EVENIMENT
Alertă meteo! Cod galben de vânt și ploi cu descărcări electrice la Cluj

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis avertizări de Cod galben de vânt puternic. De asemenea, la Cluj sunt așteptate și ploi, însoțite de descărcări electrice, fulgere și tunete. Codul este în vigoare de la ora 12:00 de azi, până mâine la ora 20:00.
În zonele Clujului, local şi temporar vor fi intensificări ale vântului cu viteze la rafală ce vor depăşi în general 55 şi 65 km/h. De asemenea, în intervalul 6 mai, ora 6:00 – 7 mai, ora 20:00, în zona montană, vântul va avea intensificări cu rafale de peste 90 – 100 km/h.
Karla Fanea
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ADMINISTRAȚIE
Emil Boc, avertisment pentru managerii PNRR: „Zero sporuri dacă școlile nu sunt gata la 31 august”

Primarul Emil Boc a transmis un mesaj dur managerilor de proiecte din Cluj-Napoca, responsabili de lucrările la școlile finanțate prin PNRR. Dacă nu respectă termenul de 31 august pentru finalizarea lucrărilor, rămân fără sporuri.
„Suntem cu ochii ca pe butelie. Colegii mei au primit un mesaj pe WhatsApp, managerii de la PNRR: dacă vreun manager nu respectă termenul de 31 august pentru școlile care trebuie să fie terminat, zero spor de fonduri europene. Nu 40%, cât le dă Guvernul – zero. Să fie foarte clară toată discuția”, a spus vineri primarul Emil Boc.
„Nu 40% cât le dă domnul Bolojan, zero primesc de la mine”
În prezent, lucrările sunt în grafic, cu excepția Școlii „Ioan Bob”, unde primarul spune că monitorizează zilnic progresul. Edilul se declară optimist că lucrările vor fi finalizat la timp.
„Până la ora asta, suntem în grafic, cu excepția Școlii Ioan Bob, merg zilnic să văd șantierul de acolo. Astăzi vă pot spune că se termină lucrările până la 31 august, mai e încă o lună și un pic. Dar le-am spus: nu 40% cât le dă domnul Bolojan, zero primesc de la mine spor de fonduri europene dacă nu termină în 31 august, cele care au fost asumate cu acest termen”, a declarat edilul.
Primarul Clujului, Emil Boc, a anunțat, în urmă cu aproximativ o lună, stadiul lucrărilor la școlile din oraș finanțate prin PNRR. Este vorba despre un proiect „gigant”, în valoare de 90 de milioane de euro, din care 45 de milioane de euro au fost alocați inițial din bugetul local.
6.700 de elevi, care acum învață în alte locații sau în unități de învățământ comasate, se vor întoarce la normalitate de la 1 septembrie 2026, a dat asigurări Emil Boc.
Unde vor reveni elevii din septembrie
Copiii se vor reîntoarce în școli sau la programul normal de la 1 septembrie în următoarele unități de învățământ:
- Școala Gimnazială „Liviu Rebreanu”,
- Școala Generală „Constantin Brâncuși”,
- Școala Gimnazială „Iuliu Hațieganu” (corp C1),
- Școala Gimnazială „Ioan Bob”,
- Colegiul Tehnic de Comunicații „Augustin Maior” (căminul și corpul C2),
- Colegiul de Muzică „Sigismund Toduță”,
- Liceul Teoretic „Eugen Pora”,
- Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” (corp C1 și căminul),
- Creșa „Lizuca și Prâslea cel Voinic”,
- Grădinița „Dumbrava Minunată” și creșa „Cenușăreasa”,
- Grădinița „Gheorghe Lazăr” și creșa „Scufița Roșie”, Creșa „Veronica”.
Lucrările care se finalizează până la finalul anului 2025 vizează 11 clădiri — 2 grădinițe, 2 creșe și restul școli.
EVENIMENT
VIDEO. Viceprimarul Tarcea a cronometrat traseul Apahida – Nădășelu pentru traficul greu. Timpul scos este uimitor

