ACTUALITATE
OFICIAL: Au apărut cele două adeverințe de care va fi nevoie începând de luni pentru circulația pe timp de noapte
În contextul pandemiei de coronavirus, Guvernul României a aprobat noile măsuri pentru limitarea noilor cazuri de COVID19. Astfel, începând de luni, 9 noiembrie, una dintre măsuri vizează circulația pe timpul nopții unde va fi nevoie de o adeverință pe proprie răspundere.
Voi fi două tipuri de adeverințe:
1. Adeverință angajator. Poate fi descărcată de AICI.
2. Declarație pe proprie răspundere. Poate fi descărcată de AICI.
Principalele măsuri care se aplică începând cu data de 9 noiembrie 2020:
- purtarea măștii de protecție, astfel încât să acopere nasul și gura, este obligatorie pentru toate persoanele care au împlinit vârsta de 5 ani, în toate spațiile publice deschise;
- se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;
- în toate localitățile se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 23,00—5,00, cu următoarele excepții motivate de:
- deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
- deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;
- deplasări în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
- deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/ însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie;
- Pentru verificarea motivului deplasării în interes profesional, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităților abilitate, legitimația de serviciu sau adeverința eliberată de angajator ori o declarație pe propria răspundere.
- Pentru verificarea motivului deplasării în interes personal, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităților abilitate, o declarație pe propria răspundere, completată în prealabil
- măsurile prevăzute în H.G. 856/2020 la articolul 6, pct. 1 și 2 din anexa nr. 3, se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;
- prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la punctul anterior, cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 metri între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al miniștrilor;
- se instituie obligația pentru operatorii economici care desfășoară activități de comerț/prestări de servicii în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private, să își organizeze și să desfășoare activitatea în intervalul orar 5,00—21,00;
- în intervalul orar 21,00—5,00, operatorii economici pot activa doar în relația cu operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu;
- unitățile farmaceutice, benzinăriile și operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu își pot desfășura activitatea în regim normal de muncă, cu respectarea normelor de protecție sanitară;
- se suspendă activitatea piețelor agroalimentare în spații închise, târgurilor, bâlciurilor, piețelor mixte și volante și a talciocurilor;
- se permite activitatea piețelor agroalimentare ce pot fi organizate în zone publice deschise, cu respectarea normelor de protecție sanitară;
- pentru angajatorii din sistemul privat, autoritățile și instituțiile publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și regiile autonome, societățile naționale, companiile naționale și societățile la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariați, este instituită obligația organizării programului de lucru în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu, în condițiile legii;
- În situația în care nu se poate desfășura activitatea de către salariat în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu și în vederea evitării aglomerării transportului public, instituțiile și operatorii economici publici și privați prevăzuți la alin. (1) organizează programul de lucru astfel încât personalul să fie împărțit în grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră;
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
VIDEO. Hoață de mașini, oprită în trafic în Piața Avram Iancu. A amenințat un livrator. A fost încătușată de polițiști
O femeie a furat, marți, o mașină pe Calea Turzii și a fost oprită de polițiști în Piața Avram Iancu din Cluj-Napoca, fiind încătușată, dar și investigată medical de un echipaj de ambulanță.
Din primele informații, femeia se afla pe Calea Turzii, iar mașina sa s-a stricat. Aceasta a observat o mașină de livrare mâncare a restaurantului Cimbru și pe livrator care coborâse să lase un pachet.
Femeia s-a urcat pur și simplu la volanul mașinii de livrare, iar când șoferul a întrebat-o ce caută, i-a răspuns că are nevoie de mașina lui și l-a amenințat cu un obiect, după care a demarat.
Livratorul a alertat Poliția, iar mai multe echipaje au fost mobilizate pentru depistarea mașinii și femeii. Aceasta a fost reperată pe B-dul Titulescu și oprită în Piața Avram Iancu și încătușată de polițiști, la fața locului fiind solicitată și o ambulanță de la SAJ, care i-au făcut investigații medicale hoaței pentru a vedea dacă nu se afla cumva sub influența drogurilor.
Femeia este audiată la Cercetări Penale.
La acțiunea de căutare au participat 7 mașini de poliție.
ADMINISTRAȚIE
Masterplanul Sopor pentru primul cartier construit de la zero în ultimii 35 de ani, blocat de un aviz de la Aeronautică
Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pentru cartierul Sopor din Cluj-Napoca, cel mai mare proiect urbanistic inițiat de o autoritate locală în România, mai are nevoie de un singur aviz înainte de a fi supus aprobării Consiliului Local.
Viceprimarul Dan Tarcea a explicat că masterplanului Sopor se află în ultima etapă de obținere a avizelor, fiind așteptată obținerea avizului de la Autoritatea Aeronautică Civilă Romană. Ulterior, proiectul va putea fi supus dezbaterii finale și aprobării Consiliului Local Cluj-Napoca.
„La PUZ-ul din Sopor mai avem nevoie de un singur aviz, cel de la Aeronautică, din păcate durează. Primul aviz de la Aeronautică a durat un an, am redepus avizul pentru că a expirat până am reușit să obținem avize de la celelalte instituții ale statului. Avem depusă documentația de mai bine de opt luni la aeronautică și doar pe acesta îl mai așteptăm pentru a putea trece la următoarea etapă, cea de dezbatere finală și de aprobare în consiliul local al PUZ-ului din Sopor”, a declarat viceprimarul la Ziua Live.
Cel mai mare PUZ realizat de o administrație locală
Masterplanul Sopor acoperă o suprafață de 250 de hectare, fiind cel mai mare PUZ din România realizat de o administrație locală. Viitorul cartier Sopor reunește peste 850 de parcele și peste 800 de proprietari, ceea ce a generat numeroase provocări în găsirea unui consens.
„Discutăm acolo de un proiect pe o suprafață de 250 de hectare de teren, este cel mai mare PUZ din România pe care îl face o autoritate locală. Se face pe proprietăți private, primăria nu are terenuri acolo, dar trebuie să ne gândim la o dezvoltare sustenabilă de viitor. Sunt peste 850 de parcele și peste 800 de proprietari ai acestor parcele. A fost o mare provocare, pentru că a necesitat mult timp până am reușit să armonizăm toate vocile de acolo. Am avut situații în care pe un teren, proiectanții au propus clădiri înalte și proprietarii au dorit clădiri joase, am avut o adevărată dezbatere pentru că acel teren era în apropierea unei guri de metrou”, a mai arătat Dan Tarcea.
Școli, grădinițe și creșe în cartier
Planul urbanistic prevede șapte parcele destinate educației, dintre care una pentru o școală privată, iar celelalte șase pentru școli, grădinițe și creșe publice.
„Acolo avem prevăzute șapte parcele pentru școli, grădinițe și creșe, una dintre parcele este prevăzută pentru o școală privată, șase vor fi pentru școli publice”, a conchis viceprimarul.
După obținerea avizului de la Aeronautică, proiectul va intra în dezbatere publică și apoi în Consiliul Local pentru aprobare.
ADMINISTRAȚIE
60 de kilometri în 65 de minute, cu trenul metropolitan de la Cluj. Dan Tarcea: „Proiectul este în evaluare pentru finanțare”
Trenul metropolitan ar putea deveni realitate mai repede decât metroul și centura metropolitană, potrivit viceprimarului Dan Tarcea. Proiectul este în evaluare pentru finanțare.
Viceprimarul Dan Tarcea a explicat marți, la o emisiune radio, că proiectul trenului metropolitan de la Cluj a fost depus pentru evaluare la sfârșitul anului 2024 și se află în prezent în etapa de evaluare pentru semnarea contractului de finanțare.
Contract în valoare de peste 200 de milioane de euro
Este vorba despre un contract de finanțare de peste 200 de milioane de euro.
„Este un proiect pe care cred că îl vom putea implementa mai repede decât proiectul metroului și al centurii metropolitane. Am reușit, la sfârșitul anului 2024, să depunem acest proiect pentru evaluare și pentru finanțare, iar în acest moment suntem în etapa de evaluare a proiectului pentru a putea să semnăm contractul de finanțare. Discutăm de un contract de finanțare care depășește 200 de milioane de euro. Practic, prin acest proiect ne propunem să creăm o legătură mai bună între Bonțida și zona Baciului – Rădaia, astfel încât cei care locuiesc în aceste zone limitrofe Clujului să aibă un acces mult mai facil și să creștem mobilitatea înspre și dinspre municipiul Cluj-Napoca și zonele limitrofe”, a declarat viceprimarul Dan Tarcea, la Ziua Live.
60 de kilometri vor fi parcurși în 65 de minute
Călătoria pe o distanță de 60 de kilometri va dura doar 65 de minute, iar trenurile vor circula cu frecvență ridicată, de 2 trenuri pe oră în timpul zilei și 1 tren pe oră noaptea.
„Asta presupune o distanță de 60 de kilometri, care va putea fi parcursă într-o oră și 5 minute, ceea ce înseamnă că în jumătate de oră vei putea ajunge din Bonțida în centrul Clujului. Frecvența va fi de două trenuri pe oră, în perioada 6-23 și un tren pe oră în intervalul 23-6”, a spus Tarcea.
Primul oraș cu proiect de tren metropolitan
Viceprimarul Dan Tarcea a subliniat că Cluj-Napoca este primul oraș din România care a depus un proiect de asemenea anvergură pentru finanțare. Trenul metropolitan va folosi infrastructura actuală a căii ferate, dar presupune și realizarea unui fir suplimentar în anumite zone, precum și construcția unor stații noi.
„Am reușit să fim primii din România care să depună un proiect de asemenea anvergură pentru componenta de finanțare. Acest tren presupune folosirea actualei linii de cale ferată și, în anumite zone realizarea unui fir suplimentar, efectuarea unor stații noi de îmbarcare și debarcare a cetățenilor, astfel încât să aibă o mobilitate mai bună. Pe Cluj vă pot da câteva exemple: gara din Someșeni, care va fi legată cu un tunel de aeroport, practic va fi un terminal prin care cei care vin cu trenul vor putea coborî la gara din Someșeni și de acolo, printr-un tunel, să ajungă la aeroport, fără a mai fi nevoiți să vină cu mașina la aeroport. De asemenea, în zona Pieței 1 Mai vom avea o stație, la Tetarom o nouă stație, astfel încât să avem o conectivitate mult mai bună în oraș”, a mai arătat viceprimarul.
Trenul metropolitan, sincronizat cu mai multe proiecte de infrastrutură
Totodată, succesul proiectului va depinde și de sincronizarea cu alte proiecte de infrastructură feroviară și urbană.
„Nu este legat în mod direct de electrificarea căii ferate Cluj-Oradea, dar depinde de electrificarea căii ferate, pentru că trebuie să fie sincronizate cele două proiecte și mai depinde și de Cluj-Napoca – Coșlariu, care este un proiect important desfășurat de cei de la CFR. Practic, și în partea de vest, și în partea de nord-vest, discutăm de niște lucrări care au trebuit să fie sincronizate cu trenul metropolitan. De asemenea, a trebuit să fie sincronizat și cu metroul, cu lucrărilor la culoarul de nord și parcul din zona Expo Transilvania”, a explicat Tarcea.
EVENIMENT
Reclamație pe MyCluj: câini agresivi, lăsați liberi INTENȚIONAT pe o stradă centrală din Cluj-Napoca
Situație alarmantă, reclamată pe platforma MyCluj a Primăriei: câini agresivi, lăsați liberi intenționat de stăpâni pe strada General Dragalina.
O situație alarmantă a fost semnalată recent pe platforma MyCluj, referitor la comportamentul unor proprietari de pe strada General Dragalina nr. 88, în Cluj-Napoca. Potrivit reclamației, aceștia lasă intenționat doi câini liberi pe drum, punând în pericol trecătorii.
„Luați măsuri înainte să se întâmple ceva!”
Un locuitor din zonă a relatat incidentul care se repetă frecvent, în special seara.
„Bună ziua, pe drumul spre casă de la muncă, deseori, în special seara după ora 20, proprietarii imobilului de pe strada General Dragalina nr. 88 trag puțin poarta spre stânga ca să-și lase câinii (un câine de talie mare, negru cu alb, și un câine de talie mică) liberi. Câinii sunt lăsați liber INTENȚIONAT, acest lucru s-a întâmplat de mai multe ori. Câinii sunt agresivi. Vă rugăm frumos, luați măsuri înainte să se întâmple ceva!”, arată un clujean, pe platforma MyCluj.
Proprietarii riscă amenzi usturătoare
Potrivit reclamantului, câinii devin agresivi, iar faptul că sunt lăsate nesupravegheate reprezintă un pericol real, atât pentru trecători, cât și pentru animale. Această situație este cu atât mai gravă cu cât strada General Dragalina este o arteră centrală și intens circulată din Cluj-Napoca.
Sesizarea este în lucru. În cazul confirmării faptelor, proprietarii câinilor riscă sancțiuni pentru nerespectarea legislației privind animalele de companie. Legea prevede amenzi de până la 2500 de lei pentru cei care-şi lasă câinii nesupravegheaţi în spaţiul public.