoi acestea să aibă, în general, valori normale pentru această perioadă, în toată țara.
Săptămâna 25 noiembrie – 2 decembrie
Valorile termice vor fi mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână în regiunile estice, sud-estice și centrale, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale.
Regimul pluviometric va fi local deficitar în zonele montane, iar în rest se va situa în jurul celui specific pentru acest interval.
Săptămâna 2-9 decembrie 2024
Temperaturile medii se vor situa sub cele specifice pentru această perioadă, la nivelul întregii țări, dar mai ales în regiunile centrale și în extremitatea de sud-est a teritoriului.
Cantitățile de precipitații estimate pentru acest interval vor fi deficitare în toate regiunile.
Săptămâna 9-16 decembrie 2024
Temperatura medie a aerului va avea valori în general apropiate de cele normale pentru acest interval, la nivelul întregii țări.
Regimul pluviometric va fi ușor deficitar, local, în regiunile centrale, sudice și estice, iar în rest va fi apropiat de cel normal pentru această perioadă.
Săptămâna 16-23 decembrie 2024
Mediile valorilor termice vor fi apropiate de cele normale pentru această săptămână, în cea mai mare parte a țării. Cantitățile de precipitații vor fi apropate de cele normale pentru această perioadă, în toate regiunile.
Estimările meteorologice pentru patru săptămâni sunt realizate de către ECMWF – Centrul European pentru Prognoze pe Medie Durată. Este estimată media săptămânală a abaterilor temperaturii aerului și a cantităților de precipitații față de media perioadei 2004-2023.
Fenomenele extreme cu o durată scurtă de manifestare nu pot fi prognozate cu ajutorul acestui produs.
EVENIMENT
CNAS: În ce CONDIȚII beneficiază asigurații GRATUIT de servicii de prevenție, depistare și monitorizare a bolilor grave
Persoanele asigurate pot beneficia gratuit de servicii de prevenţie, de depistare, confirmare şi monitorizare a bolilor grave decontate de sistemul asigurărilor sociale de sănătate, a informat, vineri, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Pentru a beneficia de servicii de prevenţie, persoana asigurată trebuie să se programeze şi să se prezinte la o consultaţie la medicul de familie, care va evalua riscul ca pacientul să aibă o boală ascunsă, fără simptome.
CNAS: În ce CONDIȚII beneficiază asigurații GRATUIT de servicii de prevenție, depistare și monitorizare a bolilor grave
„În funcţie de evaluare, medicul poate decide să trimită pacientul la analize medicale de prevenţie gratuite şi îi va înmâna acestuia un bilet de trimitere. Medicul de familie va interpreta şi rezultatul analizelor, în cursul unei noi consultaţii de prevenţie, iar pe această bază va decide dacă pacientul trebuie trimis la un medic de specialitate în ambulatoriu sau la spital, pentru diagnosticarea ori confirmarea unei boli grave şi pentru stabilirea tratamentului adecvat”, a precizat sursa citată.
De asemenea, medicul de familie va consilia pacientul în scopul reducerii factorilor cu risc asupra sănătăţii din viaţa acestuia – fumat, consum de alcool, alimentaţie nesănătoasă, stres etc.
Medicul de familie poate trimite pacientul să efectueze analize medicale de depistare a unor boli şi dacă, în cursul unei consultaţii în scop terapeutic, are suspiciunea că, pe lângă afecţiunea pentru care s-a prezentat pacientul la consultaţie, ar mai putea exista şi o astfel de boală ascunsă.
CNAS precizează că, în cazul în care pacientul persoană asigurată a fost diagnosticat cu o boală cronică, acesta beneficiază de consultaţii periodice lunare gratuite la medicul de familie pentru supravegherea evoluţiei bolii, continuitatea terapiei, screeningul complicaţiilor, educaţia privind îngrijirea şi autoîngrijirea.
„Medicul de familie (…) stabileşte conduita terapeutică”
„Dacă medicul de familie, în urma evaluării riscului dezvoltării altor afecţiuni, constată că pacienţii respectivi au anumite simptome sau rezultate ale analizelor în afara valorilor normale, poate acorda în plus şi consultaţii de monitorizare activă (management de caz) pentru bolile cronice cu impact major (risc cardiovascular înalt – hipertensiunea arterială, dislipidemia şi diabetul zaharat tip 2, astmul bronşic, boala pulmonară cronică obstructivă- BPOC şi boala cronică de rinichi)”, a explicat CNAS.
Totodată, în cazul acutizării afecţiunilor cronice sau a prezenţei oricăror simptome a căror provenienţă trebuie clarificată, pacienţii se prezintă la medicul de familie care, în urma evaluării, stabileşte conduita terapeutică.
Conform CNAS, pentru orice afecţiune acută/subacută/acutizare a unei boli cronice casa decontează medicilor de familie încă două consultaţii pentru fiecare episod de boală, în afara consultaţiilor periodice anterior menţionate, iar, în urma efectuării consultaţiilor, medicul de familie poate elibera bilete de trimitere (inclusiv pentru investigaţii medicale paraclinice) sau alte documente.
Dacă la orice consultaţie medicul de familie va avea suspiciunea că pacientul are o formă de cancer (boală oncologică), pentru confirmarea sau infirmarea suspiciunii îl va putea trimite, după caz: să efectueze analize medicale gratuite, radiografii, ecografii, ale căror rezultate vor fi apoi integrate tot de medicul de familie, să fie consultat ambulatoriu de un medic specialist, să fie internat în regim de spitalizare de zi ori continuă.
„Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu”
De asemenea, pe baza biletului de trimitere, medicul specialist din ambulatoriu va putea acorda pacientului persoană asigurată consultaţii pentru depistarea afecţiunilor oncologice (se decontează maximum trei consultaţii pe asigurat, într-un interval de maxim 60 de zile calendaristice de la data acordării primei consultaţii, prezentarea la a doua şi a treia consultaţie consultaţie făcându-se direct, fără alt bilet de trimitere).
După caz, medicul specialist va putea elibera pacientului bilete de trimitere pentru un alt medic specialist, analize de laborator, radiografii, ecografii, investigaţii de înaltă performanţă, spitalizare de zi ori continuă.
„Pe baza biletului de trimitere de la medicul de familie sau de la specialistul din ambulatoriu, în spitalizare de zi se va efectua: diagnosticarea afecţiunii oncologice, evaluarea extensiei tumorale, evaluarea statusului clinico-biologic al pacientului cu afecţiune oncologică. Se recomandă ca aceste servicii să fie efectuate în maximum 28 de zile de la deschiderea primei foi de spitalizare de zi. Tot în spital se pot efectua şi servicii medicale în scop diagnostic-caz pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin şi a cancerului de sân”, a mai transmis CNAS.
După confirmarea diagnosticului de boală oncologică, pacientul asigurat va putea fi inclus în Programul naţional de oncologie.
Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu, tratamente de recuperare atât în ambulatoriu, cât şi în sanatorii, servicii de transport sanitar neasistat, medicamente compensate, dispozitive medicale.
CLUJ24 TV
VIDEO Eurodeputatul Siegfried Mureșan pentru Cluj24: Lipsa autostrăzilor și infrastructura proastă ne face mai puțin competitivi
Eurodeputatul Siegfried Mureșan susține că lipsa autostrăzilor și infrastructura proastă face România mai puțin competitivă, căci pe investitori îi costă mai mult și le rămân mai puțin bani în firmă pentru salariile oamenilor, pentru inovare, pentru a se extinde, pentru a investi.
Mureșan a declarat într-un interviu pentru Cluj24 realizat la sediul Parlamentului European de la Bruxelles că cu cât țara noastră reușește să termine mai repede cu infrastructura, devenind mai competitivă, ”cu atât și întreprinderile pot investi mai mult, cu cât le rămân mai mulți bani în firmă”.
Siegfried Mureșan este negociator șef al Parlamentului European pentru buget, vicepreședinte al grupului Partidului Popular European (PPE), care este familia de partide politice de centru-dreapta, din care din România face parte Partidul Național Liberal.
”Ca vicepreședinte al grupului PPE, coordonez munca grupului pe tot ce ține de fonduri europene”, a precizat, printre altele, eurodeputatul liberal.
Florin Danciu