Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Aeroportul Cluj răspunde ACUZAȚIILOR unui consilier județean legat de COSTUL ridicat al întreținerii spațiului verde

Publicat


aeroport

În cadrul ședinței Consiliului Județean Cluj din data de 2o martie 2025, consilierul județean Dorel Secară (PMP) a atras atenția aeroportului că suma de 120.000 de euro pe an pentru cosirea ierbii din zona de protecție de 100 de ha, sumă stabilită în urma unei licitații, este exagerat de mare. Administrația aeroportului a venit cu precizări.

„Necesitatea curățirii zonei înierbate din zonele de operațiuni ale aeroportului este dată de cerințele de siguranță aeronautică prevăzute în legislația specifică și aplicabilă în ceea ce privește gestionarea vieții sălbatice pe aerodrom în conformitate cu prevederile Codului Aerian al României din 18 martie 2020. (…) „Operatorul de aerodrom trebuie să instituie mijloace și proceduri de reducere la minimum a riscului de coliziune între animalele sălbatice și aeronave, pe aerodrom”.

Aeroportul Cluj răspunde ACUZAȚIILOR unui consilier județean legat de COSTUL ridicat al întreținerii spațiului verde

Dimensiunea ierbii din benzile de siguranță (banda pistei și benzile de siguranță ale căilor de rulare) nu trebuie să depășească 10 cm în înălțime. Cosirea trebuie să fie regulată iar iarba rezultată în urma cosirii trebuie îndepărtată pentru a nu fi ingerată de către motoarele aeronavelor;

– Înălțimea ierbii din zonele înierbate din afara benzilor de siguranță este necesar să fie de 20 cm în înălțime pentru a împiedica așezarea unui număr mare de păsări în acele zone;

– Responsabilitatea principală a operatorului de aerodrom este de a menține siguranța aerodromului și de a se asigura că se iau măsuri pentru a reduce riscul de impact a aeronavelor cu animalele sălbatice;

– Obiectivul principal al activităților de cosire a ierbii este de a asigura că luminile și marcajele nu sunt ascunse de vegetația înaltă și de asemenea pentru a limita atracția păsărilor și a altor animale sălbatice. Este necesară asigurarea faptului că movilele de iarbă tăiată nu sunt lăsate în zonele în care este posibilă ingerarea acestora în motoarele aeronavelor.

Riscuri din cauza vegetației

Nerespectarea cerințelor de siguranță aeronautice prin raportare la vegetația din zona de operațiuni aeriene, are asociate următoarele riscuri, impactând în sens negativ siguranța zborurilor, astfel:

– Bird – strike – impactul dintre aeronave și păsări;

– Afectarea mijloacelor de navigație aeriană – Sistem de Aterizare Instrumentală (ILS) prin care se furnizează informații prin emițătoare localizate la sol către aeronavele dotate cu receptoare aflate în zbor pentru ghidarea acestora în timpul fazelor de apropiere finală și de aterizare, în concret informațiile vitale constând în altitudine, poziția aeronavelor, alinierea cu pista aeroportuară, panta nominală descendentă spre pistă;

– Afectarea vizibilității echipajelor aeronavelor asupra marcajelor pistei și a căilor de rulare;

– Wild – strike – impactul dintre aeronave și animale sălbatice;

– Funcționarea echipamentelor destinate navigației aeriene – trebuie ca vegetația să fie limitată la înălțimile corespunzătoare, astfel încât să nu constituie un pericol pentru navigația aeriană prin influențarea funcționării echipamentelor destinate navigației aeriene.

