Connect with us

ACTUALITATE

Alin Vaida (Jazz in the Park): „Nu rezolvă nimic dacă spui în mai sau iunie «da, puteți face evenimentul»”

Publicat


Schemele de ajutor de stat financiar pentru domeniul cultural, care implică și organizatorii de evenimente, au fost într-o lungă dezbatere de-a lungul unui an de pandemie. Acestea erau menite să relanseze sectorul artistic. Însă situația este într-o instabilitate continuă, cauzată de lipsa de dialog a autorităților, dialog inițiat de organizatori; respectiv lipsa de predictibilitate. Între timp a fost organizată o întâlnire a organizatorilor de evenimente, reprezentanții ai ONG-urilor și a domeniului HoReCa. A fost trimisă și o scrisoare către președintele țării unde aceștia își exprimau nevoile urgențe pentru salvarea sectorului.

Eterna dezbatere a schemelor de ajutor de stat

Schemele de ajutor de stat financiar pentru sectorul cultural au fost anunțate în noiembrie 2020. Scopul lor era susținerea și lansarea acestui domeniu. Au fost însă contestate de filiala independentă a acestui domeniu, un criteriu pentru a putea primi acest sprijin era de a fi înscris în Registrul Sectorului Cultura (CULT). După dezbateri problema s-a împărțit către două ministere, cel al culturii și al finanțelor. Apoi în ianuarie 2021 au fost readuse în discuție schemele de stat, dar fără finalitate și apoi iar în martie sub o formă actualizată, dar nu definită.

Jazz in the Park – cum a reușit să rămână prezent și în 2020?

Alin Vaida este unul dintre organizatorii festivalului Jazz in the Park. Anul trecut alături de colegii săi a adaptat un Jazz in the Park pandemic. Am dezbătut cu el probleme pe care le-a întâmpinat în 2020 în organizarea festivalului, cum ar arăta accesul la evenimente în 2021 și cum rămâne cu schemele de stat promise de Guvern.

Lipsa de predictibilitate nu este o noutate

Ediția din 2020 a festivalului arăta altfel pe hârtii, dar din cauza lipsei de predictibilitate prezente și atunci toate planurile au fost regândite, ba chiar unele anulate, după un an de lucru.

,,Este foarte complicat de pus problema, nu este alb sau negru, este o situație gri de fapt. De exemplu, în 2020 când a venit pandemia noi eram pe un trend ascendent și probabil anticipam un an cum nu am mai avut niciodată. În sensul că eram proaspăt câștigători de Best Small Festival. Interesul festivalului era foarte mare, discuțiile cu sponsorii mergeau foarte bine, am avut un line up cum nu ne-a mai ieșit.

Totul s-a întrerupt foarte brusc. Aceea era o ediție pe care noi o escalam la un 600-700 mii de euro bugetul pe național – care a dispărut. Nu am mai putut să o facem, este ciudat să spun ce bani am pus de la noi, că nu am mai putut pune de la noi că nu am mai avut voie să facem implicit evenimentele. Dar a fost o lovitură foarte mare în dezvoltarea organizației pe care o avem – Fapte”, spune Alin Vaida.

Chiar dacă situația este dificilă nu vor renunța

L-am întrebat pe Alin Vaida cum arată situația financiară și de mobilizare din interiorul organizației. După o activitate de 10 ani în acest domeniu, doar din cauza unui context nefavorabil, confirmă că nu vor renunța.

„Costurile organizației sunt undeva în jur de 180 de mii de euro pe an, costurile administrative care implică salarii, sediul, etc. Suntem o organizație care trăiește din proiectele pe care le face. Suntem într-un modul de avarie, cu salarii reduse, unii oameni, care și-au găsit și alte locuri de muncă și acum colaborează cu noi de fapt.

