EVENIMENT
ALEGERI PREZIDENȚIALE 2025: Peste 600.000 de clujeni, așteptați din nou la urne. Totul despre procesul de VOT

Duminică, 4 mai, în ultima zi a minivacanței, clujenii sunt așteptați la urne pentru a-și alege președintele.
Pentru prima dată în istoria post-decembristă, alegerile pentru președintele României se reiau, după ce Curtea Constituțională a anulat primul tur de scrutin organizat în noiembrie 2024. În cursă sunt înscriși 11 candidați.
Peste 600.000 de clujeni, așteptați din nou la urne pentru a-și alege președintele
În județul Cluj sunt așteptați la vot 617.138 de alegători. Potrivit reprezentanților Instiutuției Prefectului Cluj, în județ vor fi deschise 674 de secții de votare. La Cluj-Napoca sunt pe liste 270. 515 alegători, și vor fi deschise 184 de secții de votare. La Cluj vor fi 674 de ștampile de control, respectiv 5 ștampile votat pe secție. În total vor fi 3.370 de ștampile.
La nivel național, peste 18 milioane de alegători sunt așteptați la urne. Potrivit Autorității Electorale Permanente, pe teritoriul țării sunt organizate 18.979 de secții de votare. Românii cu drept de vot din diaspora vor vota în 965 de secții.
Atenție, au dreptul să voteze cetățenii români care au 18 ani împliniți până în ziua alegerilor inclusiv. Nu au dreptul de vot debilii sau alienații mintal, puși sub interdicție, și nici persoanele condamnate la pierderea drepturilor electorale, prin hotărâre judecătorească definitivă.
Puteți vota și dacă nu sunteți în localitatea de domiciliu
La alegerile din 4 mai, alegătorul își poate exprima dreptul constituțional la una dintre următoarele secții de votare:
- în cazul în care se află în unitatea administrativ-teritorială unde își are domiciliul sau reședința, poate vota numai la secția de votare la care este arondată strada sau localitatea unde își are domiciliul ori reședința, conform legii;
- în cazul în care se află în altă unitate administrativ-teritorială decât cea unde își are domiciliul sau reședința, poate vota la orice secție de votare din cadrul acesteia;
- în cazul în care se află în străinătate, poate vota la orice secție de votare organizată în străinătate;
- în cazul în care îndeplinește funcția de membru al biroului electoral al secției de votare sau de operator de calculator al unei secții de votare ori asigură menținerea ordinii, votează la secția unde își desfășoară activitatea;
- în cazul în care are mobilitate redusă poate vota la orice secție care îi asigură accesul la urne.
Cum votezi cu cartea electronică de identitate
Alegătorii votează cu un act de identitate valabil în ziua votării, emis de statul român, și anume: cartea de identitate; cartea electronică de identitate; cartea de identitate provizorie; buletinul de identitate; pașaportul diplomatic; pașaportul diplomatic electronic; pașaportul de serviciu; pașaportul de serviciu electronic; carnetul de serviciu militar (în cazul elevilor din școlile militare). Pașaportul simplu, pașaportul simplu electronic și pașaportul simplu temporar pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot numai de cetățenii români care votează în străinătate sau de cetățenii români cu domiciliul în străinătate care votează în România.
Biroul Electoral Central a venit cu precizări în cazul alegătorilor care dețin cărți electronice de identitate de pe care a fost eliminată mențiunea referitoare la adresa de domiciliu, fiind vizați cetățenii care vor fi trecuți în lista electorală suplimentară. Astfel, prin art. II pct. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, precum și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români a fost eliminată de pe cărțile electronice de identitate în format tipărit mențiunea referitoare la adresa de domiciliu.
”În cazul persoanelor care își vor exercita dreptul de vot în baza unei asemenea cărți electronice de identitate la o secție de votare unde sunt înscriși în lista electorală suplimentară, membrii biroului electoral al secției de votare se află în imposibilitatea de a completa cu informații probate de un înscris oficial rubrica destinată domiciliului alegătorului din respectiva listă electorală. În aceste situații, în vederea identificării corecte a adresei de domiciliu a alegătorului, președintele biroului electoral al secției de votare trebuie să apeleze Centrul de suport tehnic asigurat de Serviciul de Telecomunicații Speciale, de unde va fi redirecționat către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, care îi va comunica informațiile privind domiciliul alegătorului necesare corectei completări a listei electorale suplimentare”, precizează BEC.
Secțiile de vot, deschise între orele 7.00 și 21.00. Care sunt excepțiile
În țară, votarea se desfășoară duminică, 4 mai, între orele 7:00 – 21:00. Alegătorii care la ora 21:00 se află la sediul secției de votare, precum și cei care se află la rând în afara sediului secției pentru a intra în localul de vot pot să își exercite dreptul de a alege până cel mult la ora 23:59.
Când vin la vot, alegătorii își prezintă actele de identitate operatorilor de calculator, care preiau și introduc datele personale ale acestora în Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV).
SIMPV semnalează dacă:
- persoana care s-a prezentat la vot nu a împlinit vârsta de 18 ani până în ziua votării inclusiv; persoanei care s-a prezentat la vot i s-a interzis exercitarea dreptului de vot;
- alegătorul care s-a prezentat la vot este arondat la secția respectivă;
- alegătorul care s-a prezentat la vot este arondat la altă secție de votare;
- alegătorul care s-a prezentat la vot este omis din lista electorală permanentă;
- alegătorul care s-a prezentat la vot figurează că și-a mai exercitat dreptul de vot la același scrutin;
- alegătorul care s-a prezentat la vot figurează că a votat prin corespondență, votul prin corespondență transmis de acesta fiind recepționat de biroul electoral competent.
Cum decurge procesul de vot
Alegătorii votează separat în cabine închise, aplicând ștampila cu mențiunea “VOTAT” înăuntrul patrulaterului care cuprinde numele candidatului pentru care optează. Cel care, din motive temeinice, constatate de președintele biroului electoral al secției de votare, nu poate să voteze singur are dreptul să cheme în cabina de votare un însoțitor ales de el, pentru a-l ajuta. Acesta nu poate fi din rândul persoanelor acreditate, al membrilor biroului electoral al secției de votare sau al candidaților. După ce a votat, alegătorul are obligația de a introduce buletinul de vot în urnă. Ștampila încredințată pentru votare se restituie președintelui sau acelor membri ai biroului electoral al secției de votare desemnați de acesta.
Tentativa unei persoane de a vota de mai multe ori sau fără a avea acest drept se pedepsește conform legii penale. Totodată, alegătorul care, din motive obiective, cauzate de boală sau invaliditate, atestate prin înscrisuri, nu se poate deplasa la sediul secției de votare organizate în țară, denumit alegător netransportabil, poate depune cerere pentru a vota prin intermediul urnei speciale.
Candidații la funcția de președinte, în ordinea de pe buletinul de vot
În cursa pentru Cotroceni au fost validați 11 candidați. Dintre aceștia, 4 candidează ca independenți.
Cei 11 candidați care își dispută fotoliul de la Cotroceni sunt, potrivit ordinii de pe buletinul de vot:
- poziția 1 – George Nicolae Simion (Alianța pentru Unirea Românilor)
- poziția 2 – George Crin Laurențiu Antonescu (Alianța Electorală ‘România, Înainte!’)
- poziția 3 – Elena Valerica Lasconi (Uniunea Salvați România)
- poziția 4 – Cristian Vasile Terheș (Partidul Național Conservator Român)
- poziția 5 – Marcela Lavinia Șandru (Partidul Umanist Social Liberal)
- poziția 6 – Victor Viorel Ponta (candidat independent)
- poziția 7 – Sebastian Constantin Popescu (Partidul Noua Românie)
- poziția 8 – Silviu Predoiu (Partidul Liga Acțiunii Naționale)
- poziția 9 – John-Ion Banu-Muscel (candidat independent)
- poziția 10 – Petru Daniel Funeriu (candidat independent)
- poziția 11 – Nicușor-Daniel Dan (candidat independent).
Elena Lasconi, George Simion, Cristian Terheș, Silviu Predoiu și Sebastian-Constantin Popescu au candidat și la alegerile presidențiale de anul trecut.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Bărbat de 55 de ani din Cluj, reținut pentru FURT dintr-o mașină. A furat o borsetă cu 33.000 de lei

Un bărbat de 55 de ani din Cluj a fost reținut, în urma unei percheziții domiciliare, pentru furtul unei borsete cu 33.000 de lei dintr-o mașină, în zona Oserului, la data de 17 mai 2025.
„La data de 17 mai a.c., Poliția municipiului Cluj-Napoca – Secția 7 Poliție a fost sesizată, prin plângere, de către un bărbat, de 55 de ani, cu privire la faptul că, în aceeași zi, în jurul orei 14.00, persoane necunoscute ar fi sustras o borsetă din autoutilitara sa, parcată în incinta pieței cunoscute sub denumirea „Oser” din municipiu.
Bărbat de 55 de ani din Cluj, reținut pentru FURT dintr-o mașină. A furat o borsetă cu 33.000 de lei
Din cercetări a reieșit că autovehiculul ar fi avut portiera închisă, dar neasigurată, iar borseta, aflată sub scaunul pasagerului, conținea suma de 33.000 de lei, documente personale și un telefon mobil, prejudiciul total fiind estimat la 34.000 de lei.
În urma activităților investigative derulate, la data de 19 mai a.c., polițiștii au identificat persoana bănuită de comiterea faptei, respectiv un bărbat de 45 de ani, din municipiul Mediaș.
Ulterior, în data de 20 mai a.c., în baza mandatului emis de Judecătoria Cluj-Napoca, a fost pusă în aplicare o percheziție domiciliară la locuința acestuia din municipiul Mediaș. Astfel, au fost ridicate articole vestimentare purtate la momentul comiterii faptei, precum și suma de 17.200 de lei.
Față de bărbat a fost dispusă măsura reținerii pentru 24 de ore, iar în cursul zilei de azi, 21 mai a.c., a fost luată măsura preventivă a controlului judiciar pentru 60 de zile”, a comunicat IPJ Cluj.
EDUCATIE
Evaluarea Națională la clasa a VIII-a începe în 23 iunie. Elevii vor avea o zi liberă după fiecare probă. Calendarul examenului

Elevii de clasa a VIII-a vor susține Evaluarea Națională începând cu data de 23 iunie.
În acean an, după fiecare probă de examen, elevii vor avea o zi liberă.
Calendarul Evaluării Naționale 2025
Potrivit ministerului Educației, Evaluarea Națională la clasa a VIII-a, pentru depunerea contestațiilor, elevii vor avea la dispoziție două zile.
Calendar Evaluare Națională 2025 – Clasa a VIII-a:
- 10–13 iunie 2025 – Înscrierea la Evaluarea Națională
- 13 iunie 2025 – Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
- 23 iunie 2025 – Proba scrisă la Limba și literatura română
- 25 iunie 2025 – Proba scrisă la Matematică
- 27 iunie 2025 – Proba scrisă la Limba și literatura maternă
- 3 iulie 2025 – Afișarea rezultatelor inițiale (până la ora 12:00); Vizualizarea lucrărilor și depunerea contestațiilor (între orele 14:00–18:00)
- 4–5 iulie 2025 – Continuarea vizualizării lucrărilor și depunerea contestațiilor
- 6–9 iulie 2025 – Soluționarea contestațiilor
- 10 iulie 2025 – Afișarea rezultatelor finale, după soluționarea contestațiilor.
Reguli privind desfășurarea Evaluării Naționale
Elevii trebuie să fie atenți la reguli pentru a nu fi eliminați din examen. Cei care sunt eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă vot primi nota 1.
- Repartizarea candidaților pe săli se face în ordine alfabetică, la nivelul centrului de examen.
- Este interzis candidaților să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoșe, poșete sau alte obiecte similare. Acestea trebuie lăsate în sala special destinată pentru depozitarea obiectelor personale, stabilită de comisia din unitatea de învățământ.
- Candidații care refuză să depoziteze obiectele menționate nu sunt primiți în examen.
- Nu este permis ca în sălile de examen, candidații să aibă asupra lor, în haine, încălțăminte, penare sau bănci, lucrări precum: manuale, cărți, dicționare, culegeri, formulare, memoratoare, notițe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidați, ori alte materiale ce pot fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
- Este interzisă deținerea de telefoane mobile, căști audio, dispozitive de tip IoT sau orice mijloc electronic de calcul sau comunicare care permite conectarea la internet sau la rețele de socializare. Acestea pot fi folosite pentru rezolvarea subiectelor, efectuarea calculelor sau comunicarea cu alte persoane din cadrul sau din afara centrului de examen.
- Candidații nu au voie să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notițe ori alte materiale ce pot fi folosite pentru rezolvarea subiectelor.
- Încălcarea acestor reguli este considerată fraudă sau tentativă de fraudă. Candidații în cauză vor fi eliminați de la proba respectivă, indiferent dacă materialele interzise au fost utilizate, aduse de ei sau de alte persoane (inclusiv cadre didactice), ori dacă au fost implicați în transmiterea sau primirea unor astfel de materiale.
- Candidații eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă vor primi nota 1 (unu) la proba respectivă.
EDUCATIE
Daniel David despre examenul de BACALAUREAT: “Nu am în vedere să fac schimbări”. Vrea, însă, reanalizarea sistemului de burse

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, nu are în vedere să facă schimbări, deocamdată, la examenul de Bacalaureat.
El a declarat că, în viitor, acesta va trebui însă conectat cu reforma planurilor-cadru pentru liceu.
Daniel David despre examenul de bacalaureat: “Nu am în vedere să fac schimbări”
“Nu sunt de acord cu schimbări de pe un an pe altul în examenele complicate, dificile. Ele trebuie anticipate. Examenul de bacalaureat, la un moment dat, va trebui să fie conectat cu reforma planurilor-cadru la nivelul învățământului liceul”, a declarat Daniel David, care spune că în această fază, așa cum apare în lege, examenul de bacalaureat este “ok”.
“După ce vom face reforma planurilor-cadru, vedem atunci ce se va întâmpla și ce va dori și sistemul. Până la urmă, nu trebuie să vină un ministru care trebuie să schimbe mereu examenele și metodologia”, a mai spus David într-o conferință de presă, conform Agerpres.
Sistemul de burse va trebui reanalizat
Daniel David a spus, însă, că sistemul de burse trebuie reanalizat pentru că este foarte stufos. “Cred că toate bursele vor trebui reanalizate. Avem un sistem atât de stufos de burse, încât de multe ori nu mai înțelegi ce vrei să faci din punct de vedere educațional cu acel sistem. Bursele trebuie să susțină două lucruri: excelența și componenta socială”, a spus Daniel David.
ADMINISTRAȚIE
Ce proiecte primesc finanțare nerambursabilă din bugetul județului Cluj în 2025. Cele mai mari sume, pentru culte și sport

Consiliul Județean Cluj a finalizat evaluarea proiectelor depuse pentru finanțările nerambursabile din bugetul județului, aferente anului 2025. Cele mai consistente fonduri sunt direcționate către cultele religioase și cluburile sportive de performanță.
Consiliul Județean Cluj a publicat rezultatele evaluării proiectelor depuse pentru obținerea finanțărilor nerambursabile din bugetul județului pentru anul 2025. Sumele au fost alocate în urma analizei proiectelor înregistrate în perioada 1–30 aprilie 2025, acoperind patru domenii principale: culte, cultură, sport și tineret.
Potrivit autorităților, contestațiile pot fi depuse exclusiv online, în perioada 19–21 mai 2025, până la ora 10:00, prin aplicația Ghișeul Unic. Rezultatele finale vor fi publicate pe site-ul oficial al Consiliului Județean Cluj (www.cjcluj.ro) în data de 22 mai și vor fi supuse aprobării prin hotărâre de consiliu.
CULTE – 4.100.000 lei
Cea mai mare parte din bugetul alocat domeniului cultelor a revenit Cultului Ortodox, cu o sumă totală de 3.186.300 lei. Cele mai semnificative sume merg către Arhiepiscopia Vadului, Feleacului și Clujului, pentru două proiecte: Construire Centrul Misionar Sf. Apostol Andrei – 100.000 lei și lucrări de mozaic în Catedrala Mitropolitană – 100.000 lei.
Încă 913.700 lei sunt repartizați altor culte:
- Cultul Reformat: 405.900 lei
- Cultul Penticostal: 151.700 lei
- Cultul Greco-Catolic: 127.500 lei
- Cultul Romano-Catolic: 131.200 lei
- Cultul Unitarian: 41.000 lei
- Cultul Adventist: 20.000 lei
- Cultul Baptist: 36.400 lei
SPORT – 1.600.000 lei
Printre beneficiarii din domeniul sportului se regăsesc cluburi de renume din județ:
- CS Universitatea Cluj-Napoca: 165.000 lei
- ACS U-BT: 150.000 lei
- FC Universitatea Cluj: 81.350 lei
- HC Potaissa Turda: 60.000 lei
CULTURĂ – 1.200.000 lei
Mai multe evenimente culturale de tradiție au primit sprijin financiar. Printre acestea se numără:
- Zilele Culturale Maghiare din Cluj – ediția a XVI-a: 30.000 lei
- Zilele Maghiare din Țara Călatei (Asociația Culturală Huedin): 30.000 lei
- Cinemateca TIFF – ediția a IX-a (Asociația Victoria Film): 25.000 lei
- Festivalul Dumitru Fărcaș (Fundația Dumitru Fărcaș): 25.000 lei
- Jazz in the Park 2025 (Asociația Fapte): 20.000 lei
TINERET ȘI ACȚIUNI SOCIO-EDUCAȚIONALE – 1.200.000 lei
Finanțări importante au fost direcționate către proiecte dedicate tinerilor, educației nonformale și activităților de vară:
- Asociația Argumentum Nostrum – Tabere de vară pentru copii: 20.000 lei
- Asociația Oameni Buni – Tabăra “Refugiul vindecării”: 20.000 lei
- FC Unirea Dej – Fotbal pentru viitor: 20.000 lei
- Asociația de Tineret din Sâncraiu – Sat European de Tineret 2025: 20.000 lei