Viceprimarul Dan Tarcea a testat personal noul traseu obligatoriu pentru traficul greu de tranzit, împreună cu Cristi, un șofer profesionist de camion, cu o experiență de aproape 30 de ani, ca să verifice cât durează noua rută ocolitoare – și care sunt beneficiile reale pentru șoferi și pentru oraș. Asta după ce, de vineri, s-a interzis traficul greu de tranzit prin Cluj-Napoca.
”Am plecat din Apahida (OMV) și am parcurs drumul prin Tureni – drumul expres – autostradă, până la Nădășelu.
Timp total: 53 de minute.
Cu cel puțin 30 de minute mai puțin decât ruta prin oraș
Mai puțin consum, mai puțină uzură pentru camioane.
Și, cel mai important: mai puțin trafic, poluare și zgomot în Cluj”, a spus Tarcea.
Traficul greu de tranzit, interzis
Potrivit acestuia, de vineri, toate vehiculele peste 7,5 tone care nu au punct de încărcare/ descărcare în oraș trebuie să folosească ruta ocolitoare.
”Este o decizie fermă, dar necesară. Nu doar pentru confortul clujenilor, ci și pentru siguranța lor.
Este o măsură prin care orașul nostru respiră mai bine și funcționează mai eficient.
Clujul face astăzi un pas important spre un oraș mai curat, mai sigur și mai bine conectat”, a punctat Dan Tarcea.
EVENIMENT
Lui Emil Boc „i s-a oprit inima în loc” la meciul din Gruia. „Să ne bucurăm de fotbal european la Cluj, cu U şi CFR”

Primarul Emil Boc a felicitat echipa de fotbal CFR Cluj pentru victoria de joi în turul preliminat din Europa League, scor 3-0 cu formația Paksi FC din Ungaria, și spune că urmărește și meciurile feroviarilor nu doar pe cele ale rivalei ”U” Cluj.
”Nu m-am bucurat demult cum m-am bucurat pentru penalty-ul ratat de echipa din Ungaria pentru că, dacă marcau, se complica situația.
După aceea, totul a fost fiestă.
Dar mă bucur, bravo lor, drum european liniștit în fotbal, să fie ambele echipe în turul european și să ne bucurăm de fotbal european la Cluj, cu U Cluj și CFR pe toate planurile. Bravo lor, felicitări CFR, mă bucur de succesul vostru de aseară.
Boc recomandă „scăriţa” din penalty
CFR a deschis scorul în prima repriză, ungurii puteau reveni după pauză, dar mijlocaşul lui Paksi, Balint Vecsei, a ratat de două ori un penalty. Prima dată Hindrich a apărat, iar apoi, după ce arbitrul a decis repetarea loviturii din cauza unui fotbalist care a intrat în careu, Balint Vecsei a tras pe lângă poartă.
„Mi s-a oprit inima în loc la acel penalty, dar când execuți penalty pe mijlocul porții trebuie să fii un pic mai talentat, să faci o scăriță, nu cum a dat jucătorul. Dar foarte bine că a executat așa”, a spus Boc care a recunoscut că se uită și la meciurile CFR Cluj nu doar la cele ale echipei „U”.
„Și sâmbătă mă duc la meci, sunt suporter al lui U Cluj, dar asta nu înseamnă că am ceva cu CFR. În orașul ăsta avem cu toți loc, mai ales când jucăm cu alții, suntem în aceeași barcă, să aducem titlul la Cluj.
Ce oraș din România mai poate avea în același weekend meciuri europene? Unde mai găsiți în țara asta? Doar Clujul are două echipe în cupele europene, bravo lor, cum să nu ne mândrim cu asta”, a conchis Boc.
ADMINISTRAȚIE
Emil Boc, atac la adresa directorului Asociației Pro Infrastructura. L-a acuzat că minte și l-a trimis „să pună mâna pe carte”

Pe fondul criticilor privind proiectul metroului din Cluj, primarul Emil Boc a lansat un atac la adresa lui Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura. Organizația a acuzat recent că metroul clujean nu are nici finanțare clară, nici autorizație de construcție.
Emil Boc a respins ferm aceste afirmații, în fața presei clujene, considerându-le dezinformări.
„Tot văd pe unii deștepți care spun: n-are autorizație de construcție metroul. Este un domn Ciurea, care se dă mare șmecher, trebuie să știe că o cârtiță de-aia care e un șobolan n-are nevoie de autorizație de construcție, dar o cârtiță din-asta de metrou are nevoie de autorizație de construcție. Noi avem deja autorizația de construcție, în baza legilor speciale pentru autostrăzi și metrou.
„Ce trebuie să știe cei care vorbesc de-a lela”
Ce trebuie să înțeleagă acest domn și alții care vorbesc de-a lela: că la aceste lucrări de infrastructură mare nu poți aștepta până se emite autorizația de construcție pentru tot tronsonul de 50 de kilometri, de 100 de kilometri, pentru că nu ai mai termina niciodată lucrarea.
Eu, în 2010, am modificat legislația, deci știu despre ce vorbesc, astfel încât, în momentul când sunt întrunite condițiile minimale se emite autorizația de construcție globală, după care sectorial, vii cu detaliile tehnice de executare a lucrărilor, vii cu proiectul tehnic și tronson cu tronson aprobi. Până la sfârșitul lucrării, trebuie să ai toată autorizația emisă, global. Așa e și la autostrăzi, așa e și la metrou, deci ăia care mai vorbesc prostii nu îi credeți, că numai dezinformează în privința autorizației de construcție. Suntem cu toate actele la zi”, a declarat edilul.
„Asociația Pro Infrastructura e echipa de casă a USR-ului”
Boc a acuzat că Asociația Pro Infrastructura, pe care a numit-o „echipa de casă a USR-ului”, duce o campanie împotriva proiectului. De asemenea, despre directorul asociației a spus că nu cunoaște cadrul legal aplicabil proiectelor mari de infrastructură și l-a trimis să „pună mâna pe carte”.
„Cei care se alarmează, e treaba lor. Eu nu înțeleg cum să fii în orașul ăsta, să faci tot ce îți stă în putință să nu se facă (metroul – n.red.), chiar nu înțeleg. Ce îți mai pasă ție de orașul ăsta dacă și minți, și dezinformezi, să nu se facă. Du-te, locuiește în altă parte, dacă nu își place la Cluj. Ciurea e brațul înarmat al USR-ului, Asociația Pro Infrastructura e echipa de casă a USR-ului, o știe toată lumea. Măcar dacă ar spune adevărul. Cum să spui, măi Ciurea măi, că nu e autorizație de construcție. Nu știi legislația de autostrăzi, de metrou? Nu știi, citește! Pune mâna pe carte!”, a mai spus primarul.
Metroul are cel puțin două surse de finanțare, spune Emil Boc
În privința finanțării, Emil Boc a explicat că metroul are prevăzute în contract cel puțin două surse alternative: Programul Operațional Transporturi și fondurile din certificatele verzi ale Guvernului, adăugând că Guvernul va decide dacă menține proiectul în PNRR sau mută finanțarea.
„Noi nu am primit nicio informare deocamdată cu privire la metrou, dacă rămâne sau nu în PNRR. Este decizia exclusiv a Guvernului. (…) În cazul metroului, noi avem, pe lângă PNRR, cel puțin alte două surse de finanțare menționate în contract, și anume: Programul Operațional Transporturi și emisiune de certificate verzi ale Guvernului României. Totul ține de negociere. România are două căi la dispoziție: să stea în dreptatea ei și să se certe cu Comisia Europeană, să meargă la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, dar până atunci, banii sunt blocați, sau să renegocieze, să scoată din PNRR banii care nu sunt gratuiți (…)”, a mai explicat Boc.
Reacția primarului vine după ce Asociația Pro Infrastructura a transmis recent că „șansele să vedem în curând metrou la Cluj sunt inexistente”, în condițiile în care proiectul nu are nici finanțare sigură, nici autorizație de construire completă, iar lucrările promise pentru 1 septembrie 2023 nu au început. Primarul a anunțat zilele trecută că lucrările la puțul de lansare a TBM-urilor vor începe de 24 iulie.
„Cred că domnul Boc se gândește la vreo cărtiță naturală, în carne și oase, că alea mecanice nu o să intre în august în pământ, că-s dezasamblate. Nu au nici curent, nu s-au băgat în priză, nu au proiect pentru racordare la curent și la apă”, a spus Ionuţ Ciurea, directorul executiv al Asociaţiei Pro Infrastructură.
Ordinul de începere a lucrărilor la metrou a fost dat pe 1 septembrie 2023.