Vrem să rămânem în această zonă, este o identitate a noastră, facem asta de aproape 10 ani și acum să ștergem totul cu buretele și să ne apucăm de altceva nu este ceva ce ne stă în fire. Pe lângă asta noi niciodată nu am crezut în proiecte doar de dragul de a face bani, proiectele trebuie să aibă o însemnătate, să aibă un impact, trebuie să rezolve o problemă, să contribuie la ceva. Doar să intrăm într-un ritm comercial este destul de greu de gândit”, povestește acesta.

Jazz in the Park a reușit să vină cu ceva nou chiar și în pandemie, publicul are nevoie de acest tip de interacțiune

A fost nevoie ca o parte din colegii acestuia să își ia și alte joburi pentru a se putea întreține. Cu toate că situația a fost dificilă, multe evenimente s-au anulat în 2020, dar Jazz in the Park s-a ramificat în Parcul Etnografic. A fost atât de bine primit de public, încât continuă și anul acesta. Într-o perioadă unde nu am mai comunicat între noi așa de des, a merge la evenimente care ne adună este esențial.

„Au fost persoane care nu neapărat s-au reprofilat, dar spre norocul lor unii și-au găsit joburi part-time sau colaborări tot în sectorul cultural. Spre exemplu, sunt trei colegi care au început să colaboreze cu centrul cultural clujean pe niște proiecte de unde mai au niște încasări.

Noi a trebuit să reducem salariile, dar nu a fost atât de dramatică chestia asta, pentru că un context ca ăsta îți reduce și cheltuielile pe care le ai lunar pentru că ți se schimbă stilul de viață. A trebuit să renunțăm la sediu și să ne găsim alte spații de lucru.

Pe lângă asta ne-am adaptat proiectele, anul trecut am făcut o ediție mult mai restrânsă a festivalului în Parcul Etnografic. Colaborarea de acolo a ieșit atât de bine încât ne-am decis să permanentizăm acel eveniment, motiv pentru care îl facem și în acest an”, confirmă Alin Vaida.

Două festivaluri, același nume – experiențe diferite

Jazz în the park –  În tot Orașul împlinește a opta ediție a Jazz in the Park, iar Jazz in the Park – În Parcul Etnografic este un festival cu focusul pe zona experimentală a muzicii jazz. Chiar dacă poartă numele aceluiași eveniment, conceptul fiecăruia este diferit prin experiența pe care o promisă. Chiar și cu măști și norme de protecție respectate, industria culturală poate continua. Este un pas pe care, dacă îl acceptăm, ne apropiem de normalitate.

„Nu mi se pare atât de dramatică această participare cu masca la evenimente, până la urmă este ceva cu care trebuie să ne obișnuim”

Publicul se poate adapta și după un an în care interacțiunile s-au minimizat, la schimbul vremurilor normale, înțeleg că aceasta este o măsură pe care o putem accepta să ne revenim cât mai repede.

„Jazz in the Park este mai mult decât un nume de festival, este un brand sub egida căreia noi ne dorim să facem tot mai multe acțiuni care poate ies din sfera evenimentelor sau festivalurilor. Sincer să fiu, nu mi se pare atât de dramatic această participare cu masca la evenimente, până la urmă este ceva cu care trebuie să ne obișnuim ca să fim cinstiți și cu cât încercăm să normalizăm aceste lucruri cu atât o să trecem mai ușor peste ele.

Dacă în fiecare zi ne trezim când ieșim din casă și facem o dramă în a pune acea mască, o să ne fie foarte greu să trecem peste și să ne vedem de viață. Practic noi asta am făcut în Parcul Etnografic, am respectat regulile fără să facem o dramă din asta și oamenii au luat-o ca atare și nu am avut absolut niciun incident. Publicul a înțeles, s-a adaptat și totul a fost în regulă”, amintește Alin Vaida.

Cultura a fost lăsată pe ultimele rânduri

Alin Vaida subliniază faptul că pe ultimul loc a fost lăsat sectorul cultural, nebeneficiind de nici o formă de finanțare într-un an de criză. Este un sector care trăiește din proiectele demarate susținute de public, în mare parte. Guvernul a lăsat pe ultimul plan aceste grupuri de oameni, semn pentru care cultura pentru guvernanți se clasează pe ultimele pagini.

Pe de cealaltă parte, un aspect important de luat în calcul, dacă vrem ca acest sector să existe și peste câțiva ani, este audiența – odată ce evenimentele sunt anulate cum susții o comunitate unită?

„O parte mare din sectorul cultural nu a avut nici o formă de sprijin de un an de zile deja. Sectorul cultural este un sector, să zicem în dezvoltare în România, nu este un sector bogat, nu este un sector cu multe resurse, deci nu vorbim acuma de niște organizații care au rezerve să treacă peste situația asta.

Vorbim de un sector plin de oameni ambițioși care își doresc să creeze o infrastructură pentru asta. Adică până la venirea pandemiei nu exista o cartare reală a sectorului cultural. Autoritățile nu știau cât de mare este de fapt, câți angajați are, câți bani generează pentru stat.

Pe lângă asta mă enervează că în ultima perioadă atât de mult se vorbește despre impactul financiar a sectorului cultural, dar sectorul cultural nu are doar un impact financiar.

Vorbim de efectele pe care sectorul cultural le poate avea în ceea ce privește dezvoltarea de audiență, integrare de comunități, intervenții în spațiul public, sunt niște lucruri pe care foarte greu le cuantifici în bani, dar ele contribuie la viață unei comunități la viață oamenilor, la direcția pe care ei o au pe viitor. Atunci tu cum pui o valoare reală pe chestia asta?”, subliniază Alin Vaida.

„Nu rezolvă nimic dacă spui în mai sau iunie «da, puteți face evenimentul»”

Organizatorii planifică evenimente și iau în considerare posibilitățile în funcție de cum au stat lucrurile anul trecut sau de cum s-au adaptat alte țări, dar toate acestea cu pași nesiguri. Nu există nici o comunicare sigură, clară și definită.

După întâlnirea noastră cu Alin Vaida, a avut loc o dezbatere a organizatorilor, apoi Florin Cîțu, premierul României  a afirmat pe 25 martie că s-au creat niște grupuri de lucru, dar o decizie pronunțată pe tema organizării marilor festivaluri nu poate da.

„Cred că sectorul cultural ar merita un pic mai multă atenție, dar în continuare nu suntem siguri dacă vom primi un fel de ajutor de stat, sunt o eternă dezbatere aceste scheme de ajutor de stat. Cred  că deja vorbim de a treia sau a patra varianta și pe lângă asta nu există nici o schemă, nici un plan complet de redeschidere, iar în acest domeniu toată lumea are nevoie de predictibilitate.

Nu rezolvă nimic dacă spui în mai sau iunie «da, puteți face evenimentul». Nimeni nu o să fie pregătit. Noi cumva muncim în orb, sperând că o să fie bine. Și ca să ne facem acest plan am apelat la foarte multe aspecte logice. Ne raportăm la restricțiile de anul trecut, așa gândim acest prim Jazz in the Park. Cred că autoritățile ar putea trata cu un pic mai multă logică și un pic mai mult respect acest sector”, susține Alin Vaida.

Despre lipsa de asumare a autorităților

Singura justificare a acestor decizii luate într-un ritm lent este frica de asumare, consideră Alin Vaida. De asemenea, el punctează că această perioadă vulnerabilă nu ar trebui folosită pentru a câștiga capital politic.

„Sincer cred că este vorba de o frică de asumare, este greu să iei o decizie în perioada asta. Pentru că dacă cumva se întâmplă ceva – orice lucru în orice decizie în momentul de față se poate transforma fără nici o problemă într-un scandal politic, într-o acuză făcută de un partid către celălalt.

Mi se pare incredibil de frustrant, și asta nu doar în domeniul cultural, este incredibil de frustrant că partidele sau oamenii politici, în continuare, chiar și în pandemie se folosesc de ce se întâmplă acuma pentru a își face jocuri politice sau pentru a câștiga imagine, este ireal.