„Aeroportul a demarat o consultare cu diverși fermieri”

Menționăm că în perioada 21.09.2021 – 20.09.2026, aeroportul a avut încheiat contractul de vânzare-cumpărare nr. 187/21.09.2021 cu Mureșan Alexandru Sebastian, având ca durată de 5 ani, pentru vânzare masă verde (iarbă) necosită din perimetrul aeroportului, pentru suprafața de 118,49 ha, vizând activități de: cosit, greblat, adunat, balotat și transport iarbă. La data de 01.07.2022, acest contract a fost reziliat, ca urmare a nerespectării obligațiilor contractuale. (…)

Odată cu rezilierea contractului 187/21.09.2021, aeroportul a demarat o consultare cu diverși fermieri/operatori economici, în vederea încheierii unui nou contract similar cu cel reziliat. (…)

Având în vedere faptul că nici un alt fermier nu s-a angajat să presteze serviciile de întreținere și amenajarea zonei verzi din perimetrul aeroportului, datorită restricțiilor impuse pe suprafața de mișcare aeroportuară, conform cerințelor și standardelor de siguranță și securitate aeronautică, aeroportul a demarat o procedură de achiziție publică, în baza căreia a fost încheiat Contractul sectorial de servicii nr. 297/11.09.2023 cu SC Garden Center Group SRL pe o perioadă de 5 ani, având ca obiect Serviciile de amenajare și întreținere zonă verde în perimetrul aeroportuar al AIAIC pe o suprafață de 116,11 ha, prețul contractului având valoarea de 3.599.410 lei fără TVA.

La data de 08.01.2024, acest contract a fost reziliat ca urmare a nerespectării obligațiilor contractuale și a cerințelor de siguranță aeronautică.

Valoarea contractului actual

În prezent, Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj R.A. are în derulare contractul sectorial de servicii nr. 271/15.07.2024, având ca obiect Servicii de amenajare și întreținere zona verde în perimetrul aeroportuar al Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj R.A., pe o durată de 4 (patru) ani, cu o valoare de 3.170.938,40 lei fără TVA, încheiat cu S.C. BVA AS STILL CLEAN S.R.L., în baza procedurii sectoriale prin licitație deschisă, demarată la data de 16.04.2024 cu respectarea Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale.

Activitățile prevăzute în contract sunt: activități de cosire și recoltare de masă verde, activități de curățare a terenului aferente perioadei de recoltare, lucrări de cosire și îndepărtare a vegetației sălbatice, adunarea, transportul de masă verde și/sau deșeuri/reziduri, lucrări de întreținere a suprafeței de teren, discuire, amenajare, nivelare, inclusiv erbicidare și alte lucrări de întreținere a suprafețelor înierbate din zona de operațiuni aeriene, pe o suprafaţă de 113,31 ha.

Valoarea estimată a serviciilor licitate în cuantum de 3.200.000,00 lei, pentru suprafața de 113,31 ha. (…)

Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj a achiziționat servicii de întreținere și amenajare zone verzi, cu respectarea legislației din domeniul achizițiilor publice, pentru a răspunde cerințelor de siguranță și securitate impuse prin reglementări naționale și internaționale în domeniul aviației civile”, se arată în comunicatul aeroportului.

Adresa nr. 4215_24.03.2025

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

Un clujean reclamă la Poliția Rutieră ”Parada Tobelor de Eșapament Modificate”: Pițipoancele și cocalarii turează motoarele

Publicat

De

parada
Un clujean a reclamat la Poliția Rutieră Cluj-Napoca ”Parada Tobelor de Eșapament Modificate” și a precizat că, seară de seară, aceasta se derulează pe străzile din centrul municipiului Cluj-Napoca.
”Este un festival sezonal, desfășurat, de regulă, între lunile martie-noiembrie când pițipoancele și cocalarii fac legea în oraș sunt în căutare de parteneri în jungla urbană.
Zgomotul asurzitor, însă, îi deranjează la maxim pe cei care nu participă la această paradă sau la acest festival.
Oare sunt legale astfel de tobe de eșapament modificate, mai ales dacă deranjează ceilalți participanți la trafic, pietonii și locuitorii care, după orele 22 doresc să se odihnească?”, a întrebat clujeanul.
Acesta a precizat că a sesizat astfel de manifestări cu precădere pe strada Napoca, Memorandumului și Bulevardului 1 Decembrie 1918 din Cluj-Napoca.
”Este vorba de mașini și motorete cu tobe de eșapament modificate”, a precizat clujeanul.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

ANAT: Cei 800 de lei pentru voucherele de vacanță, pe CARD

Publicat

vouchere de vacanta

Vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Adrian Voican, a anunțat că suma pe care statul o acordă în acest an pentru voucherele de vacanță ar putea fi virată din nou pe card, în acest sens urmând a fi emis un ordin de ministru cu normele de aplicare, scrie Alba24.

„O comisie a Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), Ministerului de Finanțe, Ministerului Muncii și câțiva reprezentanți ai industriei, emitenții de tichete și FHR, alături de ANAT, s-a reunit, la București, ca să dăm o dată drumul la normele de aplicare la vouchere de vacanță.

ANAT: Cei 800 de lei pentru voucherele de vacanță, pe CARD

Știți că s-a redus cuantumul suportat de stat de la 1.600 lei la 800 lei pentru vouchere, dar nici măcar n-au avut o exprimare fericită în acea ‘ordonanță trenuleț’ și de aceea nu puteam să o aplicăm. Până acum nu s-au dat vouchere de vacanță, pentru că nu existau norme de aplicare.

Încercarea noastră a fost că, dacă totuși s-au redus valoric să nu punem presiune suplimentară nici pe angajat – să vină el întâi cu bani de acasă că o să deconteze cândva, cineva – pentru că am făcut niște studii interne și am ajuns la concluzia că 85% din ei ar renunța în condițiile acestea. Nu funcționează așa și cred că am obținut să le punem banii pe card și gata, să nu trebuiască ca ei să crediteze statul înainte”’, a declarat Adrian Voican, potrivit Agerpres.

El a precizat că prin virarea celor 800 de lei pe card, nu se va pune presiune nici pe angajator în sensul de a se transforma ”într-un fel de poliție economică”, să strângă facturi, OP-uri, carduri, ca să dovedească că au fost cheltuiți 1.600 de lei.

”Până la urmă, toată această subvenție s-a redus la 800 lei, din care 160 lei sunt CASS și impozit pe venit, mai rămân 640 lei. Câtă poliție să faci pentru 640 de lei? Probabil că s-a ajuns la o declarație pe proprie răspundere și o atenționare din partea comercianților, ca să nu fie presiune nici pe ei. (…)

Voucherele de vacanță și-au dovedit eficiența”

Sper că după această întâlnire am ajuns la o concluzie în sfârșit și o să apară un ordin de ministru cu normele de aplicare sau unul interministerial, cu normele de aplicare, și o să deblocăm voucherele de vacanță”, a mai spus Voican.

Reprezentanții din industria turismului au susținut întotdeauna că voucherele de vacanță și-au dovedit eficiența pentru că banii s-au întors în economie, iar ”turismul a trecut la alb”.

”În 2006, aveam 6.000 de unități de cazare și am ajuns astăzi să avem 26.000 de unități de cazare cu 585.000 de locuri în România. Și sunt destul de mândru de cifra asta, pentru că turismul acesta este turism la alb. Aș mai reaminti două cifre: am spus 30 de milioane de nopți de cazare. Este pentru prima oară când România depășește această cifră.

Am fost în 2019 la 29,8 milioane, dar acum am depășit chiar 30 de milioane de nopți de cazare și 14 milioane de turiști sosiți la recepțiile unităților de cazare clasificate, parcă 14,24 milioane dacă nu greșesc. E prima oară când depășim această cifră. Dintre aceștia, 11,8 milioane sunt români, 2,4 milioane sunt străini. Nu e foarte mult cu străinii. În 2017, 2018 și 2019 am avut 2,7 aproape 2,8 milioane. În 2018 a fost cel mai bun an de turiști străini”, a explicat vicepreședintele ANAT.

„10 milioane de turiști străini să aducem în România”

Nu în ultimul rând, acesta a precizat că a cerut autorităților un target de 10 milioane de turiști străini pe care să îi aducă în România în următorii ani, care se poate realiza cu o creștere anuală de 20%.

”Am reușit să punem în gura mai multor prim-miniștri și miniștri ai turismului un target: 10 milioane de turiști străini să aducem în România. Nu este imposibil. Un calcul matematic ne spune că dacă creștem cu 20%, timp de 8 ani de zile, am făcut 10 milioane. Nu e imposibil și jumătate din populația țării e bine, nu e ca în Franța cu 100 de milioane de turiști anul acesta sau cu 84 de milioane în Spania. Dar să se poate. Sunt bani acolo. Adică chiar trebuie să facem niște politici, că trebuie să săpăm un pic pământul ca să iasă petrolul, banii din turism, pentru că singuri nu ies.

Și ne lipsesc două lucruri: promovare și tehnologie. Astea ne lipsesc astăzi. Produs turistic avem bunicel, totdeauna e loc de mai bine, dar nu produsul turistic ne ține pe loc. Nu suntem în magazinele din toată lumea asta turistică și nu suntem cunoscuți, pentru că alții au bugete uriașe, de sute de milioane de euro multianuale. Noi în fiecare decembrie așteptăm să se apropie bugetul, să știm dacă în ianuarie putem să mergem la târguri sau nu”, a mai spus Adrian Voican.

Citește mai departe

CULTURA

O compoziție nelansată a muzicianului clujean Rodion Roșca, la EXTENDED PLAY, un eveniment MUZICAL de excepție

Publicat

extended play

Sâmbătă, 29 martie, de la ora 20:00, la spațiul ZIZ Art and Social Area din Cluj-Napoca, de pe strada Paris nr. 5, va avea loc un spectacol teatral deosebit. Scriitorul și performerul britanic David Ellis îi va introduce pe spectatori în istoria evoluției muzicii pop britanice printr-un spectacol audiovizual intitulat Extended Play, explorând genurile rock, hippy, punk și post-punk.

„Spectacolul în limba engleză de la Cluj va avea o particularitate specială: datorită lui David Ellis și în cadrul acestei producții, va fi interpretată o compoziție încă nelansată a uneia dintre cele mai mari figuri ale rockului progresiv și muzicii electronice din Europa de Est, Rodion Ladislau Roșca, decedat în 2021. Biletele pot fi achiziționate AICI sau la locație, în ziua evenimentului.

extended play

O compoziție nelansată a muzicianului clujean Rodion Roșca, la EXTENDED PLAY, un eveniment MUZICAL de excepție

David Ellis, cercetător și creator influent în domeniul muzicii pop britanice și est-europene, și-a început explorarea intensă a Europei Centrale și de Est în 1993, ghidat de curiozitatea față de cultura post-sovietică. Deși a călătorit frecvent între țările baltice – Estonia, Letonia și Lituania – în cele din urmă, orașele Kaunas și Vilnius din Lituania au devenit locurile unde s-a întors în mod constant, considerându-se un „atașat cultural fără portofoliu”.

Între 2014 și 2016, a inițiat proiecte artistice unice în penitenciare din Lituania și România. David Ellis a lăsat o amprentă semnificativă ca autor la prestigioasa revistă de muzică The Wire, dar și ca curator la unul dintre cele mai importante spații artistice independente conduse de artiști din Londra, The Horse Hospital, dedicat promovării artei experimentale și a culturii alternative. De asemenea, a colaborat cu Festivalul de Film din Tampere, Finlanda.

extended play

„Extended Play este un spectacol audiovizual bazat pe improvizație”

Artistul, care acum își prezintă spectacolul și la Cluj, a colaborat cu Irina Margareta Nistor și Rodion Ladislau Roșca, organizând în 2018 primul și singurul concert al acestuia din urmă în Marea Britanie. În cadrul spectacolului de vineri, publicul va putea asculta una dintre compozițiile nelansate ale uneia dintre cele mai mari figuri ale rockului progresiv și muzicii electronice din Europa de Est (România).

Extended Play este un spectacol audiovizual bazat pe improvizație, care explorează evoluția muzicii pop și impactul acesteia asupra culturii contemporane. Evenimentul conceput de David Ellis își are originea în anul 1965, evocând amintiri despre blonde platinat, motocicliști rebeli și frenezia eliberatoare a chitarelor Stratocaster, continuând până la perioada definitorie a punkului și post-punkului. Ellis își susține spectacolul într-o manieră liberă și captivantă, pe care el însuși o descrie drept „o rejucare emoționantă a amintirilor adolescenței împărtășite de cinci generații”.

„Spectacolul este recomandat fanilor rockului de toate vârstele”

Spectacolul este completat de proiecții și muzică, ilustrând convingător faptul că dezvoltarea rockului a fost un proces relativ consecvent, în care chiar și formele timpurii ale muzicii pop și rock conțineau elemente brutale și uneori agresive. Extended Play poate fi deosebit de revelator pentru fanii rockului din fostul bloc estic, unde situația culturală a Europei de Vest a fost adesea idealizată.

Valoarea spectacolului nu constă doar în conținutul media ales cu precizie și informațiile factuale, ci și în stilul emoționant, clar și direct de prezentare al lui David Ellis, care cu siguranță nu va lăsa pe nimeni indiferent. Spectacolul Extended Play de David Ellis este recomandat fanilor rockului de toate vârstele, în special celor interesați de evoluția și diversificarea culturii moderne”, au comunicat organizatorii.

Citește mai departe

EVENIMENT

Atenție, ȘOFERI! UE introduce noi REGULI pentru a spori SIGURANȚA în trafic

Publicat

Napoca

Uniunea Europeană intenționează să introducă noi reguli pentru a spori siguranța în trafic. Dacă un șofer rămâne fără permis într-o altă țară, el nu va mai putea conducea nici în țara de rezidență, sună cea mai importantă dintre ele.

Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene au ajuns la un acord cu privire la mai multe reguli care urmează să fie implementate în perioada următoare privind siguranța rutieră, scrie GSP.

Atenție, ȘOFERI! UE introduce noi REGULI pentru a spori SIGURANȚA în trafic

Plecând de la faptul că aproximativ 20.000 de oameni mor anual în accidente rutiere, membrii Parlamentului European au decis să adopte o serie de noi măsuri pentru ca viitori șoferi să fie mai bine pregătiți și să fie cât mai conștienți de pietoni, bicicliști, copii și alți participați vulnerabili la trafic.

Astfel, pentru a obține carnetul de conducere, un viitor șofer trebuie învețe despre consecințele utilizării telefonului, despre riscul produs de unghiul mort, despre sistemele care ajută la condus, despre deschiderea portierelor în siguranță și despre condusul pe zăpadă și pe carosabil alunecos.

Mai mult, șoferii începători vor fi supuși unor reguli mai stricte în primii doi ani de la obținerea permisului, în ceea ce privește condusul sub influența alcoolului sau a drogurilor. Mai mult, UE va încuraja statele să aibă zero toleranță față de șoferii care conduc sub influența alcoolului sau a drogurilor.

Aplicație pentru permis

În următorii ani, până în 2030, statele UE trebuie să implementeze permisul de conducere digital, care va fi disponibil într-o aplicație pentru smartphone. Șoferii pot opta și pentru varianta clasică de permis, ambele având aceeași valoare în fața autorităților.

În prezent, dacă un șofer rămâne fără permis într-o altă țară, el poate conduce în continuare restul țărilor. De exemplu, dacă un șofer român rămâne fără permis în Italia, el poate conduce în continuare în România sau în alte țări. Dar asta se va schimba în anii următori.

Noua lege va impune suspendarea permisului în orice țară, nu doar în cea care s-a săvârșit infracțiunea, țările UE fiind obligate să se anunțe între ele dacă un șofer încalcă legea și îi este suspendat carnetul.

Noile reglementări trebuie să fie adoptate de Parlamentul European şi de Consiliul UE, dar va fi o simplă formalitate. Apoi, fiecare țară va trebui să înceapă să implementeze noua legislație.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate