EVENIMENT
8 MARTIE ÎN UNIFORMĂ. Andreea Popa de la IPJ Cluj, polițista pentru care armele nu au secrete
Inspectorul de poliție Andreea Popa lucrează de 6 ani la Serviciul Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase din cadrul IPJ Cluj și se declară pasionată de arme de toate felurile. Domeniul armelor este unul foarte interesant, spune polițista, care lucrează într-un colectiv în care, prin natura activității desfășurate, predomină bărbații.
De la Craiova la Cluj
A vrut să se facă polițistă încă din liceu, pe care l-a absolvit la Craiova, după care a urmat cursurile Academiei de Poliției ”Alexandru Ioan Cuza” și a optat să fie repartizată la IPJ Cluj, unde, din perspectiva liniei de muncă se confruntă zilnic cu aspecte în strânsă legătură cu domeniul armelor.
”Domeniul armelor a inceput să mă fascineze și să îmi placă de când am ajuns să lucrez la Serviciul Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase. Am și armă în dotare, astfel că particip lunar la ședințe de trageri în poligon”, a precizat Andreea, care are în dotare un pistol Glock pe care îl poate dezasambla și reface cu ușurință.
Tânărul ofițer are rezultate bune la ședințele de tragere în poligon, alături de ceilalți colegi din Poliție.
Deși lucrează într-un serviciu în care predomină bărbații, Andreea se simte în largul ei, fiind un polițist operativ profesionist apreciat de colegi.
”Îmi place foarte mult activitatea pe care o desfășor și linia de muncă și consider că am calitățile pe care trebuie să le dobândească un polițist. Sunt perseverentă, puternică, iar profesia aleasă înseamnă pentru mine vocație, dar și provocări permanente”, a mai spus Andreea Popa.
În comisia de examinare a celor care vor permis de port armă
Aceasta recunoaște că i-a plăcut foarte mult munca de poliție judiciară încă de la început, iar în cadrul Serviciului Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase are posibilitatea să desfășoare activități în dosare penale, în cazuri de braconaj, arme ilegale și contrabandă calificată.
”În cadrul Serviciului desfășor controale la persoane fizice și juridice care dețin, transportă, mânuiesc, folosesc sau comercializează arme și muniții, efectuez cercetări în dosarele penale repartizate, culeg date și informații de interes polițienesc, soluționez dosare penale.
De asemenea, eliberez avize pentru organizarea cursurilor de instruire teoretică și practică în domeniul armelor și munițiilor, pentru cei care doresc să obțină permis de port armă.
Fac parte și din comisia de examinare a cursanților”, a spus Andreea Popa.
Tânăra este și tutore profesional pentru studenții Academiei de Poliție aflați în practică la Serviciul Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase al IPJ Cluj.
Armele, interesante și pentru femei
Polițista spune că în județul Cluj numărul persoanelor fizice și juridice autorizate pentru a deține, purta și folosi o armă se ridică la 3.200, din care marea majoritate aparțin primei categorii.
”Dintre persoanele fizice sunt peste 2.000 de persoane autorizate pentru arme letale, cu glonț, pușcă de vânătoare, armă de tir sau pistol pentru apărare și pază, iar aproximativ 1.000 pentru arme neletale.
Cei care solicită permis de port armă au nevoie de autorizare deoarece participă la competiții sportive, la antrenamente în poligoane de tragere sau practică vânătoarea, nu neapărat pentru autoapărare. O armă nu reprezintă neapărat singura modalitate de autoapărare.
Acest domeniu a devenit interesant și pentru femei, care vin să se autorizeze pentru competiții sportive sau pentru vânătoare”, a explicat Andreea.
În cadrul acțiunilor desfășurate de Serviciul Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase Cluj un caz aparte a fost cel de la sfârșitul anului trecut în care s-au scos de pe piață 8 tone de articole pirotehnice deținute illegal, fiind și cazuri pe linie de braconaj sau contrabandă calificată cu arme introduse sau scoase din România.
Ce înseamnă a fi polițist
Recomandarea Andreei pentru cei care doresc să devină polițiști este ca înainte de a opta pentru această meserie să fie convinși că este ceea ce își doresc.
”A fi polițist înseamnă să fii curajos, demn, responsabil față de cetățeni și viața persoanelor care te înconjoară. Este o meserie frumoasă, cu provocări permanente”, a conchis Andreea Popa.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EDUCATIE
UTCN: SMART-PRACTICE îmbunătățește COMPETENȚELE antreprenoriale pentru integrarea pe piața muncii a studenților
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a demarat la început de decembrie 2024, implementarea proiectului SMART-PRACTICE, cofinanțat de Uniunea Europeană prin Fondul Social European (FSE+) în cadrul Programului Educație și Ocupare 2021-2027. Proiectul, cu un buget total de 4.928.757,16 RON, din care 4.830.182,00 RON reprezintă cofinanțarea UE, se va desfășura pe parcursul a 24 de luni, între 1 decembrie 2024 și 30 noiembrie 2026.
„Scopul principal al proiectului este de a îmbunătăți calitatea și relevanța ofertei educaționale a Universității Tehnice din Cluj-Napoca pe piața muncii, prin dezvoltarea competențelor antreprenoriale în contextul tranziției verzi și implementarea de programe de practică aliniate cerințelor actuale ale pieței muncii.
UTCN: SMART-PRACTICE îmbunătățește COMPETENȚELE antreprenoriale pentru integrarea pe piața muncii a studenților
Obiectivele specifice ale proiectului includ:
· Implicarea a 270 de studenți în stagii de practică specializate, organizate în colaborare cu angajatori, și dezvoltarea competențelor socio-emoționale pentru o integrare mai ușoară a acestora pe piața muncii.
· Dezvoltarea competențelor antreprenoriale, cu un accent special pe domenii precum mediul, schimbările climatice, energia regenerabilă, economia circulară și bioeconomia, pentru cel puțin 100 de studenți.
· Creșterea angajabilității absolvenților UTC-N, prin identificarea și adaptarea ofertei educaționale la cerințele angajatorilor.
Proiectul include activități diverse, precum stagii de practică la parteneri, ateliere pentru dezvoltarea competențelor antreprenoriale, servicii de consiliere și programe de învățare prin experiență practică. Aceste activități sunt concepute pentru a sprijini studenții în dobândirea unor competențe esențiale pentru integrarea pe piața muncii. De asemenea, extinderea colaborărilor cu partenerii socio-economici din regiunea Nord-Vest va contribui la dezvoltarea unor abilități relevante, facilitând tranziția studenților către viața profesională.
Proiectul SMART-PRACTICE este susținut de Uniunea Europeană prin Programul Educație și Ocupare 2021-2027, cu scopul de a crește calitatea educației și formării profesionale și de a asigura o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și provocările inovării tehnologice”, a comunicat UTCN.
EVENIMENT
Radu Constantea (președinte „U” Cluj): Este nevoie de INVESTITORI privați pentru a duce clubul acolo unde ne dorim cu toții
Consilierul președintelui FRF, Răzvan Burleanu, Andrei Vochin, a spus că echipa de fotbal „U” Cluj ar urma să fie preluată de Banca Transilvania, care i-ar asigura echipei un buget de 15 milioane de euro anual. Președintele Universității Cluj, Radu Constantea, a ținut să infirme acest zvon, precizând totodată că echipa are, într-adevăr, nevoie de investitori privați pentru a-și putea atinge obiectivele propuse.
Radu Constantea (președinte „U” Cluj): Este nevoie de INVESTITORI privați pentru a duce clubul acolo unde ne dorim cu toții
„Clubul nu are datorii”
ECONOMIE
Vrei să beneficiezi în continuare de impozitul pe microîntreprinderi? Ce condiții trebuiesc ÎNDEPLINITE la 31 decembrie
Pentru a beneficia în continuare de impozitul pe microîntreprideri, societățile trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe condiții la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, scrie Hotnews.
Condițiile pentru a avea impozit pe veniturile microîntrepriderilor
1. A realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.
Vrei să beneficiezi în continuare de impozitul pe microîntreprinderi? Ce condiții trebuiesc ÎNDEPLINITE la 31 decembrie
2. Capitalul social al acesteia este deţinut de persoane, altele decât statul şi unităţile administrativ-teritoriale.
3. Nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti.
4. A realizat venituri, altele decât cele din consultanţă şi/sau management, cu excepţia veniturilor din consultanţă fiscală, corespunzătoare codului CAEN: 6920 – «Activităţi de contabilitate şi audit financiar; consultanţă în domeniul fiscal», în proporţie de peste 80% din veniturile totale.
5. Are cel puţin un salariat, cu excepţia persoanelor juridice române nou-înfiinţate, care trebuie să îndeplinească această condiţie în termen de 30 de zile inclusiv de la data înregistrării persoanelor juridice respective.
6. Are asociaţi/acţionari care deţin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot şi este singura persoană juridică stabilită de către asociaţi/acţionari să aplice prevederile referitoare la impozitul pe venitul microîntreprinderilor.
7. A depus în termen situaţiile financiare anuale, dacă are această obligaţie potrivit legii.
Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:
– 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depăşesc 60.000 euro inclusiv şi care nu desfăşoară activităţile prevăzute mai jos (vezi lista de coduri CAEN).
– 3%, pentru microîntrepriderile care:
1. realizează venituri peste 60.000 euro
sau
2. desfăşoară activităţi, principale sau secundare, corespunzătoare următoarelor coduri CAEN:
– 5821 – Activităţi de editare a jocurilor de calculator,
– 5829 – Activităţi de editare a altor produse software,
– 6201 – Activităţi de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client),
– 6209 – Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei,
– 5510 – Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare,
– 5520 – Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată,
– 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere,
– 5590 – Alte servicii de cazare,
– 5610 – Restaurante,
– 5621 – Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente,
– 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a.,
– 5630 – Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor,
– 6910 – Activităţi juridice – numai pentru societăţile cu personalitate juridică care nu sunt entităţi transparente fiscal, constituite de avocaţi potrivit legii,
– 8621 – Activităţi de asistenţă medicală generală,
– 8622 -Activităţi de asistenţă medicală specializată,
– 8623 – Activităţi de asistenţă stomatologică,
– 8690 – Alte activităţi referitoare la sănătatea umană.
„Anul fiscal al unei microîntreprinderi este anul calendaristic. În cazul unei microîntreprinderi care se înfiinţează sau îşi încetează existenţa, anul fiscal este perioada din anul calendaristic în care persoana juridică a existat”, precizează ANAF.
EVENIMENT
FOTO. Cerșetoare din Republica Moldova, prinsă în Cluj-Napoca. Câți bani avea asupra sa. Apelul Primăriei
Polițiștii locali din cadrul Serviciului Ordine Publică Zona II au depistat, ieri, pe B-dul 21 Decembrie 1989 nr. 150 pe numita T. E., originară din Republica Moldova, în timp ce apela la mila publicului.
Femeia a fost condusă la sediul serviciului, iar pe numele acesteia a fost întocmit un proces verbal de constatare a contravenției în conformitate cu HCL 422/1999 și s-a dispus confiscarea sumei de 582 lei provenită din cerșetorie.
”Pe această cale, facem un apel clujenilor să nu încurajeze astfel de fapte și să le sesizeze la numărul de telefon al Dispeceratului Poliției Locale, 0264/955”, arată Primăria Cluj-Napoca.