CULTURA
Ada Milea, premiată la UNITER pentru un spectacol produs de Teatrul Național Cluj, după texte scrise de Herta Müller
”Cântece de speriat frica”, spectacolul-concert de Ada Milea, o producție a Teatrului Național Cluj-Napoca, a fost premiat la Gala UNITER pentru ”cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută”.
Premiul pentru spectacolul care prezintă o lume fracturată sub presiunea războiului, a dictaturii și dezrădăcinării, după idei din textele scrise de Herta Müller, a fost acordat sub egida Casei Regale a României.
Teatrul Național Cluj-Napoca, premiat la UNITER pentru un spectacol-concert de Ada Milea
”Cântece de speriat frica”, care a avut premiera în aprilie 2024 în Studioul Euphorion al teatrului clujean, realizat de Ada Milea, cântăreață și actriță, a fost recompensat la cea de a XXXIII-a ediție a Galei Premiilor UNITER.
Spectacolul reconstituie prin cântece parcursul biografic al autoarei româno-germane Herta Müller, laureată a premiului Nobel pentru literatură.
În acest spectacol, Ada Milea explorează o lume fracturată sub presiunea războiului, a dictaturii și a dezrădăcinării, în care iubirea și prietenia își demonstrează constant vulnerabilitatea, dar și puterea, arată reprezentanții Teatrului Național ”Lucian Blaga” din Cluj-Napoca. Scenografa Alexandra Mureșan a schițat un spațiu intim, menit să îl reflecte pe cel interior, al conștiinței aflate în luptă pentru propria libertate. Acest univers la scară redusă, de o profuzime tainică, este însă populat de umbre, ca niște reverberații ale memoriei.
Interpreții Anca Hanu, Radu Dogaru, Cristian Rigman, Mihnea Blidariu, Adriana Băilescu și Miron Maxim, cu contribuția Mădălinei Mânzat și a lui Vlad Negrea, sunt cei care ”dau voce personajelor dintr-o istorie recentă, dar tot mai străină, personală și universală în simultaneitate, exorcizând prin muzică fricile, regretele și nostalgia unor vremuri în care victimele își împărțeau deseori viața cu propriii călăi”, arată reprezentanții teatrului clujean .
Herta Müller și poezia fragiltății
Născută în 1953 în Banat, într-o comunitate germană, romanciera, poeta și eseista Herta Müller a cunoscut de timpuriu nedreptățile și persecuțiile regimului comunist. Sub supravegherea constantă a Securității ceaușiste și supusă la varii șicane pentru activitatea sa literară și pentru asocierea cu societatea disidentă Aktionsgruppe Banat, autoarea a părăsit România în 1987, stabilindu-se la Berlin. Opera sa, indiferent de genul în care se încadrează, este marcată de o poezie a fragilității, ce devoalează suferința oprimării și a exilului. Herta Müller a primit premiul Nobel pentru literatură în anul 2009.
Laureații premiilor UNITER 2025
- Cel mai bun spectacol – ‘Richard al III-lea’ de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, regia István Albu, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa ‘Harag György’.
- Cea mai bună regie (Premiul ‘Lucian Pintilie’) – István Albu pentru regia spectacolului ‘Richard al III-lea’ de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa ‘Harag György’;
- Cea mai bună coregrafie / mișcare scenică – George Pop pentru mișcarea scenică din spectacolul ‘Șantier’, regia și dramaturgia Victor Olăhuț, Teatrul Municipal Baia Mare;
- Cel mai bun debut – Alex Ianăși pentru regia spectacolului ‘Elif și ploaia’ de Sami Ibrahim, producție a Teatrului ‘Regina Maria’ Oradea;
- Cea mai bună scenografie – Oana Micu pentru spectacolul ‘Lecția’ de Eugene Ionesco, regia Bobi Pricop, producție a Teatrului Național ‘Marin Sorescu’ din Craiova;
- Cel mai bun actor în rol secundar – Ștefan Mihai pentru rolul Feste din spectacolul ‘A douăsprezecea noapte’ de William Shakespeare, regia Andrei Șerban, producție a Teatrului de Stat Constanța;
- Cea mai bună actriță în rol secundar – Silvana Negruțiu pentru rolurile Mama și Naratoare din spectacolul ‘Părinți’, dramatizare după romanul Dianei Bădica, regia Cristian Ban, producție a Teatrului Metropolis București;
- Cel mai bun actor în rol principal – Vlad Udrescu pentru rolul titular din spectacolul ‘Hamlet’ de William Shakespeare, regia artistică și adaptarea scenică Declan Donnellan, producție a Teatrului Național ‘Marin Sorescu’ din Craiova;
- Cea mai bună actriță în rol principal – Oana Mogoș pentru rolul Valeria (mamaia, fiica lui Grigore) din spectacolul ‘Regina nopții’, textul și regia Leta Popescu, producție a Teatrului Dramatic ‘Fani Tardini’ Galați;
- Cel mai bun critic de teatru (Premiul ‘George Banu’) – Oana Borș;
- Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută, premiu acordat sub egida Casei Regale a României – ‘Cântece de speriat frica’, spectacol-concert de Ada Milea, după idei din texte de Herta Müller, producție a Teatrului Național ‘Lucian Blaga’ din Cluj-Napoca;
- Cel mai bun spectacol de teatru de animație / teatru pentru copii – ‘Matilda’ de Roald Dahl, muzica și versurile Tim Minchin, textul Dennis Kelly, regia Emil Pantelimon, producție a Operei Comice pentru Copii București;
- Cea mai bună muzică originală și sound design – Eduard Gabia și Călin Țopa pentru muzica spectacolului ‘7 minute după miezul nopții’ (A Monster Calls), după romanul ‘A Monster Calls’ de Patrick Ness, după o idee originală de Siobhan Dowd, regia Bobi Pricop, producție a Teatrului Excelsior București;
- Cel mai bun video design – Adrian Sitaru pentru regia filmărilor din spectacolul ‘Nunta însângerată’ de Federico García Lorca, regia Hunor Horváth, producție a Teatrului Național ‘Radu Stanca’ Sibiu – Secția germană;
- Cel mai bun lighting design – Sándor Baumgartner pentru lighting designul spectacolului ‘Furtuna’ de William Shakespeare, regia Viktor Bodó, producție a Teatrului ‘Tamási Áron’ Sfântu Gheorghe;
- Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic – ‘Umami’ de Teodora Savu, regia Ilinca Stihi, o producție AUZIT.Teatru Radiofonic;
Premii speciale au primit:
- Festivalul D-butan-T – motor de căutare a artiștilor aflați la început de drum, organizat de Teatrul ‘Andrei Mureșanu’ Sfântu Gheorghe;
- Bogdan Budeș (post mortem) – premiu special pentru noi traduceri de texte dramatice;
- Bienala de Scenografie București – proiect reluat după 32 de ani de Centrul Român OISTAT;
- Moara Artiștilor – Centru cultural educativ, inițiat și realizat de Asociația Pro Teatru Zalău;
- Săptămâna Purcărete – 50 de ani de excelență în teatru, proiect produs de Teatrul Național ‘Marin Sorescu’ Craiova, inițiat de Vlad Drăgulescu.
Premii pentru întreaga activitate au fost înmânate regizorului Niky Wolcz, scenografului Horațiu Mihaiu, criticului de teatru Carmen Mihalache, actorului Emil Coșeru și actriței Rodica Negrea.
Premiul de excelență ‘Ion Caramitru’ a fost oferit Festivalului Internațional de Artele Spectacolului ATELIER, Baia Mare – 30 de ediții în 2024.
Premiul președintelui UNITER a fost acordat lui Emil Boroghină și lui Vlad Drăgulescu pentru Festivalul Shakespeare de la Craiova.
Găzduit de Gala Premiilor UNITER, Premiul British Council a fost acordat Platformei de Teatru Politic. Distincția a fost înmânată lui David Schwartz și Katiei Pascariu.
Cea de-a XXXIII-a ediție a Galei Premiilor UNITER a avut loc luni seară, la Sala ‘Amza Pellea’ a Teatrului Național ‘Marin Sorescu’ din Craiova.
Foto: Ada Milea/Facebok
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