În același timp ne jucăm cu ambițiile profesionale ale oamenilor, cu planurile lor de viață, nu este deloc o glumă, nu este ceva ce poate fi transformat într-un joc politic, dar eu sincer cred că pe undeva legat de acest sector cultural este o frică de asumare”, spune Alin Vaida.

Cultura este sufletul unei comunități

După ce am vorbit cu Alin Vaida, Asociația Romana a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale (AROC),  au scris o scrisoare adresată președintelui și au organizat o dezbatere publică în care și-au prezentat cerințele și soluțiile aferente cu care vin aceștia.

Cele solicitate, atât în scrisoare, cât și dezbatere au fost: o schemă de ajutor de stat, adoptată în regim de urgență, echitabilă pentru întregul sector cultural care să ofere o despăgubire; un plan național de relansare a domeniului culturii în care este vizat în special predictibilitatea.

„S-au inițiat conversații și discuții cu guvernul și cu mai multe ministere pe foarte multe paliere și prin mai multe organizații. Noi cu Jazz in the Park suntem membrii în AROC – care reprezintă organizatorii de evenimente și concerte în general în România. Mai există foarte multe grupuri de lucru care sunt cumva axate pe sectorul ONG în ceea ce înseamnă intervenția culturală.

Mai este Centrul Cultural Clujean care este un agregator de foarte multe organizații la nivel local, dar și ele cu o forță pentru că sunt foarte multe. Toată lumea cere același lucru și ritmul în care se evoluează nu este unul bun. Ministerul Culturii ne susține și își dorește redeschiderea, dar încă ceva concret nu se întâmplă pe schema de ajutor de stat ne tot jucăm și se tot schimbă și este greu de prevăzut”, spune Alin Vaida.

Cum arată situația evenimentelor în celelalte țări

Una dintre temele aduse în discuție a fost și preluarea unor concluzii în privința organizării de evenimente la care au ajuns și celelalte țări. State precum Germania sau Spania au făcut experimente prin care să dovedească că riscul de răspândire a virusului, în condițiile în care măsurile sunt respectate, nu este așa de mare.

„Nu cred că în acest moment, în afară de țările care au reușit să se protejeze incredibil de bine – Noua Zeelandă și Australia unde, datorită unor măsuri incredibil de severe luate la început, ei au reușit să controleze prezența virusului pe teritoriul lor ceea ce nu este rău în contextul actual.

Dar la nivel european, cred că țări precum Germania, Franța, Marea Britanie, Spania, Elveția stau un pic mai avansat pentru că au depus un pic de efort în a face o cercetare cu privire la acest sector. În Germania, Spania s-au făcut efectiv studii cu voluntari să vadă cum se transmite virusul în diferite ipostaze – ba în concerte indoor fără mască sau cu mască, distanțare, apropiere.

S-au făcut astfel de experimente și au concluzionat că nu evenimentele sunt cele ce răspândesc virusul sau se pot face, cu anumite restricții, niște evenimente și cultura poate avansa”.

Festivalurile nu se vor mai desfășura ca înainte nici peste granițe

„Nu prea există un orizont că o să se întâmple festivaluri cu participare foarte mare nicăieri în Europa, însă există deja niște măsuri și orizonturi de capacități cu care poți lucra cât de cât. Nimeni nu este absurd, toată lumea înțelege că trebuie să existe niște restricții, dar măcar numerele acestea poți construi ceva, poți să faci niște predicții, să vezi în ce situații o să te afli, măcar să te pregătești să lucrezi în ritmul în care lucrai și înainte”, adaugă Alin Vaida

Vor putea participa la festivaluri cei imunizați sau vaccinați

Unul dintre criteriile aduse în spațiul public, pentru a avea acces la festivaluri, de Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu a fost prezentarea unei dovezi a vaccinării, a unui test negativ făcut cu cel mult 48 de ore înainte sau prezentarea unui document medical care să dovedească trecerea prin boala a participantului, respectiv s-a imunizat, doar aceia să fie testați rapid înainte de evenimentul respectiv.

„Ideea asta de pașaport de vaccinare deja se vorbește intens la nivel european, probabil la nivel mondial și clar asta poate fi o soluție pe viitor, dar în același timp nu poți să te vaccinezi chiar dacă îți dorești, nu este corect să impui o astfel de restricție, după aceea: testele.

Noi am propus soluția asta încă de anul trecut din toamnă către guvern; să gândim evenimentele la o capacitate mai mare cu condiția să facem teste rapide pentru participanți la intrare. Asta este o soluție pe care nu toată lumea o va putea face pentru că impune niște costuri, dar cel puțin organizatorii mai mari în general ar putea să gestioneze un astfel de cost sau o astfel de infrastructură.

Nu este chiar așa de simplu, am făcut și noi niște calcule cu ce înseamnă timpii de așteptare, cum ar trebuie să arate o astfel de zonă prin care tu trebuie să treci publicul și să îi testezi înainte să îi primești în eveniment. Ce se întâmplă dacă cineva iese pozitiv? Cum îl izolezi? Nu este chiar ușor.”

Cine suportă cheltuielile de testare?

O altă problemă ce ar trebui luată în considerare este costul unui test PCR, în situația în care nu a reușit toată lumea să se vaccineze.

„Dar poate fi o soluție pentru evenimente până într-o anumită capacitate, dar cu condiția să fie teste rapide, pentru că dacă trebuie să trecem prin acest proces cu testele PCR – un test PCR în acest moment este 350 lei în mediul privat și cine suportă acest cost? Organizatorul? Doamne ferește că și așa nu avem bani. Îl suportă plătitorul de bilet? Nici asta nu e corect pentru că există și alte domenii în care oamenii au suferit din punct de vedere financiar.

Nu mi se pare că asta este cel mai bun moment în care să punem o presiune și mai mare pe oameni, din contră, ar trebui să fie un pic mai ușor. Atunci zic că da, mi se pare o gândire pozitivă, dar în lipsa unui plan sau a unor  măsuri concrete cu privire la metodele acestea de implementat, rămânem doar la o gândire pozitivă”, spune organizatorul festivalului.

Jazz in the Park s-a desfășurat și în pandemie în anul 2020, ne putem păstra speranța spre siguranță că va continua și anul acesta după cele anunțate de organizatori. Mai mule detalii despre programele pregătite, artiștii invitați și perioada pot fi aflate de pe site-ul oficial Jazz in the Park.

Dana Coțovanu

Foto: Facebook



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Tâlhari din Turda au jefuit un magazin de bijuterii din Austria. Prada, vândută în România

Publicat

magazin de bijuterii

Patru români cu vârste cuprinse între 26 și 35 de ani au jefuit un magazin de bijuterii din orașul Seitenstetten, situat în districtul Amstetten din Austria Inferioară.

Potrivit publicației ziarulromanesc.at, doi dintre ei se află deja în închisoare, altul a fost arestat acum, iar ultimul membru al bandei este încă în libertate și este căutat de poliție.

Tâlhari din Turda au jefuit un magazin de bijuterii din Austria. Prada, vândută în România

Poliția austriecă susține că suspecții aparțin unui grup de infractori activ la nivel internațional din municipiul Turda, județul Cluj.

Aceștia au fost deja condamnați sau au intrat în atenția poliției penale din țară și din străinătate pentru infracțiuni violente, patrimoniale, fraude și legate de droguri.

Doi suspecți – în vârstă de 27 și 31 de ani – se aflau în arest la închisoarea St. Pölten din ianuarie 2024, respectiv noiembrie 2023, pentru alte infracțiuni contra proprietății.

Au recunoscut jaful

Cei doi au mărturisit atacul din Seitenstetten și jaful de la un magazin de bijuterii, a informat departamentul de poliție de stat.

Prada – bijuterii și ceasuri – a fost dusă în România imediat după jaf și transformată în bani acolo. Încasările au fost folosite pentru achitarea datoriilor și pentru cheltuielile de trai.

Prins în Italia

Un al treilea membru al bandei, de 35 de ani, a fost prins în Italia pe 22 februarie, pe baza unui andat internațional de arestare, și extrădat miercuri în Austria.

Potrivit poliției, acesta a refuzat să ofere informații în timpul audierilor și a fost transferat la închisoarea St. Pölten. Se caută un al patrula membru al bandei, în vârstă de 26 de ani.

Haine ascunse într-o pădure

După atac, îmbrăcămintea purtată de bărbați în timpul jafului și alte accesorii criminale, cum ar fi materiale de legare a victimei, precum și o geantă de călătorie pentru transportul prăzii, au fost confiscate într-o pădure din zona de frontieră cu Cehia.

Posturile de poliție Waidhofen ad Ybbs și Amstetten efectuează investigații suplimentare privind infracțiunile asupra proprietății împotriva bandei, informează televiziunea de stat austriacă ORF.

Citește mai departe

EVENIMENT

Bărbat RĂNIT în Bonțida. Și-a prins un picior într-un motocultor și a ajuns la spital

Publicat

Ambulanță Bontida

Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit, vineri, pe raza localității Bonțida, unde un bărbat și-a prins membrul inferior stâng într-un motocultor.

Potrivit pompierilor, din primele date ar vorba despre un bărbat de aproximativ 50 de ani, conștient și cooperant.

”La misiune au lat parte o autospecială cu modul de descarcerare și un echipaj de la Serviciul de Ambulanță Județean. Bărbatul a fost transportat la spital de către echipajul SAJ”, arată pompierii.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Traficant de droguri, prins în FLAGRANT într-un cămin studențesc din Cluj-Napoca. A fost reținut pentru 24 de ore

Publicat

Un traficant de droguri a fost prins în flagrant într-un cămin studențesc din Cluj-Napoca. Acesta a fost reținut pentru 24 de ore.

„Polițiștii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Cluj și Biroului de Poliție pentru Centrul Universitar din cadrul Poliției Municipiului Cluj-Napoca, împreună cu procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Cluj, au documentat activitatea infracțională a unui bărbat, cercetat pentru săvârșirea infracțiunilor de trafic de droguri de risc și mare risc.

FOTO. Traficant de droguri, prins în FLAGRANT într-un cămin studențesc din Cluj-Napoca. A fost reținut pentru 24 de ore

La data 28 martie a.c., un bărbat a fost prins în flagrant delict, în timp ce ar fi deținut, în camera sa, dintr-un complex de cazare destinat studenților din municipiul Cluj-Napoca, aproximativ 1,1 kilograme de canabis (drog de risc), 129 de comprimate de ecstasy (drog de mare risc), 80 de grame de amfetamină, aproximativ 500 de grame de substanță cristalină și ciuperci halucinogene, toate destinate comercializării.

De asemenea, au fost descoperiți și ridicați 104.305 lei, un aparat de vidat, un cântar de mare precizie, un telefon mobil, precum și alte mijloace de probă.

S-a propus arestarea preventivă pentru 30 de zile

La data de 28 martie 2024, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Cluj au dispus reținerea bărbatului, pentru 24 de ore.

În cursul acestei zile, a fost sesizat judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Cluj, cu propunerea de arestare preventivă a acestuia, pentru 30 de zile.

Acțiunea a beneficiat de sprijinul luptătorilor Serviciului pentru Acțiuni Speciale Cluj și jandarmilor Grupării Mobile de Jandarmi Cluj Napoca.

Facem precizarea că, pe parcursul întregului proces penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de Procedură Penală, precum și de prezumția de nevinovăție”, a comunicat IPJ Cluj.

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Fundația UNITECH – un nou HUB de inovare și antreprenoriat lansat de Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca

Publicat

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca anunță lansarea Fundației UNITECH, un centru de inovare și antreprenoriat, care va consolida colaborarea dintre mediul universitar și sectorul de afaceri, cercetători, studenți și profesioniști din diverse domenii. Obiectivul principal al fundației constă în contribuția la dezvoltarea unui ecosistem care să conecteze oameni, idei și oportunități în vederea creării unor parteneriate solide și orientate către viitor.

„Prin activitatea sa, Fundația UNITECH își propune să creeze un mediu sigur și deschis atât pentru promovarea inițiativelor și demersurilor antreprenoriale locale, cât și pentru o strânsă colaborare între administrația publică, profesorii și studenții Universității Tehnice din Cluj-Napoca.

FOTO. Fundația UNITECH – un nou HUB de inovare și antreprenoriat lansat de Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca

”Înființarea Fundației UNITECH a fost de multă vreme o aspirație, devenită realitate acum, când condițiile sociale, academice și economice au creat cadrul propice pentru această evoluție. UNITECH este concepută ca o „House of the Future” dinamică și inovatoare capabilă să valorifice oportunitățile si potențialul Universității Tehnice din Cluj-Napoca.

Fundația deschide premisele prin care se creează o punte între universitate și mediul de afaceri astfel încât   studenții și cercetătorii să-și poată dezvolta și valorifica întregul potențialul creator”, a declarat Prof. Dr. Ing. Daniela Popescu, Prorector UTC-N.

Obiectivele principale ale Fundația UNITECH sunt:

·       Sprijinirea conferințelor științifice și susținerea dezvoltării profesionale a cercetătorilor universitari, inclusiv prin finanțarea participării la congrese și programe de instruire.

·       Valorificarea colaborării între universitate și sectorul privat prin încurajarea transferului de cunoștințe, tehnologii și expertiză între universitate și mediul industrial. În plus, prin fundație se va oferi consultanță precum și acces asistat la facilitățile de cercetare în vederea dezvoltării de produse și servicii noi.

·       Stimularea spiritului antreprenorial în rândul studenților, pentru a transforma ideile inovatoare în afaceri de succes. Prin programe de incubare și accelerare, fundația va oferi resurse, mentorat și acces la rețele de specialiști pentru a ajuta noile companii să facă față provocărilor inițiale și să se dezvolte sustenabil. Un scop ambițios al fundației este constituirea unui fond de investiții în colaborare cu mediul economic pentru finanțarea start-up-urilor și spin-off-urilor inovatoare.

·       Dezvoltarea comunității ALUMNI – o resursă valoroasă pentru mentorat, networking și parteneriate.

”Planurile pe termen lung ale Fundației UNITECH Cluj se concentrează pe consolidarea unui ecosistem inovator și sustenabil în care educația, cercetarea și antreprenoriatul să se  potențeze reciproc. Sunt entuziasmat de potențialul transformațional pe care îl are Fundația UNITECH Cluj pentru comunitatea academică și pentru cea de business din Cluj și din regiune.

Ideea de a consolida și aprofunda legăturile dintre universitate și sectorul de afaceri, încurajând în același timp spiritul antreprenorial printre studenți și cercetători, este unul dintre factorii care mă motivează”, spune Alexandru Lazarec, Director Fundația UNITECH.

Fundația UNITECH Cluj reprezintă un vector important al ecosistemului clujean, o punte între Universitate și mediul de afaceri, un instrument financiar și legal de gestionare a sponsorizărilor pentru dezvoltarea universității și un actor important în susținerea inițiativelor inovatoare și antreprenoriale”, se arată în comunicatul UTCN.

La eveniment a participat și Emil Boc

„Am participat la evenimentul de lansare al fundației UNITECH. (…) Am subliniat în acest cadru că Primăria sprijină orice inițiativă a mediului academic, deoarece Universitățile sunt principalul motor de dezvoltare a municipiului. Resursa umană bine pregătită în universitățile clujene transformă Clujul într-unul dintre cele mai dinamice orașe din România și de ce nu, din Uniunea Europeană.

Obiectivul nostru este să păstrăm cât mai mulți dintre acești studenți în oraș, oferindu-le cea mai bună calitate a vieții”, a scris pe Facebook Emil Boc.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax